Het nut van bandages aan achterbenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paulien1984

Het nut van bandages aan achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 00:10

Ik zie veel foto's van paarden met bandages aan de achterbenen. Ik vraag mij af, heeft dit nut of is het voor de sier???

dena_mii

Re: Het nut van bandages aan achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:57

Ik gebruik mijn bandages niet voor de sier en ik bandageer vierkant dus voor en achter. Ik doe dat omdat mijn pony best veel tikt, vooral voor. Dan zou je zeggen gebruik dan beschermers, maar ik vind bandages op wedstrijden en andere dingen netter staan. Maar ik gebruik ze dus wel degelijk nuttig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:17

Meestal is het vooral voor de sier. Bandages helpen niet veel tegen aantikken. Bij de achterbenen komen ze wel eens met het ene achterbeen tegen het andere been. Maar ook daar helpen bandages niet echt.
Dan kun je beter peesjes nemen.
Het wordt ook wel gebruikt als versteviging, maar dat vind ik persoonlijk ook onzin.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:46

Bandages worden inderdaad meestal voor de sier gebruikt, of als bescherming voor paarden die heeel af en toe aan tikken, dus niet constant aantikken.

Ik heb bij die van mij altijd springschoenen om, en dan óf 4kant bandages, óf alleen voor bandages en achter strijklappen óf voor peesbeschermers en achter bandages.

Bandages geven minder bescherming dan peesbeschermers, maar bandages geven wel meer steun (en rondom steun) dan peesbeschermers.
Achter worden bandages vaker gebruikt als bescherming omdat bandages hoger komen dan strijklappen.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:50

dena_mii schreef:
Ik gebruik mijn bandages niet voor de sier en ik bandageer vierkant dus voor en achter. Ik doe dat omdat mijn pony best veel tikt, vooral voor. Dan zou je zeggen gebruik dan beschermers, maar ik vind bandages op wedstrijden en andere dingen netter staan. Maar ik gebruik ze dus wel degelijk nuttig.

Zoals al eerder gezegt, werken bandages niet tegen het aantikken. Ze geven de benen steun. En dan vooral de pezen.
Als je paard aantikt, kun je veel liever kappen nemen, die steunen niet maar beschermen wel. Het steunen is nl niet zo goed als je paard gewoon sterke pezen heeft. Daar worden ze alleen maar zwak van!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:51

samantha21 schreef:
dena_mii schreef:

Zoals al eerder gezegt, werken bandages niet tegen het aantikken. Ze geven de benen steun. En dan vooral de pezen.
Als je paard aantikt, kun je veel liever kappen nemen, die steunen niet maar beschermen wel. Het steunen is nl niet zo goed als je paard gewoon sterke pezen heeft. Daar worden ze alleen maar zwak van!

Dat laatste klopt wel, maar ik gebruik dus bandages voor de steun als we aan iets nieuws beginnen. Omdat die van mij nog jong is en de pezen nog niet alle bewegingen kennen en ze met iets nieuws altijd wat jolig is! Maar ze heeft wel sterke pezen.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:04

dat verhaal van bescherming vind ik persoonlijk een beetje onzin :X Bloos!
er staat 300 kg trekkracht op zo'n pees.. en dat kun je niet beschermen door er een doekje om te wikkelen..
ik ben van mening dat het toch puur voor de sier is

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:24

Ik gebruik bandages altijd als ik in setje ga rijden Tong uitsteken Gewoon voor de sier dus. Ik ben ook van mening dat
ze echt geen nut hebben verder.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:36

Ik gebruik altijd peesbeschermers en strijklappen. Ik heb bandages verbannen uit mijn kast. Het wordt veel te warm onder de bandages en het lijkt me niet goed voor de doorbloeding. Ook voor jonge paarden gebruik ik peesjes en strijkjes omdat ze eerder met de benen rond zwabberen dan dat ze te veel druk op de pezen hebben.
En met peesjes en strijkjes kun je ook leuke setjes maken hoor...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:40

darkmoona schreef:
dat verhaal van bescherming vind ik persoonlijk een beetje onzin :X Bloos!
er staat 300 kg trekkracht op zo'n pees.. en dat kun je niet beschermen door er een doekje om te wikkelen..
ik ben van mening dat het toch puur voor de sier is

Daar ben ik het niet mee eens. Als jij iets tegen jou arm krijgt, waar geen trui of iets dergelijks om heen zit, kans groot dat je een kras op je arm hebt, heb je een trui omheen, kans is veel kleiner dat je een kras of iets dergelijks hebt. Het beschermt dus wel degelijk, alleen véél minder dan peesbeschermers.

En toch, ik vraag me af waarom springruiters als Eric van der Vleuten voor altijd bandages om heeft bij zijn paarden? Tijdens trainingen en zo dan.
Loop nu deze week stage bij Eric van der Vleuten, heb eerlijk waar nog nooit zoveel gebandageerd! Achter hebben ze wel allemaal strijklappen om, maar voor stuk voor stuk voor bandages met onderlappen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:39

dena_mii schreef:

Als je paard aantikt, kun je veel liever kappen nemen, die steunen niet maar beschermen wel. Het steunen is nl niet zo goed als je paard gewoon sterke pezen heeft. Daar worden ze alleen maar zwak van![/quote]

als je je wat meer verdiept had in bandages had je geweten dat bandages juist alles behalve steun bieden! ze zijn puur voor de bescherming en pezen hoeven helemaal niet ondersteund te worden. denk je nou echt dat 4 bandages een paard van 600 kilo kunnen ondersteunen?

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 20:11

lonnie schreef:
dena_mii schreef:

als je je wat meer verdiept had in bandages had je geweten dat bandages juist alles behalve steun bieden! ze zijn puur voor de bescherming en pezen hoeven helemaal niet ondersteund te worden. denk je nou echt dat 4 bandages een paard van 600 kilo kunnen ondersteunen?[/quote]

Mee eens!

Ik gebruik bandages juist omdat ze 100% GEEN steun geven. Bij peesbeschemers trek ik nog mijn twijfels daarover.
Daarbij zijn bandages ademend, bewegen imo beter met het paardenbeen mee, zijn fijn bij bvb zijgangen, en het staat ook nog eens netjes.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:35

Ik gebruik bandages juist omdat ze 100% GEEN steun geven. Bij peesbeschemers trek ik nog mijn twijfels daarover.
Daarbij zijn bandages ademend, bewegen imo beter met het paardenbeen mee, zijn fijn bij bvb zijgangen, en het staat ook nog eens netjes.[/quote]

en dat is idd ook waarom ik bandages gebruik, daarbij vind ik dat peesjes ngal eens schuren omdat er toch wat speling tussen zit! maar ik word er behoorlijk moe van dat mensen blijven denken dat alle beenbescherming ondersteunt, het heet niet voor niets beenbescherming!

en dan al helemaal als ze anderen in dit topic de les gaan lezen met verkeerder uitleg!

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 17:54

Citaat:
Mee eens!

Daarbij zijn bandages ademend, bewegen imo beter met het paardenbeen mee, zijn fijn bij bvb zijgangen, en het staat ook nog eens netjes.

Ja ze zien er netjes uit maar ademend... de bandages die ik gebruik iniedergeval niet Knipoog

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:16

Miss_R_Horse schreef:
Citaat:
Mee eens!

Ja ze zien er netjes uit maar ademend... de bandages die ik gebruik iniedergeval niet Knipoog

De bandages die ik gebruik ademen wel, als ik de bandages af doe heeft ze nooit zweet pootjes, bij sommige andere bandages inderdaad wel. En ziet er inderdaad netjes uit en ik gebruik ze altijd omdat ze toch meer 'bescherming' geven, in de zin van als ze met iets nieuws of haar jolige gedrag een keer aantikt, is het hele been beschermt in plaats van alleen de achterkant bij peesjes voor en achter veel meer dan alleen de plaats van de strijklappen.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:24

hmm, dit wou ik altijd al weten. bij mij heeft de pees geschuurd, maar ik gebruik ze omdat hij altijd daarmee heeft omgelopen, en mij lijkt dat peesjes beter ademen dan bandages? ik weet het niet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:28

Ik gebruik peesbeschermers (en strijklappen) omdat ik bandages te lastig schoon te maken vind, vooral als ze nat zijn, en als je niet zo handig bent in het omdoen kunnen ze je paard erg hinderen. Voor op wedstrijden wel mooi, vooral als het paard bijvoorbeeld een of twee (half)witte benen heeft; 4 witte bandages zien er dan netter uit.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:13

Miss_R_Horse schreef:
Citaat:
Mee eens!

Dan ligt dat aan jouw bandages. Als het stof is ademt het, sommige stoffen beter dan anderen, maar ademen iig goed vergeleken met peesbeschemers.