kaptoom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silletje

kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 17:43

hallo!

Wij willen gaan beginnen met onze 3-jarige haflinger te longeren.
Ik zit alleen te twijfelen wat ik het beste kan gebruiken, een kaptoom of een hoofdstel..
hoe zijn jullie ervaringen? wat raden jullie aan bij zo'n jong paard? hebben jullie nog andere ideen?

oosterhoff

Re: kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:42

bij een kaptoom heb je het voordeel dat ze zich niet verwringen in de kaak. ofwel ik zou de kaptoom nemen om de longe aan te bevestigen. verder kan je wel het bit gebruiken om aan te wennen als je er maar geen teugelhulpen door geeft. uiteindelijk kan je de kaptoom gebruiken om de longe aan te bevestigen en in eerste instntie ook de bijzet of loopteugel maar je kan ook kiezen om de bijzet aan het bit te doen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:45

met een kaptoom kan je toch gewoon bijzetten?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:24

jazeker kan dat. das toch ook wat ik aangeef. Maar een paard zal op den duur gewoon ook de druk in de mond moeten leren kennen als je hem uiteindelijk daarop wilt rijden. daar kan je hem dus aan laten wennen in combinatie met de kaptoom

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:11

ik heb een mini shet, zal er niet op gaan rijden, vandaar mijn vraag Knipoog

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 10:30

ok dankje heb een kaptoom besteld Haha!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:33

met een kapotoom kan je ook niet in zijn mond trekken,, als hij dan een keerjte gaat rennen en hij trekt dan trek je hem niet meteen aan zijn m odn

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:19

Een kaptoom heeft ook als vorodaeel dat je de lijn boven op de neus bevestigd. Hioerdoor hoef je dus niet aan het hoofd te frommelen om van hand te veranderen en je kunt en paard dat an de kletter gaat, of dreigt te gaan, omtrekken zonder hem pijn te doen (wat niet lukt als hij een bit in heeft).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:42

Ik logeer de jonge paarden meestal eerst aan het halster (in een longeercirkel) omdat ik geen kaptoom heb (kaptomen passen niet een cob en shet hoofdje, en ik wil er geen 2 kopen) dat werkt best goed, je kunt se longe onder of aan de zijringen vastmaken. Daarna longeer in aan het bit en aan de neusriem, ik klik 'm gewoon aan beide tegelijk. Om aan druk op het bit te laten wennen, zet ik af en toe bij aan het bit.
Als je met je minishet alleen voor de leuk wil longeren, zou ik het hoofdstel nemen, maar in het begin halster of kaptoom. Mocht je later nog eens kleine kinderen of een minikoetsje willen laten rijden, dan kan een bit wel echt handig zijn.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:47

Wij gebruiken altijd een kaptoom, inderdaad met als reden dat je nog niet aan zijn mond hoeft te komen, ook niet perongeluk als het eventueel een beetje hectisch wordt. En je hebt meer te vertellen dan met een halster.

De eerste drie/vier keer worden ze overigens ook met combinatie kaptoom-bit gereden (twee paar teugels dus) waarbij het bit al wel wordt aangenomen maar de kaptoom vooral wordt gebruikt voor een goed begin van de stelling en voor eventuele "noodsituaties" zodat er niet onnodig veel druk op het bit komt.

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:24

Een vraag voor degene die een kaptoom hebben: Waar hebben jullie deze gekocht? Want ik ben op zoek maar om een goede te vinden..

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:20

renske schreef:
Een vraag voor degene die een kaptoom hebben: Waar hebben jullie deze gekocht? Want ik ben op zoek maar om een goede te vinden..

hoi je kan de lijn ook handig aan de zijring van het halster doen
of in een longeer cirkel los laten lopen en met hem spelen wel afstand houden en schuin achter hem blijven lopen.

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:24

Ja los longeren doe ik ook wel, maar ik wil ook echt kaptoom dat je toch wat meer stelling kan vragen. En heb gehoord dat aan gewoon halster niet goed is omdat ze dan hoofd willen kantelen als niet bovenop de neus is. En handig van die ring bovenop is dat je ze makkelijk regelmatig van hand kan veranderen en zo dus ook veel achtjes en dergelijke kan laten lopen om ze los te krijgen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:31

Ik longeerde ook altijd aan het halster, maar heb sinds kort een kaptoom en vind het ideaal. je kunt er goed oefeningen aan de hand mee leren zoals schouder binnenwaarts ook met longeren heb je sneller de juiste stelling zonder hoofdkantelen en je kunt eventueel ook nog de dubbele longe gebruiken. Voor jonge paarden ook geschikt denk ik op een gegeven moment bevestig je een bitje als je dat wilt. Een aanrader vind ik dus Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:30

renske schreef:

Ik verkoop diverse soorten die hier in Portugal gemaakt worden door een bekende zadelmaker, oa een heel poplulaire die door naturals wordt aangeprezen. En veel goedkoper dan waar dan ook. Je kunt me per pb benaderen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:18

Ronja schreef:
Wij gebruiken altijd een kaptoom, inderdaad met als reden dat je nog niet aan zijn mond hoeft te komen, ook niet perongeluk als het eventueel een beetje hectisch wordt. En je hebt meer te vertellen dan met een halster.

De eerste drie/vier keer worden ze overigens ook met combinatie kaptoom-bit gereden (twee paar teugels dus) waarbij het bit al wel wordt aangenomen maar de kaptoom vooral wordt gebruikt voor een goed begin van de stelling en voor eventuele "noodsituaties" zodat er niet onnodig veel druk op het bit komt.

Hé, dat is handig! Bedankt voor de tip, ga het gelijk proberen als de longeercircel weer droog is. Knipoog