twee teugels aan een trens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxxfhxxx

twee teugels aan een trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 19:02

hallo,

Ik zie af en toe mensen rijden met twee teugels aan een trens vast gemaakt, dus geen slof of stang maar egt gewoon twee teugels aan 1 bitje. Weet iemand wat voor nut dit heeft?

Bedankt

_Sammy_

Re: twee teugels aan een trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:03

sommigen gebruiken het gewoon voor oefening op stang en trens of voor handhouding..
ik snap het ook niet echt..

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:04

Ja bij ons op stal deed iemand dat ook altijd en nu rijd ze met stang en trens.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:05

Op wedstrijden is het niet meer toegestaan, sommigen gebruiken het inderdaad als voorbereiding op stang en trens. Bij de bereden politie deden ze het ook altijd, voor het geval er 1 doorgesneden werd, maar ik weet niet of dat nu nog zo is

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:18

Rijden sommige mensen daar dan wedstrijden mee?
Ik snap niet waar dat voor nodig is..

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 19:28

in de springsport zie ik het wel eens, vaak dan een teugel die door de martingaal loopt en een die gewoon rechtstreeks loopt. maar ik zie ook veel mensen daarmee trainen voor dressuur.

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 19:58

verder niemand?

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:00

vriendin gebruikt het om har hand stiller te houden

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:01

Hoezo hou je je hand dan stiller met 2 teugels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:04

Hmmm ik heb het wel eens gezien inderdaad één paar teugels wel bevestigd aan de martingaal en één niet. Daarnaast ken ik het gebruik vooral van lange buitenritten met een grote groep, voor het geval dat er bij iemand een paar kapot gaat.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:07

Geen idee eigenljjk.
Vroegguh (toen ik nog jong was Clown ) reed ik ook altijd met dubbele teugel. Met het 8-tal rijden was dan ook altijd de discussie; met enkele of dubbele teugel.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar de reden van het rijden met dubbele teugel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:09

Bij de dressuur op wedstrijd mag het niet meer geloof ik.
Ik doe het als ik weer ga oefenen met stang en trens.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:10

Ibalia schreef:
Geen idee eigenljjk.
Vroegguh (toen ik nog jong was Clown ) reed ik ook altijd met dubbele teugel.

Mwoehahaha, ik ook!!! Was stoerrrrrrrrrrrrr!!! Haha! Haha! Haha!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 21:10

het word gedaan als je pony wat hard in de mond is,2 teugels geeft dan een andere drukverdeling.
zelf vind ik het ook iets onzinnigs maar hier de meest gebruikte reden Knipoog

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 21:23

Ik vind het ook fijner. Dan heb je iets meer in de handen en heb ik het gevoel dat ik iets meer grip heb.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 23:06

Roxx schreef:
Ibalia schreef:
Geen idee eigenljjk.
Vroegguh (toen ik nog jong was Clown ) reed ik ook altijd met dubbele teugel.

Mwoehahaha, ik ook!!! Was stoerrrrrrrrrrrrr!!! Haha! Haha! Haha!

Toen waren we nog stoere wijven Duivel Duivel

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 09:34

Mn zusje sprong altijd met dubbele teugel. Kon ze ze beter vasthouden zei ze.

Roanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:35

Tja, dan heb je meer "grip"? Meestal gebruiken de mensen de teugels om zich aan vast te houden of het paard "op de rem" te trekken. Als dat je manier van rijden is, dan heb je inderdaad de teugels wel nodig. Ik vind de kunst van het paardrijden door de druk te verdelen met je zit en het inwerken van je kuiten, dat je daarmee het paard kunt "besturen". Probeer maar eens een paar rondjes te stappen, draven en galopperen met een losse teugel. Wedden dat het gros van de mensen dat niet kan. En dat is nu het moraal van het verhaal van paardrijden en een onafhankelijke zit hebben. Succes. Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 12:05

Nibbit schreef:
Op wedstrijden is het niet meer toegestaan, sommigen gebruiken het inderdaad als voorbereiding op stang en trens. Bij de bereden politie deden ze het ook altijd, voor het geval er 1 doorgesneden werd, maar ik weet niet of dat nu nog zo is

Er zit ijzer in de teugels die de politie gebruikt. Die snij je niet zomaar door. Heb een keer bij een zadelmaker gezien die zulke teugels aan het maken was. 2 lagen leer, heel dun laagje metaal ertussen en zo werden ze gemaakt. Ze waren wel wat stug, maar niet te stug.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 22:31

Roanneke schreef:
Tja, dan heb je meer "grip"? Meestal gebruiken de mensen de teugels om zich aan vast te houden of het paard "op de rem" te trekken. Als dat je manier van rijden is, dan heb je inderdaad de teugels wel nodig. Ik vind de kunst van het paardrijden door de druk te verdelen met je zit en het inwerken van je kuiten, dat je daarmee het paard kunt "besturen". Probeer maar eens een paar rondjes te stappen, draven en galopperen met een losse teugel. Wedden dat het gros van de mensen dat niet kan. En dat is nu het moraal van het verhaal van paardrijden en een onafhankelijke zit hebben. Succes. Knipoog

Je hebt gelijk dat er mensen zijn die niet kunnen rondrijden zonder dat er aan de mond getrokken en gerost wordt maar ik denk dat het minder erg is dan jij doet geloven.
En die dubbele teugel hoeft er niet voor te zorgen dat er meer druk op de mond gezet wordt.
Ik heb jaren (Z) gereden (op een trens!!!) met dubbele teugels. Gewoon omdat ik het plezierig vond rijden.
De jonge paarden die bij ons op stal staan worden op de manier gereden zoals jij beschijft. En ze worden gereden door "gewone" ruiters en die kunnen dus wel met een lange teugel stappen, draven en galoperen en dan ook nog voltes rijden!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 22:35

Volgens mij is het onzin dat met twee teugels meer druk op het bit kunt geven, of dat de druk anders verdeeld wordt naar de mond. Uiteindelijk komt die druk weer 'samen" bij de bitring, het zwaartepunt zegmaar. Maar, ik kan het verkeerd hebben Knipoog

Ik heb weleens op dagtocht met dubbele teugels gereden voor de zekerheid, als reserve zegmaar.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:53

Zwartwitje schreef:
Volgens mij is het onzin dat met twee teugels meer druk op het bit kunt geven, of dat de druk anders verdeeld wordt naar de mond. Uiteindelijk komt die druk weer 'samen" bij de bitring, het zwaartepunt zegmaar. Maar, ik kan het verkeerd hebben Knipoog

Ik heb weleens op dagtocht met dubbele teugels gereden voor de zekerheid, als reserve zegmaar.

als je op mijn reactie doelde; ik bedoelde geen andere drukverdeling in de mond maar in de hand Knipoog

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:42

Een dubbele teugel geeft wel degelijk meer druk in de mond. De druk die op het bit komt is nl simpelweg afhankelijk van hoe hard jij aan de teugel trekt. Trek jij nu even hard, maar dan aan twee teugels, gaat diezefde druk tweemaal naar het bit. Uiteindelijk zal je door de ringen ed niet precies twee keer zo sterk zijn, maar sterker ben je zeker.
Ik heb het zelf wel gebruikt bij een van de paarden die zo supersterk werd dat hij mij helemaal voor uit het zadel kon trekken. Ik kon dan heel duidelijk merken dat ik met een dubbele teugel makkelijker kon blijven zitten en hem beter kon sluiten. Is overigens ook het enige wat ik ooit aan 'hulp'teugel gebruik, vind het prettiger werken als slof oid.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:43

Mmm daar geloof ik echt niks van....de druk blijft hetzelfde, anders zou je met brede of smalle teugels ook al verschil hebben

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:46

Tjah...ik kan t ook niet wetenschappelijk bewijzen ofzo hoor Knipoog
Maar feit blijft dat het hem met enkele teugel wel steeds lukte om mij ongeveer op zijn hals te leggen en met dubbele vrijwel niet. Hij trekt zich gewoon meer van mijn teugelhulpen aan, en lijkt me niet dat ik in een keer sterker ben geworden Knipoog
Dus het werkt in ieder geval en das t belangrijkste Lachen