Nu wil ik over een tijdje een eigen zadel aanschaffen, maar ik weet niet waar ik het beste voor kan gaan. Momenteel rijd ik voornamelijk dressuurmatig, maar de bedoeling is om binnenkort het springen weer rustig aan op te pakken. Springen is altijd mijn passie geweest en het paard dat ik huur heeft voorheen Z gesprongen dus ben ik min of meer verplicht er mee te gaan springen

Van de ene kant zou ik voor een dressuurzadel gaan. Ik heb nu een aantal keer met een dressuurzadel gereden en heb het idee dat dat echt goed is voor mijn houding. Als ik het goed heb is het ook mogelijk het vzh zadeltje te behouden zodat ik die voor het springen zou kunnen gebruiken, maar dat weet ik niet zeker. Van de andere kant spring ik ook heel graag en ondanks dat we geen van beide ergens last van hebben tijdens het rijden is dat vzh zadeltje eigenlijk echt aan vervanging toe. Een springzadel valt voorlopig af, als ik daar mee moet gaan dressuren komt het nooit goed. Het is idee is om op de lange termijn te eindigen met een dressuur en spring of vzh zadeltje.
Wat is nu verstandig om mee te beginnen? Eerst dat vzh zadeltje vervangen voor een nieuwe(re) of kan ik beter met een dressuurzadel beginnen aangezien ik dat vzh zadel waarschijnlijk toch kan behouden?