Geen enkel springzadel past, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Geen enkel springzadel past, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 09:17

Aangezien ik graag wat meer wil springen mocht ik mezelf van mezelf trakteren op een springzadel Haha! Ik heb al een goed dressuurzadel en echt vaak ga ik toch ook niet springen, dus ik wou eigenlijk een tweedehands zadel (van een goed merk).

Uiteindelijk een Kieffer gekocht via een zadelmaker, die het was komen passen en zei dat het met wat anders opvullen goed zou liggen. Maar na verschillende keren aanpassen lag het nog niet goed, dus de zadelmaker heeft het zadel teruggenomen. Gisteren is ze dan andere zadels komen passen. Er heeft vanalles opgelegen: Kentaur, Wintec, Pessoa, Dexter, CTB ofzoiets (wat het B-merk van Stübben zou zijn?), maar er paste gewoon niets. De kussens van die springzadels zijn allemaal vrij plat, waardoor het zadel niet goed aansluit op haar rug. Als je aansingelt komt de achterkant omhoog waardoor het helemaal niet meer op de rug ligt.

Hoe komt dit?

Welke merken/types zou ik eventueel nog kunnen laten passen (door een andere zadelmaker)?

Bestaan er ook springzadels met keilkussens, of hebben alle springzadels van die platte kussens?

shabbay

Re: Geen enkel springzadel past, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:22

Springzadels met keilkussens bestaan er zeker (van stubben o.a.) maar ik weet niet of dat (die keilkussens) je probleem wel oplost. Ik kan er niet veel van maken verder maar ben ook geen deskundige ofzo. Succes ermee!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 09:35

Ja dat weet ik dus ook niet, ik ben ook maar een leek Haha!

Maar de zadelmaker zei dus dat het zeer moeilijk zou zijn om een passend springzadel te vinden, omdat die allemaal van die platte kussens hebben.

En mijn dressuurzadel heeft keilkussens en past wel, dus vandaar dat ik dacht dat een zadel met keilkussens misschien eerder zou kunnen passen?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:42

Mijn oudere merrie heeft een moeilijke rug maar mijn zadelmaker krijgt de zadels wel goed passend op de rug. CTD is idd van Stubben, ik zou eens verder kijken naar een andere zadelmaker kijken of diegene het wel voor elkaar krijgt Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:47

Ik zou ook eens een andere zadelmaker gaan zoeken. Het is echt wel mogelijk een goed zadel te vinden dat kan haast niet anders!
Vind het namelijk ook raar dat je huidige zadelmaker aangeeft dat alle springzadels plat zijn. Das echt absolute onzin.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:19

Elk springzadel kun je met keilkussens krijgen, misschien dat zij ze niet op voorraad heeft, maar ze zijn er wel degelijk!

Idd even een andere zadelmaker/-verkoper zoeken!

Als ze dan nog beweert dat er geen springzadel met keilkussens bestaat.. ik heb zelf een Stubben Edelweiss NT de luxe MET keilkussens!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:09

Als de achterkant omhoog komt als je aansingelt is de voorboom volgens mij te smal. Een goede zadelmaker kan je dit wel vertellen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 08:42

Ach ja een goede zadelmaker, waar vind je dat? Hier in Vlaanderen is er gewoon niemand, er zijn twee mensen die de stiel zouden moeten kennen (en een derde die op pensioen is ondertussen), maar ik heb met beide al slechte ervaringen (bij de ene heb ik mijn dressuurzadel gekocht, maar dat verliep niet van een leien dakje, die mens verkocht liever de verkeerde maat dan de juiste te bestellen, en de andere is degene van het springzadel. Gewoon bij een ruitersportzaak een zadel laten aanpassen vind ik ook maar niks, ik heb al genoeg miserie gezien met zadels die zogezegd aangepast waren door een verkoper van een ruitersportzaak, maar die gewoon voor geen meter liggen.

Als het aankomt op kijken of het past vertrouw ik alleen mezelf nog, en ik ben maar gewoon een leek, maar ik heb de indruk dat de mensen die verstand ervan zouden moeten hebben zich veel te gemakkelijk laten leiden door commerciële motieven.

Zaterdag ben ik nog in een ruitersportzaak geweest in de buurt (waar ik geen zadel wil kopen want ze zijn er duur en komen niet ter plekke aanpassen, je moet met je paard naar daar en dan kan je passen op een parking), en die verkoper vertelde net dat als de achterkant naar boven komt dat de boom dan wsch te breed was. Iig ik heb daar gezien dat er wel degelijk springzadels met keilkussens bestaan Haha!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:15

Heel kort door de bocht maar toch.... op ieder paard is een passendzadel te vinden!