tong over het bit [myler]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haukieboy

tong over het bit [myler]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 11:17

Ik heb een myler MB02 met D-ringen en sleuven op proef. Mijn paardje loopt er goed mee alleen gooit ie zijn tong over het bit [en loopt dan helemaal super!] Zou ik dan beter een myler kunnen rijden met een lichte tongvrijheid [bijv. de mb 04] of zou ie even moeten wennen?

Margreet

Re: tong over het bit [myler]

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:19

Bit hangt niet te laag?

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:21

dacht ik ook aan Knipoog
Er moeten 2á3 'rimpeltjes' in de mondhoek te zijn zijn waneer het bit goed hangt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:22

Nog betrouwbaarder is het om gewoon even IN de mond te kijken of het netjes in het midden van de lagen ligt en nergens tegen het gebit aan stoot Knipoog

"Helemaal super" lopen met de tong over het bit begrijp ik trouwens niet. Waarschijnlijk bedoel je een zeer licht gevoel dan?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:43

Ehm hoezo loopt je paard nog beter met zn tong over het bit?
Omdat ie lichter in de hand is dan?

Als dat zo is, dan heb je geen aanleuning.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:03

haukieboy schreef:
Ik heb een myler MB02 met D-ringen en sleuven op proef. Mijn paardje loopt er goed mee alleen gooit ie zijn tong over het bit [en loopt dan helemaal super!] Zou ik dan beter een myler kunnen rijden met een lichte tongvrijheid [bijv. de mb 04] of zou ie even moeten wennen?

Ik rijd sinds kort ook met een Myler bit. Mijn paard gooide ook de tong eroverheen. Dit is niet de bedoeling! Mijn instructrice zag dat het bit te 'laag' hing en heeft 'm wat hoger gehangen. Daarna heeft mijn paard het nog even geprobeerd, maar ik denk dat het vooral met wennen te maken heeft gehad. Na twee keer rijden werd ze een stuk rustiger met de mond en heb ik een perfecte aanleuning.
Ps. heb je de mond ook door een paardentandarts/ dierenarts laten bekijken voordat je een Myler ging gebruiken? Mijns inziens geen overbodige luxe. Die kan dan ook zien of je het goede bit gebruikt.