Het hoe en wat van kalkoenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LMR

Het hoe en wat van kalkoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 15:47

Even een paar vraagjes, kan blond overkomen maar ik heb hier gewoon nog geen ervaring mee.... (had altijd een paardje met blote voeten Clown )

Kan je in elk ijzer kalkoenen draaien? of moet je daar speciale voor hebben

En is het bij buitenwedstrijden op gras altijd nodig kalkoenen er in te hebben (voor een paard met 4 ijzers)

En dan alleen voor of ook achter?

Dankjullie!

Marritt

Re: Het hoe en wat van kalkoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:17

Nee, je kunt niet in elk ijzer kalkoenen draaien, daarvoor moeten er wel kalkoengaten inzitten Knipoog

Op gras doe ik wel altijd kalkoenen in, voor en achter.

eefyee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:21

Je moet in de ijzers speciale gaten hebben, genaamd kalkoen of schroefgaten. Op het gras is het t beste om ze voor en achter in te doen, alhoewel het eraan ligt hoe het gras is. Zie de kalkoenen hetzelfde als noppen onder bijvoorbeeld voetbalschoenen. heeft hetzelfde effect ongeveer Knipoog

Ish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:22

Je moet zorgen dat je pony ijzers onder krijgt met kalkoengaten.
Of je op buitenterrein ermee rijdt hangt af van de grond. Als deze vrij los is en je pony er vrij ver inzakt, dan hoeft het niet. Ook op een zandgrond niet. Maar als je op gras rijdt waar de grond heel hard is zou ik ze zeker gebruiken!
Het is een kleine moeite om ze in te draaien, dus ik zou ze zelfs (op zandgrond na) altijd gebruiken voor de zekerheid.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:00

De meeste hoefsmeden maken in het zomerseizoen altijd propgaten in de ijzers, dus daar zou ik me niet te druk om maken.
Ik doe altijd voor en achter proppen onder. Bij een hele droge bodem doe ik soms alleen een klein puntje aan de buitenkant van de hoef. Hoe natter het wordt hoe groter de proppen die erin gaan (klein puntje, groter puntje, klein blokje, groter blokje). De grote blokken draai ik alleen onder op een hele slechte kapotte bodem op de klei, verder heb ik eigenlijk altijd puntjes erin.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:03

Hoi, hier een tip. als je er een propje watten met wat vet in de schroefgaten doet blijven ze mooi schoon en je kan in no time je stiften in draaien op de wedstrijd

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:07

ik heb wel eens gehad dat de hoefsmid vergeten was ijzers met kalkoengaten te plaatsen.
Dan heb je nog als noodoplossing van die blokjes met kalkoenen die je op je gewone ijzers kunt draaiien.Maar die verlies je wel heel snel..

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:07

er zijn toch ook van die dingen waar je stiften in kan draaien die je op de ijzer kan vast zetten met een schroefje als je wedstrijd hebt. dan heb je geen stiftgaten nodig.
heb die ooit eens gezien in een ruitersport zaak maar weet niet of ze nog te koop zijn. Clown

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:13

eertjuh22 schreef:
er zijn toch ook van die dingen waar je stiften in kan draaien die je op de ijzer kan vast zetten met een schroefje als je wedstrijd hebt. dan heb je geen stiftgaten nodig.
heb die ooit eens gezien in een ruitersport zaak maar weet niet of ze nog te koop zijn. Clown

Daar ben ik dan wel heel nieuwsgierig naar. Onze smid is dus vergeten stiftgaten in de ijzers te maken Boos!
Iemand misschien een foto of anders een idee waar dit verkocht wordt?

TemptationV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:57

Marritt schreef:
Nee, je kunt niet in elk ijzer kalkoenen draaien, daarvoor moeten er wel kalkoengaten inzitten Knipoog

Op gras doe ik wel altijd kalkoenen in, voor en achter.

inderdaad!