Dressuurzadel springen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Dressuurzadel springen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 18:39

met dressuurzadel springen is dus slecht voor het paard, als je bijv 90cm in pacour doet?

geef je mening Knipoog

ik zeg wel voor ja, dat je soms te hard in het zadel kunt klappen..

en wie springt er met dress zadel wedstrijden?

Quidou

Re: Dressuurzadel springen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:41

Nee volgens mij is het niet echt slecht, maar ik vind het echt heel vervelend zitten Clown
Weet niet of je dr al is mee hebt gesprongen maar k zou t niet aanraden Vork haha

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:44

Ik denk niet dat het slecht is voor jepaard , maar ik vind het echt ongelovelijk vervelend zitten! en je hebt veel minder houvast met een dressuurzadel.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 22:57

het is eerder slecht voor jou,
om namelijk te blijven zitten boven een spring ga je je vast klemmen ( niet prettig voor je paard) en daardoor word jou houding een stuk beroerder!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:30

Slecht? Och... Hooguit oncomfortabel...

Maakt ook wel uit wat voor zadel je hebt. Met een vrij plat zadel met niet overdreven veel wrong kun je makkelijk een paar gaten korter zitten en een redelijk sprong maken.
Met een zadel met een hele diepe zit en van die enorme wrongen vind ik persoonlijk lichtrijden al een opgave, springen moet ik niet aan denken.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:29

Ik heb zo'n idee dat dat voor geen meter zit omdat een dressuurzadel natuurlijk iets rechter is...
Maarja ik spring altijd met een veelzijdigheidszadel Pling

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:32

Ik denk ook niet dat het slecht is voor je paard, het is alleen niet altijd zo fijn voor jezelf, als je half neer komt of als je je beugels onder je zadelbladen heb en je ze kort heb dat je vaak blijft haken, maar als een zadel goed licht met dressuur dan licht het ook goed met springen dus dan zal het paard er zelf zeer waarschijnlijk geen last van hebben! iig niet door het zadel, missien door de ruiter, die tehard neer komt!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:35

Als het zadel goed past lijkt het mij niet slecht te zijn voor je paard, het is alleen niet echt comfortabel voor jezelf en wellicht ook iets minder comfortabel voor je paard dan een vzh of spring zadel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:15

als je op een dressuurzadel een functionele houding aan kunt nemen zodat je je paard zo optimaal mogelijk kunt ondersteunen, of in ieder geval minimaal in de weg zit , maakt het niet uit

maar helaa sis dat bij de meeste dressuurzadels onmogelijk ivm diepte van de zit en dkte van de wrongen etc

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:20

mij lijkt het ook niet slecht.. heb genoeg hindernissen boven de 90 cm gesprongen met een dressuurzadel.. maar het enige nadeel vondt ik het neerkomen omdat je, je niet voldoende kunt opvangen als bij een springzadel.. maar dit is zo minimaal dat het me niet lastig lijkt voor het paard.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 17:29

het is niet slecht voor je paard, maar voor jou is het niet zo fijn. Als jij er mee kunt springen,is er geen probleem.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:26

Ik heb jaren geleden in de B nog gesprongen met een dressuurzadel, daarna werd het toch wat lastiger. Slecht is het normaal gesproken niet, maar idd is het niet zo comfortabel als een springzadel. Ik sprong overigens met een ouder dressuurzadel, met zo'n enorm diepe lijkt het me geen succes...
Wat ik wel merkte is dat als de hindernissen wat hoger worden en je blijft wat achter op de sprong, dat je dan sneller 'terugklapt' in je zadel (oftewel je krijgt de lepel voor je kont), met een springzadel is dat veel makkelijker op te vangen.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:28

Met een dressuurzadel is het vrij lastig om goed met de beweging mee te gaan. Ik kreeg bij de 50cm al problemen. Heb nu een veelzijdigheid richting springen erbij. Ideaal

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:36

Met een dressuurzadel zit je dus in de vorm van dressuur als je daarmee gaat springen zit dat niet echt comfortabel. Een springzadel vangt je beter op als je neerkomt in het zadel. Lachen

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:38

ik denk niet dat het slecht zit nee, maar het is echt niet fijn!
ik moest een een keer na de dressuur gelijk de springring in met de beugels op de zelfde maat, met een cap van een ander op, dat was niet echt een fijn ritje!