Shabrak verschuift telkens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Shabrak verschuift telkens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 18:26

Misschien een rare vraag, maar sinds een poosje verschuift het shabrak (HH) telkens naar achteren. Het ding zit wel vast aan de singelriemen. Als ik zadel, leg ik het ding altijd goed en 'ruim' neer op de rug en zorg dat het wat van de schoft staat zodat het niet drukt of schuurt, maar als ik dan even gereden heb, is het ding dus helemaal strak naar achteren geschoven onder de zweetbladen in.

Ik gebruik deze shabrak alweer een aantal maanden, dus het is niet doordat het een nieuwe is ofzo. Hij heeft 'vroeger' wel goed op de plek gelegen en amper verschoven. Ik heb een shabrak met klitteband om om de singelriemen te bevestigen, dus ik kan daarmee varieren. Nu kan ik die dusdanig strak zetten dat het shabrak niet meer schuiven kan, maar dan krult het ding om het zweetblad en dat ziet a niet uit en b kan ook nooit de bedoeling zijn.

Nu moet ik mijn zadel gaan laten opvullen, dat weet ik al, maar dat lijkt mij geen invloed te hebben op het feit dat het shabrak sinds een tijd zo verschuift aangezien een zadel niet van de ene op de andere dag 'leeg' is.

Komt het misschien door de dunnere zomervacht (al had ik daar vorig jaar met mijn oude shabrak geen last van)? Zweten (maar dat doet ze toch altijd al...)?

De Hamvraag: wat doe je eraan?! Want het lijkt me voor mijn paardje ook niet fijn als alles strak trekt over de schoft. Verward

Ish

Re: Shabrak verschuift telkens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:24

Maak je de lussen goed vast aan de singelriemen? Te lost, dan gaat het effect namelijk weg. En daarnaast de singel altijd door de lussen halen.
Dan zou het dekje toch echt moeten blijven liggen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:25

Is het alleen met dat dekje zo, of ook met andere?

femme_fatale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:31

ik he het ook met hh dekjes .. ze zijn krter en hebben langere lussenik koop ook geen dekjes van hh meer tenziij ze dikker zijn

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 16:31

@Ish: ik kan dat dus met klitteband varieren en als ik ze helemaal strak trek, krult het shabrak om het zweetblad en als ik ze wat losser zet, dan schuift het ding vanzelf strak onder het zadel uit... En ooit bleef het ook liggen, maar sinds een poos dus niet meer.

@ Nibbit: het oude dek had het ook niet, het nieuwe pas kort, maar ik heb inderdaad nog niet de kans gehad het met het oude dek nog eens te proberen of deze het dan ook heeft. Goed idee.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 16:32

@femme: maar ja, waarom dan nu pas schuiven...?

femme_fatale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:53

jah als ik dat wist ?? geen id

TemptationV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 23:04

Jana_en_Ik schreef:
@Ish: ik kan dat dus met klitteband varieren en als ik ze helemaal strak trek, krult het shabrak om het zweetblad en als ik ze wat losser zet, dan schuift het ding vanzelf strak onder het zadel uit... En ooit bleef het ook liggen, maar sinds een poos dus niet meer.

@ Nibbit: het oude dek had het ook niet, het nieuwe pas kort, maar ik heb inderdaad nog niet de kans gehad het met het oude dek nog eens te proberen of deze het dan ook heeft. Goed idee.

Jana_en_Ik schreef:
@femme: maar ja, waarom dan nu pas schuiven...?

raar dat die ander het niet had

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 23:08

Haal je de singel ook door de singellussen heen?
Ik heb zelf ook dekjes van hh en ze blijven super liggen.
Misschien dat als je de singel erdoor haalt, dat je dan het dekje iets naar voren trekt aan de onderkant ofzo? doe ik ook altijd Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 09:41

Jana_en_Ik schreef:
Misschien een rare vraag, maar sinds een poosje verschuift het shabrak (HH) telkens naar achteren. Het ding zit wel vast aan de singelriemen. Als ik zadel, leg ik het ding altijd goed en 'ruim' neer op de rug en zorg dat het wat van de schoft staat zodat het niet drukt of schuurt, maar als ik dan even gereden heb, is het ding dus helemaal strak naar achteren geschoven onder de zweetbladen in.

Ik gebruik deze shabrak alweer een aantal maanden, dus het is niet doordat het een nieuwe is ofzo. Hij heeft 'vroeger' wel goed op de plek gelegen en amper verschoven. Ik heb een shabrak met klitteband om om de singelriemen te bevestigen, dus ik kan daarmee varieren. Nu kan ik die dusdanig strak zetten dat het shabrak niet meer schuiven kan, maar dan krult het ding om het zweetblad en dat ziet a niet uit en b kan ook nooit de bedoeling zijn.

Nu moet ik mijn zadel gaan laten opvullen, dat weet ik al, maar dat lijkt mij geen invloed te hebben op het feit dat het shabrak sinds een tijd zo verschuift aangezien een zadel niet van de ene op de andere dag 'leeg' is.

Komt het misschien door de dunnere zomervacht (al had ik daar vorig jaar met mijn oude shabrak geen last van)? Zweten (maar dat doet ze toch altijd al...)?

De Hamvraag: wat doe je eraan?! Want het lijkt me voor mijn paardje ook niet fijn als alles strak trekt over de schoft. Verward

Dat heeft er imo wel degelijk mee te maken. het is niet zo dat je zadel ineens leeg is zoals je zelf omschrijft maar in het proces van goede ligging naar incorrecte ligging gaat het steeds een stapje achteruit.
Tot je verschillen gaat merken aan je paard, je eigen houding of bijvoorbeeld het verschuiven van je dekje.