Wat voor zadel is wijsheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Wat voor zadel is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 12:17

Sinds januari huur ik een paardje bij ons op de manege. De huur is inclusief tuig dus er ligt nu een vzh zadeltje op. Zadeltje is welliswaar oud en enigzins versleten, maar we ondervinden daar geen problemen door.

Nu wil ik over een tijdje een eigen zadel aanschaffen, maar ik weet niet waar ik het beste voor kan gaan. Momenteel rijd ik voornamelijk dressuurmatig, maar de bedoeling is om binnenkort het springen weer rustig aan op te pakken. Springen is altijd mijn passie geweest en het paard dat ik huur heeft voorheen Z gesprongen dus ben ik min of meer verplicht er mee te gaan springen Clown.

Van de ene kant zou ik voor een dressuurzadel gaan. Ik heb nu een aantal keer met een dressuurzadel gereden en heb het idee dat dat echt goed is voor mijn houding. Als ik het goed heb is het ook mogelijk het vzh zadeltje te behouden zodat ik die voor het springen zou kunnen gebruiken, maar dat weet ik niet zeker. Van de andere kant spring ik ook heel graag en ondanks dat we geen van beide ergens last van hebben tijdens het rijden is dat vzh zadeltje eigenlijk echt aan vervanging toe. Een springzadel valt voorlopig af, als ik daar mee moet gaan dressuren komt het nooit goed. Het is idee is om op de lange termijn te eindigen met een dressuur en spring of vzh zadeltje.

Wat is nu verstandig om mee te beginnen? Eerst dat vzh zadeltje vervangen voor een nieuwe(re) of kan ik beter met een dressuurzadel beginnen aangezien ik dat vzh zadel waarschijnlijk toch kan behouden?

Cassidy

Re: Wat voor zadel is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:19

Ik zou een dressuurzadel kopen, en eventueel met het vhz zadel gaan springen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:22

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 13:15

Mocht ik met een vzh beginnen dan denk ik dat ik toch eerder voor een algemene zou gaan dan voor een dressuurgerichte. Dit omdat ik toch wel met enige regelmaat zal gaan springen en ik het dan stom vind om met mijn zadel meer richting de dressuur te gaan. Zeker omdat er op den duur sowieso een dressuurzadel gaat komen en het vzh zadel dan voor het springen gebruikt zou gaan worden.

Dat dressuurzadel komt er toch, het is nu alleen de vraag of ik dat nu al moet doen of dat ik beter met een vzh kan beginnen en dan later nog een dressuur bijkopen of nu een dressuur en dan op den duur mijn huidige vzh vervangen voor een nieuwe vzh of springzadel.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:22

In dat geval zou ik nu voor een dressuur zadel gaan.. Ook omdat je zelf al zegt al dat het beter is voor je houding.
Springen ga je rustig aan oppakken, dus voorlopig ga je toch niet heel hoog/vaak/intensief springen denk ik? Dan kan dat springzadel nog wel even wachten, toch?
Ikzelf vind het trouwens ook geen probleem om met een dressuurzadel te springen, maar daar zijn de menigen over verdeeld. En anders heb je altijd dat veelzijdigheidszadel nog..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 13:36

Springen is momenteel idd iets voor de wat langere termijn planning. Tot voor afgelopen zomer reed ik wekelijks mee in de springles. Ik reed toen alleen een (manege)paard wat eigenlijk niet geschikt voor mij was met springen. Als het hoger werd ging zij nogal twijfelen en ik was niet in staat haar te overtuigen waardoor ze op het laatste moment op de rem ging (en ik in het zand lag). Dat werd gewoon van kwaad tot erger want hoe vaker ze remde hoe meer ik ging twijfelen en daardoor ging ze nog meer op de rem.

Het paard dat ik nu heb is heel wat springzekerder wat weer goed is voor mijn eigen vertrouwen (we springen af en toe lossen hindernisjes tijdjes de lessen en hoe erg het ook door mijn hoofd aan het spoken is, ze gaat er gewoon braaf over). Binnenkort ben ik van plan weer met de (maandelijkse) zaterdag lessen te beginnen om weer wat meer vertoruwen op te bouwen. Dat is voornamelijk voor de manege en recreatieve ruiters bedoeld en gaat zeker niet hoger dan 80 cm. Of en wanneer we dan weer terug gaan naar de wekelijkse lessen (voor de fanatiekelingen, daar gaan de hindernissen dus ook goed omhoog) is nog niet bekend.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:13

ik zou voor een dressuurzadel gaan
het veelzijdigheids zadel wat er nu nog op ligt kun je dan voor het springen gebruiken voorlopig...
ik bedoel , als het past maakt het niet uit of het oud of nieuw is , zolang het maar wel veilig is (singelstoten etc etc )
dan kun je als het springen straks echt doorzet altijd nog een ander spring of veelz. zadel erbij kopen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 14:26

Het zadeltje wat er nu op ligt is nog goed genoeg voorlopig. Het enige wat mist/slecht is, is één van de zweetbladen en die enige die daar last van zou kunnen hebben ben ik. Ik denk dat ik nu alles bij elkaar opgeteld een jaar met dit zadel heb gereden (lag eerst op haar volle broer waar ik ook een tijd op gereden heb. Die is verkocht rond de tijd dat de mijne terug is gekomen uit de huur en ander tuig nodig had) en heb nooit last gehad van dit ontbrekende onderdeel (anders had ik al wel om een ander zadel gevraagd Knipoog).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:30

Een zweetblad laten vervangen zijn de kosten niet....met een kleine investering kun je nog jaren met dat zadel door.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:33

Ik zou kiezen voor een fijn dressuurzadel en daar lekker dressuur mee gaan rijden. Wil je een keer een sprongetje, dan pak je het oude vzh zadel. Eventueel kun je ook nog uitkijken naar een springzadeltje voor erbij, dat hoeft echt de hoofdprijs niet te kosten als je niet teveel hecht aan uiterlijk vertoon. Ik heb heel veel plezier gehad van mijn stokoude Stübben zadeltje gekocht voor een prikkie, zoiets kun je er goed bij hebben, dat zijn niet echt de grote kosten.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 14:35

Cassidy schreef:
Een zweetblad laten vervangen zijn de kosten niet....met een kleine investering kun je nog jaren met dat zadel door.

Daar zit ook wat in, alleen is het niet mijn zadel dus ga ik er niet in investeren. En ach, ik heb er ook helemaal geen last van tijdens het rijden (hoewel het natuurlijk wel in het belang van het zadel is om zaken op tijd te repareren).

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:46

Een oud (merkloos?) zadel is dat vaak toch ook niet meer waard hoor. Uitzonderingen daargelaten is zo'n slijtage toch meestal wel het begin van het (spoedige) einde.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:53

Volgens mij heb je de keus al min of meer gemaakt of niet? Haha! Ik zou ook mooi het dressuurzadel pakken. Maar blijf je dit paard huren of ga je het kopen? Want als je haar blijft huren dan denk ik wel dat je zou kunnen vragen of ze het huidige zadel op willen knappen. (wel vragen voordat je zelf een zadel gaat kopen anders zien ze er misschien niet het nut van in Knipoog )

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 15:02

Ik heb idd een lichte voorkeur voor een dressuurzadel, maar ben er eigenlijk nog niet helemaal uit wat nu het verstandigste is (en ik weet niet 100% zeker of ik dat vzh zadel dan zou kunnen behouden). Vandaar dat ik hier om wat meningen van anderen vraag Knipoog.

Het komt bij ons op de manege heel veel voor dat er paarden verhuurd worden, denk dat ongeveer de helft van de eigen paarden in de huur zitten (huur wil bij ons zeggen dat ze 100% voor jou zijn). Het is ook helemaal geen voorbode van kopen. Het komt wel eens voor dat verhuurde paarden uiteindelijk aan de huurder verkocht worden, maar meestal blijven ze in de huur.

Het is bijna tijd voor een korte pauze en aangezien mijn zadel momenteel achter in de auto ligt zal ik zo eens kijken of en wat voor merk mijn zadeltje is. Het is heel goed mogelijk dat het wel gewoon een merkzadel is, er lopen genoeg manege en huur paarden bij ons waar een (oud) merk zadel op ligt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 15:20

Ik kan nu even niet achter in mijn auto komen (staat met zijn kont tegen de heg geparkeerd), maar volgens mij is het een imperial riding. Jammer dat er op hun site geen prijzen staan, want ik heb geen idee in welke klasse ik hun zadels zou moeten indelen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:20

Ik zou voor het dressuurzadel gaan, aangezien springen niet de directe toekomst is en je toch nog vooruit kunt met het veelzijdigheidszadel.

Misschien kun je bij online ruitersportzaken zoeken naar prijzen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 15:24

Ik heb al op diverse plaatsen een rondje gedaan om te zien waar ik aan moet denken als ik een nieuwe koop. Het is een hoop geld, maar als het goed is doe je er ook een tijd mee. Ben er nog niet helemaal uit of ik dan voor nieuw of gebruikt moet gaan, maar dat is van later zorg.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:29

ben je vanplan het paard ook te kopen?
want als je het alleen maar blijft huren zou ik helemaal geen ander zadel kopen..
want als je ermee stopt zit je met dat zadel..
en als je plannen hebt om het paard toch te kopen ( als dat kan) dan kun je altijd nog kijken voor een zadel en ik zou pas een zadel kopen als ik zeker wist wat ik echt wilde.. Haha!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 15:55

Het speelt wel een rol dat ze niet van mij is, maar dat is iets wat ik met mijn man moet uitpraten en los staat van de keuze wat voor zadel het moet worden. Ik was iig niet van plan om nog jaren met haar rond te hobbelen op een zadeltje wat eigenlijk niet goed voor mij is terwijl ik er ook zelf een zadeltje op kan gooien wat veel beter is voor ons.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:59

Dat "met een zadel blijven zitten" valt ook wel mee als je een gangbaar (tweedehands?) merkzadel koopt, die raak je wel weer kwijt. Ik heb mijn zadel onlangs ingeruild op een ander zadel, heb er 3 jaar plezier van gehad en dat heeft me 50 euro gekost. (verschil tweedehands aankoop toen en verkoop nu)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:01

Ik spring met heel soms met mijn dressuurzadel en verder zit mijn dressuurzadel veel lekkerder dan hetzelfde zadel wat ik had in Vzh (voor de brand).

Mijn zit word er beter door heb ik het gevoel en ik rij er relaxter op in het bos enz.

Maar dit is voor mij dan, kan heel goed dat iemand anders er heel anders over denkt

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:09

dat is waar een 2dehands is altijd goedkoper..
en er zijn altijd wel mensen die een zadel willen kopen..

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:10

Ik zou in jouw geval nu voor een dressuurzadel gaan. Je zegt het zelf al; springen ga je rustig aan mee doen en je zit wel lekker op een dressuurzadel. Ik heb zelf het idee dat je houding op een dressuurzadel ook beter is en dan kan alleen maar helpen om ook op andere zadels beter te zitten. Maar dat kan tussen mijn oren zitten hoor!
Omdat je nu (nog) geen prioriteit legt bij het springen lijkt mij dat je dat dan met het oude zadeltje kan doen en dan heb je voor het dressuren een goed en fijn zadel!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:44

Ik zou dan voor een dressuurzadel gaan. Je kan dan later met het vzh zadel gaan springen. Je zegt dat die aan vervanging toe is, dan zou ik naar de manege eigenaar toe stappen, en zeggen dat hij eigenlijk wel een in betere staat zadel nodig heeft.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:46

Ik zou voor een tweedehands (merk) dressuurzadel gaan. Heb je toch eeb kwaliteitszadel voor een nette prijs.