thorowgood

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

thorowgood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 11:48

Ik ben zelf opzoek naar een goedkope zadeltje voor erbij. Mijn keus viel dan ook op de wintec. Nu las ik in een ander topic dat een thorowgood zadel makkelijker aanpasbaar is als een wintec. Maar geld dat voor het hele zadel of alleen voor de kussens?
En zijn er ook thorowgoods die geschikt zijn voor extreem brede paarden? Hebben ze ook een dressuurmodel met een wat diepere zit?

Aeris

Re: thorowgood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:52

Hey,
Ik heb alvast een thorrowgoodzadel gekocht voor mn haflinger destijds. Ik weet dat ze alleszins in echt heel brede maten beschikbaar zijn.
Maar, ik denk niet dat boom nog aanpasbaar was. Ik heb het zadel toenertijd nog ingeruild voor eentje met een nog bredere boom.
Bij Wintec kan je dit zelf wel aanpassen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 12:36

Ja van de wintec weet ik dat je de boom kunt veranderen. Maar daar kun je niet de kussens van veranderen. Ik heb nu weer een wintec liggen die niet passend te krijgen is op mijn trekpaard. Vandaar dat ik maar even naar de thorowgood kijk in d ehoop dat dat wel wat kan worden.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:48

felicity schreef:
Ja van de wintec weet ik dat je de boom kunt veranderen. Maar daar kun je niet de kussens van veranderen. Ik heb nu weer een wintec liggen die niet passend te krijgen is op mijn trekpaard. Vandaar dat ik maar even naar de thorowgood kijk in d ehoop dat dat wel wat kan worden.

De kussens van wintec zijn ook gewoon aan te passen hoor!! Met een cair uitvoering wordt het iets lastiger maar een normale wintec met wol gevulde kussen is net zoveel aan te passen als elk ander zadel

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 16:09

Felicity snapt er nu niets meer van Bloos
Ik las net in een ander topic dat een thorowgood makkelijker aanpasbaar is als een wintec. En dat zat hem (geloof ik) in de kussens.
Ik krijg mijn huidige wintec niet passend op mijn trekpaard. Of hij wipt, of hij ligt achterover, boom te smal enz enz.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:38

Ik heb geen goed woord over dit merk te vertellen.
De hele boom van mijn zadel was zo uitgezakt dat bijn pony er erge drukplekken van kreeg.
In het begin lag het super, maar na een week of 2/3 rijden

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:54

Van een thorrowgood heb ik inderdaad ook wel eens gehoord dat de kussens makkelijker aan te passen (opvullen ed) zijn, omdat ze van minder stijf materiaal gemaakt zijn.
Alleen bij de thorrowgoodzadels heb ik al een aantal keer gehoord/gemerkt dat de bomen héél erg verzakken. Ik heb één keer zelf gezien dat na verloop van tijd (en dat was geen járen) het zadel zover verzakt was, dat het plat op de schoft terecht kwam. Op bokt heb ik hier ook al eens vaker van gehoord. Misschien voor een lichtgewicht ruitertje, maar het zou niks voor mij zijn.
Thorrowgoods hebben ze extra wijd met fish systeem. Ik heb hem zelf niet geprobeerd, maar blijkbaar bevallen ze niet heel goed want ze worden massaal op internet tweedehands aangeboden Knipoog
Wintec heeft een wide of xxl variant. Daar ben ik zelf ook naar op zoek. Deze heeft een wijdere kamer dan de gewone wintec, en ook nog drie maten wijdere verwisselbare bomen dan de 'standaard' wintec. Helaas is die nog slecht tweedehands te verkrijgen, en is mijn budget maar klein. Nieuw kost hij €500,-.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 08:36

Ik heb inderdaad ook naar de wintyec wide versie gekeken. Helaas hebben ze die alleen in het wintec 500 model. En daar kan ik echt niet op rijden/zitten. Zodra ze die in de pro versie krijgen dan zou ik dat wel interesant vinden.

marci

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:45

Be careful with the wintec's!! (and bates saddles) some of them I've found tip you forward and doesn't really put you in the correct saddle position. I've found since looking into purchasing both a dressage and Jumping flatseat currently that most NZ'ers that have purchased the Isabell worth Dressage saddles they are currently on selling them as the rider almost gets locked into a certain position and most people are now trading out of them.

The cair panels are ok, some here in nz have "deflated" but aparently they had a "faulty" batch at one stage. The other thing that a saddle fitter told me about the cair panels is that if you are jumping, you go out of your seat, horse jumps, lands then you land in the seat, apparently the horse consistently feels the saddle bump around on his back, (this sounded better when he explained it) but he warned me to stay away from it. He also added that with the bates/wintec "interchangable gullet" system, which is great in theory) how many times honestly would you change a gullet?? he said the more times you keep changing the plates the more you are weaking the tree near the gullet plate. He mentioned if you do this on a "regular" basis it weakened it so much the posibilitly of cracks in that area could be high. He also added that the screws holding the plate needs to be checked on a regular basis as some have worked there way lose in the past.

Hopefully this doesn't put you off completely, but be careful with them and deffinitly do the "homework"

I'm not sure what level riding you do, or for that matter if you jump, if you do and you wear a back protector, what ever saddle you purchase see if you are able to trial ride the saddle first (we can here) and wear your back protector at the same time, just to see if the back protector hits the back of the saddle or not, there's nothing worse in riding cross country and the back protector keeps hitting you and riding up so it's uncomfortable and impossible to ride correctly.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 19:01

mijn engels is nogal slecht. Dus als iemand het wil vertalen graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:46

Citaat:
Zorgvuldig ben met!! van wintec (en vermindert zadels) wat van hen ik hebben gevonden uiteinde u vooruit en gezet u niet werkelijk in de correcte zadelpositie. Ik heb sinds het onderzoeken kopend zowel een dressage als momenteel Springend flatseat gevonden dat het meeste NZ'ers die Isabell met een waarde van zadels hebben gekocht Dressage zij momenteel bij het verkopen van hen zijn aangezien de ruiter bijna in een bepaalde positie gesloten wordt en de meeste mensen nu uit hen handel drijven. De cairpanelen zijn o.k., hebben sommigen hier in nz "gelaten leeglopen" maar hadden zij aparently een "defecte" partij in één stadium. Het andere ding dat een zadelmonteur me over de cairpanelen vertelde is dat als u springt, u van uw zetel uitgaat, paardsprongen, land dan u in de zetel landt, blijkbaar rond voelt het paard constant de zadelbuil op zijn rug, (dit beter klonk toen hij het) verklaarde maar hij waarschuwde me om vanaf het te blijven. Hij voegde ook toe dat met/wintec "interchangable slokdarm" systeem vermindert, dat in theorie) groot is hoeveel keer u eerlijk een slokdarm?? zou veranderen hij de meer tijden zei u houdt veranderend de platen u weaking de meer boom dichtbij de slokdarmplaat. Hij vermeldde als u dit op een "regelmatige" basis doet het het zo veel posibilitly van barsten verzwakte in zoverre dat het gebied hoog zou kunnen zijn. Hij voegde ook toe dat de schroeven die de plaat houden op een regelmatige basis moet worden gecontroleerd aangezien sommigen daar manier verliezen in het verleden hebben gewerkt. Hopelijk scheept dit u niet af volledig, maar is zorgvuldig met hen en doet deffinitly het "thuiswerk" Ik ben niet zeker welk niveau dat u berijdt, of voor die kwestie als u springt, als u doet en u een achterbeschermer draagt, welk ooit zadel u kopen zie of eerst kunt u aan proefrit het zadel (wij kunnen hier) en draag uw achterbeschermer tezelfdertijd enkel te zien om of raakt de achterbeschermer de rug van het zadel of niet, daar houdt niets in berijdend dwarsland en de achterbeschermer slechter hittin

met vertaalmachien gedaan Tong uitsteken er is wel uit te komen, toch ? Haha!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 23:48

dronken gaat het makkelijker waarschijnlijk.......

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 09:59

Het is inderdaad even puuzzelen wat er precies bedoelt word. Maar kom nu verder dan de engelse tekst.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:16

Bitch schreef:
Citaat:
Hij voegde ook toe dat met/wintec "interchangable slokdarm" systeem vermindert, dat in theorie) groot is hoeveel keer u eerlijk een slokdarm?? zou veranderen
..................
Ik ben niet zeker welk niveau dat u berijdt, of voor die kwestie als u springt, als u doet en u een achterbeschermer draagt,

Haha, dronken inderdaad!

marci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:46

Thought I'd try to explain what I'd meant. ....

In English the front of the saddle is called a pommel, inside the "skeleton (also known as the Tree)" of the pommel is called the "Gullet" the Gullet is either a Narrow, Medium Narrow, Medium, Medium Wide, Wide or Xtra Wide depending on the width and Wither shape of your horse. (sorry I'm not drunk even though having a glass of red wine would be lovely Haha! )

What some people have found, is that since the "tree" of the saddle is made of Fiberglass, and with people interchanging the gullet plate. the Tree weakens and has cracked in turn causing the saddle to become useless (this is over time), also what people have noticed is that some of the cair panels have been punctured (have gotten a hole in it) and become flat, especially if your alittle bit bigger than some people ( Bloos ) hence not supporting the weight of the rider on the horses back. More and more people in NZ have decided to go back to the original flock or wool packed saddles, as it supports the riders weight on the horses back better.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:17

Odette (frans trekpaard) heeft een Torrowgood, past prima en ook lekker makkelijk in onderhoud.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:19

ik heb zelf ook de ervaring dat de thorrowgood eerder verzakt, en een slechtere kwaliteit heeft als de wintec