thiedemann / martingaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

thiedemann / martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 18:29

wat is het verschil?
dat het er anders uitziet snap ik ook nog wel, maar ik bedoel de werking etc.?

DL_

Re: thiedemann / martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:30

als ik me niet vergis weerhoud de martingaal het paard er alleen van zijn hoofd omhoog te gooien, en bij een thiedemann is het meteen een hulp om een paard in de aanleuning (krul, as you like ) te krijgen, omdat de thiedemann dóór het bit, aan de teugel wordt vastgemaakt.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:31

Is niet met een tiedemanteugel dat het hoofd sneller naar beneden word getrokken en bij een martinggaal alleen maar als het paard zijn hoofd omhoog doet?

sorry als het fout is Bloos

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:33

DresslOver schreef:
als ik me niet vergis weerhoud de martingaal het paard er alleen van zijn hoofd omhoog te gooien, en bij een thiedemann is het meteen een hulp om een paard in de aanleuning (krul, as you like ) te krijgen, omdat de thiedemann dóór het bit, aan de teugel wordt vastgemaakt.

ik heb zelf ook de thiedeman gebruikt, maar zeker niet daar voor.
De thiedeman is er voor dat het paard zijn hoofd niet omhoog gooit, en dat hij hem niet naar voren doet. sommige paarden die doen dit om weg te rennen, dan krijg je ze niet meer terug.. dus zeker niet voor het in de krul trekken...

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:43

tinkerXXlufX schreef:
DresslOver schreef:

Citaat:
ik heb zelf ook de thiedeman gebruikt, maar zeker niet daar voor.
De thiedeman is er voor dat het paard zijn hoofd niet omhoog gooit, en dat hij hem niet naar voren doet. sommige paarden die doen dit om weg te rennen, dan krijg je ze niet meer terug.. dus zeker niet voor het in de krul trekken...

Dat is ook de reden, waarom mijn paardje een thiedeman heeft. en het werkt super

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:46

maar dan zou de werking hetzelfde zijn als bij een martingaal, en dat is niet zo. Naja, hoe dan ook; een thiedemann werkt scherper in en is strenger als een martingaal. Bij de martingaal heeft het paard in ieder geval meer bewegingsruimte als bij een thiedemann.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:55

Een thiedeman werkt alleen in wanneer het paard zijn hoofd omhoog gooit of naar voren uitstrekt. Als het paard dit niet doet dan gebeurd er niets. Dit heb ik van divoza.nl:

Een Thiedemann-teugel is voor vele paarden en ruiters geschikt. De teugel schakelt automatisch in zodra het paard te hoog geheven of te lang gestrekt is.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:55

in dat geval vraag ik me ook heel erg af, wát dan het verschil is tussen een martingaal.. ??

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:48

ik heb een martingaal en die helpt tegen het omhoog gooien van het hoof en de tiedeman denk ik helpt ook voor het bit niet vast te nemen ? ? *denk ik *

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 20:51

DresslOver schreef:
maar dan zou de werking hetzelfde zijn als bij een martingaal, en dat is niet zo. Naja, hoe dan ook; een thiedemann werkt scherper in en is strenger als een martingaal. Bij de martingaal heeft het paard in ieder geval meer bewegingsruimte als bij een thiedemann.

Ok daarom vroeg ik het me dus af.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:20

een thiedeman werkt heftiger in dan een martingaal mits de martingaal juist is aangebracht

een thiedeman loopt door het bit naar de teugels waardoor er als de teugels aangenomen zijn vrijwel altijd neerwaartse druk aanwezig is (thiedeman lijkt kwa bevestiging aan het zade,l op martingaal, lus waar de singel doorgaat en een riem om de hals/aan het zadel alleen gaan de uiteindes van de vork door het bit )

een martingaal werkt bij juiste bevestiging alleen als het paard het hoofd omhoog gooit , als het dier normaal hoofd/hals gebruik vertoont hangen de uiteindes van de vork in een boogje, zonder druk erop

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:31

thiedeman werkt meer als een slof, die je bevestigd aan de teugels en dus geen extra teugels in je hand heb. Ook kun je 'm dan niet onder het rijden verstellen (dan moet je ff stil staan) Terwijl je met de slof 'm strak of los kan doen. Vele mensen die niet met de slof om kunnen gaan, snel te strak of te los laten, kunnen wel overweg met en thiedeman, omdat deze vast zit. Wat hij doet, hangt van de instelling af, hoe strak je 'm zet aan de teugels.

Een martingaal is uitgelegd.