drukplekken vroegtijdig herkennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

drukplekken vroegtijdig herkennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 17:54

Najaar 2006 kreeg mijn paard ineens witte plekken achter de schoft naast de ruggegraat. Ik heb toen meteen een zadelpasser laten komen en die heeft het zadel weer passend gemaakt.
Maar hoe kun je nu vroegtijdig die plekken ontdekken?
bijv. als een paard flink zweet, zweet hij dan juist extra op de drukplekken door de wrijving of is hij op die plekken dan juist droog?

paars

Re: drukplekken vroegtijdig herkennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 17:55

Volgens mij droog...omdat alles daar wordt dichtgedrukt, maar ik weet het niet zeker. Ga dit even volgen!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:03

Op die plekken is het droog. De zweetklieren worden er dichtgedrukt en het paard kan daar dus niet zweten.
Maar let wel op dat je je niet vergist... Er zijn ook paarden die bijna niet zweten. Uiteraard is het bij hen vaak droog onder het zadel. Dit wil daarom niet betekenen dat er drukplekken aan het ontstaan zijn.
Edit: om echt zekerheid te hebben over de pasvorm van jouw zadel kan je er beter een zadelmaker bij halen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:13

Overgens kunnen witte plekken ook ontstaan door het vrij constant schuren, het hoeft dus geen druk te zijn waardoor er witte plekken ontstaan. En het hoeft ook niet percé aan het zadel te liggen, een slecht liggend dekje onder een goed passend zadel kan net zo funest zijn!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:24

Een drukplek is in beginsel een plaats waar de vloeistofcirculatie in het zachte weefsel onder druk is stilgevallen.

Het eerste symptoom daarvan is het opkomen van een lichte zwelling een paar minuten na het afnemen van het zadel, welke na een half uur tot uur weer weg is.

De grenswaarde voor deze druk is ongeveer 110 gram/cm².

Inderdaad is wrijving ook een mogelijke oorzaak.

HC

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:00

Anouar kreeg ook ineens witte plekken. Verder was er nooit iets te zien, altijd een egale zweetplek, niet gevoelig, niet dik...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 20:26

Het paard waar het om gaat was vandaag na het rijden flink aan het zweten en op de plek waar de witte haren zaten totaal niet nat. Ik heb er meestal gewone katoenen dekjes op die groot genoeg zijn en niet dubbel liggen ofzo.

Dus dat betekent dat het zadel nog steeds niet goed ligt (ondanks al twee opvulbeurten binnen een half jaar)

Morgen van Triest in Meppel maar vragen of hij langs kan komen....

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 20:27

Hij had er overigens geen zwelling op die plek.