Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Supertje schreef:Niet Een gebroken bit werkt a.h.w. in door in de onderkaak te 'knijpen', komt hier een hefboomwerking bij dan werkt dit héél sterk in. Gebroken wordt vaak gezien als zachter dan ongebroken, maar dit gaat echter, zeker in het geval van stangen, niet op!
Supertje schreef:Niet vervelend bedoeld, want ik neem aan dat je dat ook niet wist, maar een gebroken (enkel of dubbel) pelham is vreselijk scherp, ik zou het bijna een martelwerktuig noemen....
Een pelham is dus een bit met een hefboomwerking, wat het per definitie een stang maakt (stang heeft niets met het mondstuk te maken maar alleen met hefboomwerking), alle bitten met hefboom zijn stangen, alles zonder zijn trensen.
Een gebroken bit werkt a.h.w. in door in de onderkaak te 'knijpen', komt hier een hefboomwerking bij dan werkt dit héél sterk in. Gebroken wordt vaak gezien als zachter dan ongebroken, maar dit gaat echter, zeker in het geval van stangen, niet op!
Een kinketting is een essentieel onderdeel van een stang, en je kunt niet zonder rijden. Zonder kunnen de scharen namelijk veel te ver naar achteren doorslaan en is het bit ook weer erg scherp, altijd een kinketting dus bij een bit met scharen.
Pelhamriempjes (die verbindingsriempjes), zijn ook ondingen. Een pelham is juist gemaakt om a.h.w. een stang en trens in één bit te combineren, en moet dus ook met 2 teugels gereden worden. De bovenste teugel werkt daarbij in als een trens, de onderste als stang. Rijd je met die riempjes dat gebruik je beide tegelijk en is de werking erg pijnlijk en onduidelijk.
Ik heb op zich vrij weinig tegen een pelham bij een ruiter die er mee om kan gaan, maar dan wel op de juiste manier. Dus een ongebroken pelham, mét ketting, dubbele teugels en de juiste teugelvoering.
Overigens uit nieuwsgierigheid, waarom wil je met een pelham rijden als je toch alleen op het bovenste gat wilt rijden?
Als je een bit wilt wat maar een lichte hefboomwerking heeft en maar één teugel, kun je ook denken aan een thiedemanbit/kimblewick. Dat is een bit met lichte hefboom en enkele teugel wat ook speciaal voor dat doel gemaakt is, wel ook met ketting. Helaas zijn daar ook weer gebroken varianten van, maar ook deze moet ongebroken zijn.
Hoe zachter hoe beter natuurlijk, maar als je ermee wilt rijden doe het dan wel goed