Bandages met warm weer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Bandages met warm weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 18:51

Ik vroeg me af, kunnen bandages met warm weer meer kwaad doen dat met gewoon weer?
Ik heb namelijk 14 juli een clinic en wil netjes voor de dag komen en vindt bandages dan wel zo sjiek. Aangezien het half juli is zal het vast wel warm zyn, dus ik vroeg me af of dit kwaad zou kunnen?

Jullie meningen.

gr karin

kuzzie_me

Re: Bandages met warm weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:49

ik heb ook bandages om met warm weer hoor.. daarna de benen afspuiten.. gaat altijd goed

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:51

Idd de benen heel grondig afspuiten om af te koelen! Onder de bandages gaat het nl broeien.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:04

Grondig de benen afspoelen.
En onderlappen gebruiken, katoenen bandages gebruiken wil ook wel helpen, dat zou namelijk moeten ademen Knipoog

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 11:30

Pony in kwestie heeft trouwens voor zover ik weet nog nooit bandages om gehad, alleen maar peesbeschermers. Ben zelf ook meer een peesbeschermer type, maar vindt bandages in dit geval wel heel erg sjiek. MAar het moet natuurlijk niet meer kwaad dan goed doen.
Vindt witte peesbeschermers ook niet zo snel mooi, zit vaak een andere kleur rand omheen enzo.

Heb al een beetje zitten rondkijken naar bandages en kwam deze tegen: Leek me wel handig aangezien er al onderlappen inzitten.

BR bandages tricot (art.no.: 50208)
100% polyester bandages met onderlap aan het eerste gedeelte, waardoor onderbandages overbodig zijn. In de bandage is elastiek verwerkt, waardoor u steviger kunt bandageren. Met klittenbandsluiting en dubbele overslag. Per set van 2 stuks.

Afbeelding

marci

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:19

I'm not sure if you are referring to bandaging full-time if the horse is out grazing or at a show. but if it helps 99% of us never bandage our horses here in NZ. the only time that we bandage overnight or out grazing if the horses are at a show and yarded at night. In these circumstance there would be up to 100 horses in one paddock, in yards approx 4m by 4m so there's not alot of room and they are mostly standing around.

that would be the only time I bandage (unless the horse has a leg problem and needing it for health reasons).

(I'm guessing that this is what the question was about - or did I get it wrong?? Tong uitsteken )

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:14

Het kan naar mijn idee geen kwaad, zolang je geen elastische gebruikt en anders met onderlappen. Lachen

eefyee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:53

De temperaturen onder bandages kunnen veel hoger oplopen dan met peesbeschermers. In de zomer met die warmte dus al helemaal. Het zou wel kunnen, maar toch adviseer ik je peesbeschermers om te doen. Anders witte peesbeschermers, of welke kleur je dekje ook is, zodat het toch bij elkaar past Knipoog Wil je toch perse bandages gebruiken, dan met onderlappen zodat de druk beter verdeeld word etc, en daarna de benen/pezen goed met koel water afspuiten. Mijn advies blijft peesbeschermers Knipoog

femme_fatale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:21

ik zou als het egt super warm is zo rond de 30 graden geen bandages gebruiken omdat het
onder een bandage 40 graden kan worden en er dan bij een foute beweging een peesklap kan ontstaan

als je besluit het wel te doen goed de beneb met water afspuiten

femme_fatale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:23

ps de bandages van br raad ik niet aan omdat het niet goed de druk op de benen vrdeeld en je da drukplkken krijgt waardoor j paard kreupel gaat lopen

ik adviseer peeskappen of als je toch bandageerd elastische bandages met een losse (goeiie) onderlap

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 17:16

Ja ik zit zelf ook heel erg te twijfelen, ben zelf ook meer van de peesbeschemers. Ik ben even aan het rondkijken of ik echt hele witte pees+kogelbeschemers kan vinden want meestal zit er een gekleurd randje omheen ofzo. Dat vindt ik er niet echt bij passen tenzij het zwart is vanwege mn shirt.

Maar onder peesbeschermers kan de temperatuur ook flink oplopen toch? Dus dan alsnog daarna coolingsgel/afspuiten?

Vindt bandages voor zoiets meestal wel netter en sjieker, maar ik vindt het belangrijker dat het geen kwaad kan ,dus waarschijnlijk ga ik toch gewoon voor de peesjes.
Laatst bijgewerkt door Karin_deB op 20-04-07 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 17:22

marci schreef:
I'm not sure if you are referring to bandaging full-time if the horse is out grazing or at a show. but if it helps 99% of us never bandage our horses here in NZ. the only time that we bandage overnight or out grazing if the horses are at a show and yarded at night. In these circumstance there would be up to 100 horses in one paddock, in yards approx 4m by 4m so there's not alot of room and they are mostly standing around.

that would be the only time I bandage (unless the horse has a leg problem and needing it for health reasons).

(I'm guessing that this is what the question was about - or did I get it wrong?? Tong uitsteken )

My english is not very good, so excuse me if I wright something wrong. But I mean bandaging for a show. Because this clinic is in July, i'm wondering if bandaging can do more harm when it's warm outside than when is colder.
I doubt if I should use bandages of just legprotection (peesbeschermers)
Afbeelding + Afbeelding

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:25

Ik ben geen voorstander van bandages, niet met heel warm weer!
een peeskapje staat ook leuk, is snel omgedaan, word niet zo warm Lachen

Edit; eskadron heeft een witte beschermer met zwarte rand dat ik weet Lachen

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:34

Ik bandageer de paarden ook wel gewoon met het warme weer hoor! Wanneer je na 't rijden de benen afspuit kan er niets gebeuren!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 19:57

Ik kom net dit tegen op internet, lijkt me ook wel wat. Ziet er een beetje uit als zo'n 3 in 1 beschermer.

Norton - Air-Pro-Tec
Geven optimale steun en bescherming aan voor- en achterbenen,omdat ze driemaal meer energie absorberen dan een klassieke bandage. De Klittenbandsluiting onderaan ondersteunt de sesambeentjes.

Nieuwe binnenvoering van dik neopreen met kleine perforaties voor een goede verluchting. Dempen de schokken van de hoefslagen en zijn perfect aan te passen zodat ze goed blijven zitten.

De ideale beenbeschermers voor zware en langdurige inspanning.

Afbeelding

marci

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:38

Whoops Haha! Ok in that case (I got the bandage part) I personally wouldn't bandage, there's so much fuss getting the bandages on and off.

Karin_deB had placed a picture with some white boots, these are FANTASTIC, iv'e got something similar at home,

They don't have "buckles" on them just the boot and velcro which means that you get a closer fit, not a fit to the closest hole, and you support the tendons per normal really well, and also there's another strap that velcros under the back of the fetlock and up the other side. It give great support, and as the outer boot is made with wetsuit material (like a soft but thick rubber about 8mm to 10mm thick) any possible knocks from the other legs would support it, without causing any harm.

Anyway thats what I ride in Haha!

marci

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 23:04

Lijkt me dat het voor een keer niet zo erg is.
Zo ie zo als je ze daarna koelt kan er vast niet veel gebeuren. Alleen lijkt het me niet fijn voor paarden om bandages of peesjes om te hebben met dit weer, plakt alleen maar en wordt alleen maar warm. Ik denk dan altijd zo van je doet zelf in de zomer ook zo min mogelijk aan wat zweet zou veroorzaken.
Alleen voor paarden die echt bescherming nodig zouden hebben vind ik het wel een weer een ander verhaal.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 23:13

Zelf zou ik het echt niet doen, ook al is het voor één keer! Door de oververhitting onder de bandage maak je de pees gewoon zwakker. Het warme weer helpt er dan niet aan mee. Erg zonde om voor een keer bandages te kopen dan!

Die witte dingen op de foto lijken me ook niet direct wat vanwege het neopreen. Neopreen wordt gebruikt (bv in duikpakken) om warmte vast te houden, dit wil je dus eigenlijk niet...

Doe een leuk sjabrak erop en kleed jezelf er mooi bij aan, dan kan je paard gewoon met blote benen lopen Haha!

Voor de mensen die zeggen dat bandages helemaal geen kwaad kunnen wil ik vragen je er eens in te verdiepen. Er zitten echt veel meer nadelen dan voordelen aan!!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:25

Hier in een link naar het topic dat over bandageren gaat, wat betreft de temperatuur onder de bandages: viewtopic.php?f=111&t=745667&hilit=
Er staat ook de mening van een dierenarts in, zeker de moeite om even te lezen.

Voor een keer maakt het niets uit, het is hooguit een uur denk ik. Als je daarna gewoon afspuit is er weinig aan de hand.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:28

Kijk, dath et er warm onder wordt kan ik me goed voorstellen, maar om te stellen dat het onder peesbeschermers (vooral met neopreen erin Bloos! ) minder warm wordt vind ik echt onzin.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 17:25

Alle peesbeschermers zyn toch van neopreen, of denk ik nou helemaal verkeerd?

Zitnou even dat topic te lezen..

TemptationV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:32

het lijkt mij dat bandages weinig kwaat kunnen met warm weer.. als je ze na het rijden er gewoon afhaalt,

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:37

Karin_deB schreef:
Ja ik zit zelf ook heel erg te twijfelen, ben zelf ook meer van de peesbeschemers. Ik ben even aan het rondkijken of ik echt hele witte pees+kogelbeschemers kan vinden want meestal zit er een gekleurd randje omheen ofzo. Dat vindt ik er niet echt bij passen tenzij het zwart is vanwege mn shirt.

De witte peesbeschermers van Norton hebben zwarte voering, misschien is dat wat voor je?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:14

impi schreef:
het lijkt mij dat bandages weinig kwaat kunnen met warm weer.. als je ze na het rijden er gewoon afhaalt,

Helaas kan het dus WEL kwaad..

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:21

Je kunt beter zorgen dat de benen van je paard netjes opgeschoren, gewassen of gepoetst in plaats van bandages met dit warme weer. Imo zijn de benen van je paard behouden belangrijker dan "netjes" aankomen met bandages om in warm weer. Geen haan die er naar kraait als je ze niet om hebt hoor, tegenwoordig wil men volgensmij alleen maar showen met hun spullen op een clinic ofzo.

Mocht je wel met bescherming willen rijden; pak dan simpele witte peesjes die goed ademen en koel de benen van je paard na het rijden goed met water of coolinggel. Mijn ervaring met neoprene voering is dat ie nog wel eens gaan schuren met warm weer, niet aan te raden als je een paard met gevoelige huid hebt.