1 zelfde Zadel voor Fjord en IJslander, kan dit ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maras

1 zelfde Zadel voor Fjord en IJslander, kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:00

Ik heb een Fjord en een IJslander en zou graag 1 zadel hebben waar ik op beide paarden mee kan rijden. Nu heb ik een oud Wintec dressuurzadeltje wat op beide past maar dat moet nodig vervangen worden. Welk type zadel zouden jullie mij aan kunnen raden?

Lynn_

Re: 1 zelfde Zadel voor Fjord en IJslander, kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:08

Als dat oud wintec dressuurzadeltje echt bij beide goed past,
zou ik proberen zo'n soort zadeltje weer te kopen.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:14

Ja dat klopt maar dat type is er niet meer, dit is een oud zadel met een hele diepe zit en heel erg licht, zulke maken ze helaas niet meer. Anders was ik gauw klaar inderdaad.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:16

een boomlooszadel? Ik heb een barefoot en die past op bijna elk paard

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:19

Wintac maakt vast nog wel meer zadels die goed liggen op bijde paarden.
En anders past een "ijslanderzadel" met ribzit vaak ook wel goed op en fjord, gezien de lage schoft en de bouw vd rug.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:44

BarbaLala schreef:
Wintac maakt vast nog wel meer zadels die goed liggen op bijde paarden.
En anders past een "ijslanderzadel" met ribzit vaak ook wel goed op en fjord, gezien de lage schoft en de bouw vd rug.

Dat kan wel eens kloppen Barbalala want ik had een tijdje geleden een ribzit te leen en die lag bijna nog beter op de Fjord dan op de IJslander maar hij zat niet lekker.
Ik ga misschien toch maar eens de Equestor Isi uitproberen alhoewel die geen ribzit heeft, zou hij dan toch goed liggen denk je of heeft het juist met die ribzit te maken?

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:43

Het heeft niet specifiek met de ribzit te maken, dat is meer een eigen keuze van wat voor een zitvlak je wilt, er zijn ook ijslanderzadels met normale zit. In de kop van noord holland op marktplaats zoeken, dan komt je er heel erg veel tegen, zij doet daarin geloof ik.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:01

Boomloos is idd ook het eerste wat in mij op komt (wel met een geschikte pad eronder natuurlijk). Misschien kan je het om te proberen gewoon is een testzadel aanvragen, kost je bij Barefoot alleen de verzendkosten.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:20

Ik denk dat je op beide wel een IJlsanderzadel kunt proberen! BIj de Ijslander moet dat sowieso gaan en bij de FJord misschien ook wel. Ik ken iig wel iemand die een IJslanderzadel voor haar Fjord heeft. Voordeel is dat die zadels vaak heel elkker zitten.
Lijken de paarden qua bouw een beetje op elkaar? Ik zou in ieder geval een goede zadelmaker om raad vragen en naar de paarden en de zadelpasvorm laten kijken. Een goed passend zadel kan zoveel ellende schelen!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:23

barefoot ! zit heerlijk en past bijna altijd Ja
idd anders eens een testzadel aanvragen!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:24

Een ijslanderzadel en een boomloos zadel vallen allebei te overwegen en te passen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:51

Naar mijn idee krijg je het niet voor elkaar om een zadel te vinden wat op beide paarden goed past.
Iedere rug is uniek en als je beide paarden veel/intensief rijdt zou ik er voor kiezen om voor elk een goed passend zadel te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:07

Wat Sronnie zegt klopt zeker, maar als de ruggen vrij gelijk zijn kan het wel Lachen Ik gebruik mijn Western en Boomloos op zowel de Haflinger als Tinker. (En ik heb nog een Wintec 2000 vzh liggen wat beide past, maar vind ik zelf niet fijn meer rijden.) Maar het dressuurzadel is aangemeten op mijn Haflinger en gebruik ik ook enkel voor haar, zodat het precies naar haar lijf kan vormen Lachen

Het kan wel, maar toch heeft het de voorkeur om elk paard een eigen zadel te geven Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:27

Kun je niet eens een zadelmaker vragen? Die kan de ruggen opmeten en kijken of ze dezelfde vorm hebben, en hij kan je dan ook meteen adviseren welk zadel er goed op zou passen.
En hebben ze niet dezelfde vorm dan kun je voor allebei apart een zadel kopen, of een boomloos zadel proberen..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:43

MysticTinker schreef:
Kun je niet eens een zadelmaker vragen? Die kan de ruggen opmeten en kijken of ze dezelfde vorm hebben, en hij kan je dan ook meteen adviseren welk zadel er goed op zou passen.
En hebben ze niet dezelfde vorm dan kun je voor allebei apart een zadel kopen, of een boomloos zadel proberen..

Inderdaad. Ja

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 18:27

sronnie schreef:
Naar mijn idee krijg je het niet voor elkaar om een zadel te vinden wat op beide paarden goed past.
Iedere rug is uniek en als je beide paarden veel/intensief rijdt zou ik er voor kiezen om voor elk een goed passend zadel te zoeken.

Ik zie regelmatig hier het type boomloos geadviseerd worden maar ik hoor daar te veel klachten over. Een aantal mensen in mijn omgeving is weer overgestapt naar zadels met boom, na klachten bij het paard en klachten bij zichzelf dus dat durf ik niet zo goed.

Verder heb ik een aantal zadelmakerijen en ruitersportzaken gebeld met de vraag of ze een type zadel kunnen leveren wat op beide paarden ligt maar zoals Sronnie zegt is dat volgens hun niet mogelijk vanwege de verschillende ruggen.
Echter ik rijd niet intensief, ik rijd ongeveer 2 x per week op de Fjord en 2x per week op de IJslander. Dat zijn dan ritjes door de bossen van een uurtje. Het voordeel van 1 zadel is dat ik en mijn bijrijder niet steeds van beugellengte hoeven te wisselen wat we nu wel doen. Zij houdt dan het oude Winteczadel wat op beide paarden past en ik ga op het " nieuwe" zadel.
OVer een paar weken komt er een mevrouw van Equestor en die zou een aantal zadels meenemen, wellicht is er iets wat toch goed op beide paarden ligt. ( hoop ik)
Maar in ieder geval bedankt voor de tips alvast.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:10

Er zijn veel verschillende boomloze zadels. Weet je wat die mensen in jouw omgeving voor een zadel hadden? Hadden ze wel een goede pad eronder, en wat waren de klachten? Ik hoor er zelf weinig slechts over, en zeker als het voor recreatief rijden is, en je een zadel van goede kwaliteit neemt met de bijbehorende accesoires, dan moet dat heel goed kunnen.

Je hebt zadels van barefoot, die zijn sinds kort weer vernieuwd en hebben nu extra veel ruggengraatvrijheid.
En dan heb je ook de zadels van strartrekk en ghost en er zijn nog meer merken.
Van al die zadels kun je een gratis testzadel aanvragen om te kijken hoe je paarden er onder lopen en hoe je het zelf vindt.