Wat voor een zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Uprica

Wat voor een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 11:19

De titel zegt het al, alleen heb ik er een klein probleempje bij waar ik graag bij geholpen wil worden.

Situatie:
Ik heb een kwpn ruin van bijna 5 jaar oud ( juli ) waar ik dressuurmatig op rijd.
echter heb ik vanaf het begin ( 1,5 jaar geleden ) problemen gehad met me zadel.
Ik heb een kentaur madea en deze heb ik laten aanmeten door een ruitersportzaak, aangezien ik niet veel geld had om een duur zadel te bekostigen ( wat mijn inziens niet mag uitmaken ) lag dit zadel het beste op mijn paard en voor mij zat het het beste.

Nu het probleem:

Mijn paard is aan de rechterkant minder sterk en gespierd. dit komt mede door zijn bok/ gras voetje
( deze is wat stijler dan de andere 3 ) nu zijn we daar goed mee aan het trainen ( goede instructie ), maar dit kan nooit voor de volle 100% opgelost worden.
Ook heb ik een lichte afwijking dat ik daardoor naar rechts ga zitten.
Mijn zadel hangt dan naar rechts, wat ik ook probeer, zoals opvullen of goed aansingelen later gaat ie toch weer verschruiven. Moet er wel bij zeggen dat het niet elke keer is?
Weet iemand een oplossing qua zadel? moet ik een zadel met brede kussens of met gel of lucht opvulling of een close contact zadel? wie o wie heeft de gouden tip om mij en me paardje hiermee te helpen.
Ik wil later namelijk niet dat hiij daardoor rugproblemen krijgt en ik ook niet. Huilen

Ik hoop echt dat er iemand een tip heeft die tot een betere oplossing lijdt.
Pling

Anoniem

Re: Wat voor een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:32

Is je boom wel eens gecontroleerd op rechtheid?
Als ik het zo lees, zou je bijna gaan denken dat je boom niet recht is.

Elk paard is scheef, de een wat meer dan de ander, maar een symmetrisch recht paard, ben ik nog niet tegen gekomen.

Het zou ook kunnen zijn, dat je zadel, dus de Kentaur, geheel niet past bij je paard. Dan doel ik dus op de boom die erin zit.

Door wie heb je het zadel aan laten meten, en hoe is dat 'aanmeten' in zijn werk gegaan? Zover ik nl. weet, worden kentaurs niet aangemeten.

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 11:55

IK heb hem bij Mr ed gekocht, ze zijn langs geweest om een aantal zadels in de prijs klasse die ik had aangegeven te passen, hij is dus niet specifiek aangemeten.

oke dus het zou ook aan de boom kunnen liggen?
Een paard is idd niet symertisch dat is een mens ook niet, maar mijn paardje heeft dus een probleempje erbij, vandaar dat ik me afvroeg wat zou het beste bij die van mij passen?
Moet ik denken aan andere soort kussens of een juist bredere boom, hij is beest smal gebouwd en heb nu een boommaat 2 van kentaur.

Ik wil gewoon wat meer weten, misschien van mensen met hetzelfde probleem die dit nu hebben kunnen oplossen door een specifiek zadel. Voordat ik veder ga met een nieuw zadel, want hoe dan ook er moet iets aan veranderen.!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:53

Een zadel dat goed past hoort imo niet te schuiven, ook niet als een paard scheef is.
En verder, train de zwakke kant van je paard. Rechtrichten is zo belangrijk