Zadel wipt achter op en neer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WiskyBokjes

Zadel wipt achter op en neer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 18:50

Hej Iedereen
ik weet niet of het hier goed staat, anders verplaats maar!

Nou mijn probleem is, mijn zadel gaat aand e achterant best wel erg op en neer, ik ben naar een sport winkel gweest (voor paarden) en die zei dat et zadel wel goed paste.
Sommige zeggen dat ik een bondje er onder kan doen.
Is dat echt nodig? Die dingen kosten 90 euro Bloos
iemand een ander iedee daarvoor?
Of tips?

Groetjes

Tact

Re: Zadel wipt achter op en neer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:18

Kan het zijn dat het zadel in de lendestreek van het paard komt ? Als het zadel aan de achterkant voorbij de achterste rib van het paard komt, ligt het verkeerd of is het te groot. Hoe ligt het zadel aan de voorkant, is de schoft helemaal vrij en kunne de schouderbladen vrij bewegen ? Materiaal tussen het zadel en de rug van het paard is op een sjabrak na geen oplossing voor dit probleem. Heeft degene die het zadel verkocht heeft, het zadel gepast of ben je zelf naar de winkel gegaan en heb je zelf de keus gemaakt ?

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 20:18

Ik zal eens kijken. We hebbe m mee genomen en laten passe, nou et paste goed, maar ze is dunner geworde door een veulen en nu is ze wel weer goed bijgevoert, maar ik denk dat et aan mijn dekje ligt, die is best dun en mijn paarse is wat dikker en daar doet die et niet bij

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:53

Het kan zijn dan dat of hij past gewoon niet goed of hij ligt niet goed op de rug van het paard.
En een bontje is wel een goede oplossing ervoor maar ze zijn niet allemaal 90 euries hoor je hebt ook gewoon de normale bontjes voor onder het zadel en die kosten maar 20 euro en dat is een heel groot verschil met 90 euries.
Veel succes ermee en dit is niet negatief bedoeld Haha!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:55

Het zadel ligt te ver naar voren gekanteld, en bondjes zijn niet zo duur hoor. Knipoog Rond de 20/30 euro hebbie er 1 Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:57

Ik verwacht dat het zadel niet goed past (ik heb hetzelfde gehad)

In plaats van het op te lossen met een bontje, zou ik er eerste eens een goede zadelmaker naar laten kijken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:40

RT-D --> HAR

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:55

pfff... aan de reactie van de ruitersportzaak kan je weer lezen dat ze echt de ballen verstand hebben van passend tuigage... echt triest eigenlijk... Boos!
Je zadel past dus niet goed Knipoog
Er is iig iets wat niet goed ligt op je paard, het kan aan de zadelvorm liggen of enkel aan de vulling van de kussens... ik zou even een zadelmaker langs laten komen om je zadel goed te laten bekijken en aan te laten passen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:43

Je kan zo'n harde schuimrubberen onderlegger kopen die aan de achterkant wat hoger is dan aan de voorkant. Kosten niet veel, rond de 10 euro denk ik. Dat zou moeten helpen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:46

flicka schreef:
Je kan zo'n harde schuimrubberen onderlegger kopen die aan de achterkant wat hoger is dan aan de voorkant. Kosten niet veel, rond de 10 euro denk ik. Dat zou moeten helpen.

of gewoon je zadel op maat laten vullen... met een schuimrubberen geval ertussen kan je het nooit passend genoeg maken.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:55

Mij werd destijds deze oplossing aangeraden. Het is in ieder geval een tijdelijke oplossing tot je een nieuw passend zadel kan kopen of misschien opvullen. Een zadel blijft vaak nooit passend genoeg omdat de paardenrug verandert door meer of minder bespiering, groei e.d. Ik ben overgestapt naar een boomloos zadel en dat bevalt prima.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:59

Misschien dat hij opgevuld moet worden daar zie je het vaak bij. Die van mij had het ook maar toen heb ik er ( zo noem ik het dan weet officiele naam zo niet) tennisracket bontje ondergedaan. Daardoor wordt er alleen achter ruimte mee opgevuld. Maar het is maar een tijdelijke oplossing zoiets. Zadels moeten gewoon goed passen vind ik. ( beetje meer geld maar het helpt je paard om zich dan vrijer onder het zadel te bewegen, minder belemmeringen Lachen, ik kijk alleen bij tuig eigenlijk minder naar de prijs. )

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 07:03

klapperen = niet passen!!
Teruggaan naar de ruitersportzaak heeft geen zin
Want zo te lezen hebben zij de ballen verstand van zadels
Ga met je zadel naar een GOEDE zadelmaker
1 die de rug eerst opmeet en het zadel goed kan vullen
welk merk zadel heb je?

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 07:06

Ik denk dat je je zadel moet laten opvullen.
Je verteld zelf dat je merrie zo veranderd is, ik maak uit jouw verhaal op dat ze dunner is geworden.
Dan is opvullen, door een goede zadelmaker, volgens mij de oplossing!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:14

Gaat met de mensen mee die je aanraden een zadelmaker erbij te halen. Een zadel hoort niet te klapperen.... Een zadel hoort zelfs zonder dekje stil op de rug van je paard/pony te liggen. Ik zou dus zorgen voor een goed passend zadel. Je moet dan niet gaan bezuinigen, een passend zadel is een must. Wij lopen ook liever in goed passende schoen dan in te kleine of te ruime schoenen....

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:18

flicka schreef:

SOmmige zadels kunnen niet genoeg worden opgevuld maar liggen verder wel goed, dan is zo'n rubber ding ideaal, ik heb ook een poos met 1 gereden. het allerbeste is natuurlijk een geheel passend zadel! Dus naar de zadelmaker zou ik zeggen..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:09

egnie schreef:
Gaat met de mensen mee die je aanraden een zadelmaker erbij te halen. Een zadel hoort niet te klapperen.... Een zadel hoort zelfs zonder dekje stil op de rug van je paard/pony te liggen. Ik zou dus zorgen voor een goed passend zadel. Je moet dan niet gaan bezuinigen, een passend zadel is een must. Wij lopen ook liever in goed passende schoen dan in te kleine of te ruime schoenen....

Precies Knipoog
zelfs nu, nu mijn zadel er weer aan toe is opgevuld te worden...(vrijdag 18 mei komt die gelukkig weer langs Clown ) klepperd of kneld het niet, ook niet als ik het bloot op haar rug leg.
Dit zadel paste namelijk zonder de aanpassingen die later zijn gedaan ook goed bij de rug van mijn paard. Het is een KN allegro... ik heb ook passiers, kieffers en stubben's laten passen... maar die lagen allemaal voor geen meter op de vreemde rug van Warina Haha! De symphonie van KN lag ook niet lekker... terwijl deze nagenoeg bijna dezelfde boom heeft Gestoord
Het enige is dat hij nu in sommige opzichten wat te 'plat' is geworden en Warina op andere plekken weer meer spier heeft gekregen... hierdoor gaat hij scheef liggen, hiervoor heb ik er nu even een bontje onder, dan ligt die beter. Straks als die opgevuld is gaat het bontje weer de kast in Haha!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:04

Hup pak de telefoon en bel naar een goede zadelmaker!

Ik begrijp eerlijk gezegt niet waarom mensen die reageren zo makkelijk zeggen dat een bontje o.d. een goede oplossing zal zijn.
Een hulpmiddel is nooit een goed uitgangspunt, een zadelmaker kan beter oordelen of een bontje/pad o.d. nodig is omdat hij/zij het zadel onvoldoende kan aanpassen om het optimaal te krijgen.
Een bontje o.d. kan er zelfs voor zorgen dat het zadel slechter ligt terwijl het niet meer klappert!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:07

Ik heb dit ook gehad bij mijn bijrijdpaardje. Het zadel ging enorm op en neer. De zadel maker was geweest en heeft het zadel opnieuw gevuld. Het werd toen wel een stuk minder. Maar het bewoog nog steeds. Nu hebben we er een bontje onder. Zodra er genoeg geld ik gaan we kijken of er misschien een beter zadel op kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:22

Als een zadel klappert, wiebelt, schommelt of wat dan ook, dan past het zadel niet.
En dat ligt nièt aan het dekje. En een bontje, pad, onderlegger of "rubberen ding" is nooit een oplossing.
De basis van het zadel - de boom - hoort te passen en perfect aan te sluiten op de rug, schoft en schouders.
De ruiterwinkel waar je geweest bent, hebben duidelijk geen verstand van zaken, dus daar zou ik ook maar niet meer naartoe gaan! Beter is een goede zadelmaker/passer te laten komen.

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:24

Mischien kan je naar een anderen ruitershop gaan?

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 16:02

Hej, Mijn moeder had dat gezegt. ik vind het Enorm mee valle, maar ik zit ook te denken om nieuw zadel te gaan kope of op te laten vullen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:07

Widner schreef:
Mischien kan je naar een anderen ruitershop gaan?

de meeste ruitersportzaken hebben de ballen verstand van passend tuig
Zou gewoon naar een goede zadelmaker gaan, of nog beter langs laten komen met heel veel zadels om te passen of om je huidige zadel na te laten kijken