[WN] Pad geen schoft en ruggengraatvrijheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Pad geen schoft en ruggengraatvrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 10:33

Ik ben sinds kort een western zadel van een kennis aan het uitproberen op mijn paard. Nu zit daar zo'n normale standaard pad bij. Zonder schoftuitsparing, en de pad geeft ook geen ruggengraat vrijheid.

Ik heb altijd geleerd dat de schoft en de ruggengraat goed vrij moeten liggen en dat er abosluut geen druk op moet komen. Maar nu zie ik tot mijn verbazing dat bijna alle westernpads dit hebben. En dat er heel veel mensen zijn die dit kennlijk als geen probeem ervaren.

Kan iemand mij uitleggen wat de achterliggende gedachten achter dit soort pads zijn? Ik heb zelf namelijk niet veel verstand van westernzadels...

8nnemiek

Re: Pad geen schoft en ruggengraatvrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:06

Ik heb er ook niet zo héél veel verstand van, maar mn instructrice deed altijd haar pad wat omhoog trekken naar het zadel in, en dan komt het gedeelte bij de schoft ook vanzelf wat hoger te liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:47

@Visconti: een pad met schoftvrijheid en ruggegraatvrijheid is iets van de laatste jaren en zijn over het algemeen duurder als die gewone vierkante flappen, dus veel mensen vinden het de investering niet waard.

Waarom schoftvrijheid:
Pak je eigen shirt bij de hals eens vast en trek die goed stevig naar voren. Wat je nu in je nek voelt voelt een paard dus op zijn schoft.
Als jij dat als niet prettig ervaart kon dat bij een paard ook wel eens zo zijn Knipoog
Nu is een paard een dier wat niet snel klaagt, dus moet het al heel strak zitten (met als gevolg witte haren) vóór men er iets aan gaat doen.
Natuurlijk kun je de pad soms iets omhoog trekken in de pommel, maar vaak ligt die al vrij vlak boven de schoft (zo niet er al op), zodat dit niet veel nut heeft.
Overigens als je een dikke western pad in de pommel trekt dan is daar helemaal geen plek meer voor een schoft, dus die zal alleen nog maar meer klem zitten.
Nu hebben pad's de neiging om na verloop van tijd naar het lichaam te gaan staan, waardoor de druk op de schoft zou kunnen afnemen, alleen meestal zijn ze op andere plekken dan al zo dun geworden dat daar weinig tot geen demping meer is.
Dus of dat dan beter is....

Waarom ruggegraatvrijheid:
De ruggegraat is de aanhechtingplaats voor niet alleen de ribben, maar ook de pezen/spieren waardoor het paard in staat is om ons te dragen.
Koeling van de skeletspieren van de rug is bij forse prestaties of érg warm weer zeer gewenst, haast essentieel. Luchtcirculatie is een goed idee en dit kan door een luchtspleet of door ventilerend materiaal.
Bij lichte belasting of niet extreem weer echter is dit minder belangrijk.

Zweet dient om te koelen door oppervlakteverdamping dus is wederom luchtcirculatie op de huid belangrijk doch ook zweetáfvoer. Materiaal dat het zweet wel opneemt maar niet afvoert naar achter en opzij is als een wetsuit en isoleert juist.

Hoe dan ook dient de ruggengraat vrij van DRUK te zijn. Een pad mag daar gerust kontakt mee maken. Het gaat erom dat de huid over de wervels niet op de uitsteeksels gedrúkt wordt.
Het dient de pad dus zeker een anatomische bovenlijn te hebben om strakke plekken = druk te voorkomen.

Verder heb je natuurlijk veel verschil in de paardenrug; je hebt er met een 'geultje', daar zal het drukprobleem minder snel spelen als bij een paard met een opliggende ruggegraat.

Tegenwoordig zijn er veel goede pad's te koop en voor wie een beetje rondkijkt hoeven die ook niet meteen een wereldbedrag te kosten.
Vaak wordt een pad 'voor het mooie' gekocht en wordt er minder gekeken welke pad een bepaald paard nodig heeft.

{Bovenstaande tekst deels met dank aan de uiteenzetting van HC uit een andere topic.}

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 22:59

Afbeelding
= links een schematische afbeelding van een westernzadel zonder pad. Van boven naar beneden:
* de doorsnee ter hoogte van de cantle * de doorsnee ter hoogte van het midden van de seat * de doorsnee onder de fork.
= rechts idem met pad.

Een pad met "vrijheid" is voor een correct passend westernzadel met boom, geen must.
Aan beide zijden van de ruggengraat ligt een "vrije" strook van tenminste 5 cm: bars noch skirts drukken daar. Daar doet een goed pad (ook zonder vrijheid) niets aan af. Wel op letten dat het pad niet zacht is (dat drukt in en daarmee wordt de vrije ruimte kleiner).

Mvg Louis van Kerkhoff --- Zadelmaker

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 09:42

En hoe ziet het er uit met een zijaanzicht al ik vragen mag? Mijn paard heeft een behoorlijk hoge schoft en dan een niet al te bespierde rug. Zijn rug is niet recht, maar de pad is wel recht. Dat kan dan toch nooit goed passen?

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:46

Afbeelding

Er zijn pads met een voorgevormd model: "contoured pads". Ik gebruik zelf al ruim 15 jaar pads die niet "contoured" zijn. De eerste paar dagen staat zo'n pad in het midden van de rug af, maar na een paar dagen rijden staan ze in de vorm van het paard. Na het opzadelen trek ik de eerste dagen het pad voor, onder de fork, zo'n 5 cm naar boven, zodat daar de schoft vrij is.

MVG Louis

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 14:51

bedankt voor je reactie en mooi tekeningetjes Tong uitsteken

Wat voor pads gebruik je dan? Ik heb zelf nu een oude pad eronderliggen, maar die is nu helemaal niet gevormd ofzo Nagelbijten / Gniffelen Maar die heeft dus niet op mijn paard zijn rug gelegen maar op een ander paard.

Ik denk dat ik in de toekomst voor mijn paard wel een pad moet met schoftuitsparing. Hij heeft een hele hoge schoft en deze pad drukt er wel wat op. En er is te weinig ruimte om hem goed in de kamer te trekken...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:10

Ik heb een oudere toklatpad die nu heel mooi gecontourd is. Maar tegenwoordig zijn ze al zo mooi voorgevormd. Die van Reinsman zijn heel mooi.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:02

Citaat:
bedankt voor je reactie en mooi tekeningetjes
Graag gedaan.

Citaat:
Wat voor pads gebruik je dan?
Wij gebruiken pads van Tuffy (=Big Horn USA) , Reinsman en Lucky Leather

Citaat:
Maar die heeft dus niet op mijn paard zijn rug gelegen maar op een ander paard.
Eigenlijk behoort iedere zadel-paard combinatie zijn eigen pad te hebben (een pad vormt naar paard en zadel).

Citaat:
Ik denk dat ik in de toekomst voor mijn paard wel een pad moet met schoftuitsparing. Hij heeft een hele hoge schoft en deze pad drukt er wel wat op. En er is te weinig ruimte om hem goed in de kamer te trekken...
Daar moet je even goed kijken.....Als je het pad normaal op je paard legt en vervolgens het zadel aansingelt, moet je tussen het pad en de onderkant van de fork zoveel ruimte hebben, dat je hand er goed onder door past en je met je vingers de seat in de "hand-hold" kunt aanraken.
Bij minder of geen ruimte is de kans groot dat de fork boven op de schoft drukt en dat mag absoluut niet.

MVG Louis

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 08:30

Citaat:
Daar moet je even goed kijken.....Als je het pad normaal op je paard legt en vervolgens het zadel aansingelt, moet je tussen het pad en de onderkant van de fork zoveel ruimte hebben, dat je hand er goed onder door past en je met je vingers de seat in de "hand-hold" kunt aanraken.
Bij minder of geen ruimte is de kans groot dat de fork boven op de schoft drukt en dat mag absoluut niet.

Ik heb er nu een pad op liggen met een schoft uitsparing en daar is echt heel veel ruimte (kan bijna tot mijn elleboog erin Nagelbijten / Gniffelen ) maar zonder die schoft uitsparing krijg ik me hand er alleen door. Maar die ruimte is niet genoeg om de pad goed in de kamer te trekken want hij buigt gewoon weer terug... Ik heb ook al terwijl ik er op zat iemand laten voelen en die zij dat het niet op de schoft drukte.

Zijn er nog meer trucjes om te kijken of een western zadel past? Want voor mijn gevoel licht hij echt goed, paard reageerd er echt heel goed op. (loop heerlijk ontspannen, maakt ruimere passen) Ik weet zelf wel hoe ik een engels zadel moet beoordelen maar van westernzadels heb ik niet zo veel begrepen. Nagelbijten / Gniffelen

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:17

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 14:36

Toevallig gisteren van een zeer gerenommeerd gediplomeerd zadelfitter/maker/paardenfysio/trainer enz. vernomen van een onderzoekje wat hij en een aantal mensen gedaan hebben naar verschillende pads.
Een paard, een ruiter en een góed passend zadel genomen en daar (puur statisch om 'storing' door verschil in beweging te voorkomen) met behulp van een computerdrukpad gemeten wat de invloed van diverse pads is.
Een heel scala aan pads op deze manier getest en vergeleken en dan blijkt toch dat het wel degelijk uit maakt wat voor pad je er onder hebt en dat sommige pads zelfs bij een goed passend zadel drukplekken kunnen veroorzaken!
De veelgebruikte neopreenpad kwam als een van de slechtste uit de bus, de Equi Pad als de beste...
We hebben het er maar kort over gehad, maar wil voor geinteresseerden wel vragen of hij iets op papier heeft van dit onderzoekje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:41

@Francis: dat is zeker interessant om te lezen, dus als je er meer over hebt graag.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:13

Ja, vind ik ook. Wat zit er in een equipad?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:33

Equi Pad heeft uitneembare inlages.. materiaal weet ik zo niet, ik dacht van dat speciale foam. Schijnt ook veelgebruikte pad bij langeafstandsrijders/trekkers.
Ik zal om meer info vragen, als ik het heb 'horen' jullie het.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:44

Citaat:
De equipad is een speciale pad/numnah die gebruikt kan worden om kleine pasvormproblemen van het zadel op te lossen.

Van binnen bevinden zich twee kussens van speciaal memory-foam (geheugen-schuim), die zich tijdens het rijden naar de paarden-rug vormen. Het 'memory-foam' voorkomt eventuele drukpunten die kunnen worden veroorzaakt door een niet helemaal perfecte pasvorm van het zadel.
Paarden zijn niet helemaal symmetrisch en de Equi-pad heft verschillen tussen linker- en rechterzijde van het paard op waardoor het zadel goed in balans komt te liggen.

In een computertest van de 15 betere pads op de markt werd de Equi-pad gemiddeld als beste getest en kreeg in de categorie
-gewichtsverdeling- de hoogste punten !!
Dit heb ik gecopieërd van de site waar je equiflexzadels kan kopen, deze speciale "drukverdelende" foam pads kosten 170 euries.

Tegenwoordig wordt in pad's veel gebruik gemaakt van memory-foam oftewel NASA-schuim, warmtegevoelig foam of hoe je het ook wilt noemen.
Je hebt het in verschillende diktes en 'stevigheids' gradaties; hoe minder lucht hoe 'harder' het foam en dus des te meer tegendruk het geeft.
Wil je er in een pad het beste uit halen dan heb je de 'hardse' variant nodig en moet het minimaal 3 á 4 cm dik zijn.
Veel pad's komen niet verder dan 2 á 2,5 cm en ook niet altijd van de juiste kwaliteit.
In kombinatie met een wollen vilt lijkt het me een goede vulling voor een pad, dan heb je ook die dikte niet nodig.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:30

Ik heb een memory foam pad gehad, van 5 cm dik. Onder mijn equiflex werkte het enigzins maar als het heel erg warm werd dan was de foam te soepel en gaf dan te weinig tegendruk waar het nodig was, overigens bleek uiteindelijk het zadel niet helemaal te passen dus dat kan ook een oorzaak zijn geweest. Onder het zadel wat ik daarna had werkte het niet 100% omdat in het begin het zadel ging schuiven door de dikte van de pad, dan moet je nog een keer ( of 2) nasingelen omdat het warm is geworden en dan werd het op sommige plekken naar mijn smaak ( ook weer) te dun.
Dit was overigens geen Equipad. Onder mijn Custom Made zou ik het niet willen hebben liggen omdat daar ook al een hele dikke schapevacht onder zit en het zadel daardoor weer onstabiel komt te liggen.

Ik heb er ook hoofdkussens van, die vind ik wel prettig ivm de drukverdeling en het terugveren Knipoog