Boomloos - of met Boom wat is beter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Boomloos - of met Boom wat is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:24

Zoals de titel al luid: Wat is nou eigenlijk beter voor de paardenrug? Boomloos rijden of een goed passend zadel MET boom?

Als ik zelf logisch nadenk zou ik zeggen dat een GOED passend zadel MET boom beter is voor de paardenrug aangezien de ruggegraat WEL vrij is en de druk over een groter oppervlak wordt verdeeld. Boomloos lijkt mij dat de ruggegraat NIET vrij is en de druk het grootst is op de plek waar je zit en dus ook OP de ruggegraat..

Maar als je dan de andere kant bekijkt zijn er ook zat mensen die ZWEREN bij boomloos, terwijl als mijn theorie klopt, het mij lijkt dat boomloos juist slechter is dan een goed passend zadel met boom..

Dus vandaar dat ik dit topic open, zodat ik jullie meningen ook kan zien.. Dus wat is nou eigenlijk beter? MET of juist ZONDER boom? En waarom?

DubbelFun

Re: Boomloos - of met Boom wat is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:35

Bij een aantal boomlose types heb je direct ruggegraatvrijheid, bij andere types zul je met de bijbehorende juiste pad de ruggegraatvrijheid waarborgen.
Verder heeft de mens een ingebouwde ruggegraatvrijheid Knipoog ; je zit nl op je zitbeenknobbels en die staan min. 10 cm uit elkaar. Zolang je dus recht op je paard zit vallen die náást de ruggegraat van het paard.

Zoals je zelf al zegt geeft een boomzadel een betere drukverdeling, maar het blijkt dat slechts weinig zadels 100% goed passen, een groot pecentage past net niet echt en een deel past gewoon echt niet.
Daar komt ook bij dat een groot deel van de paarden niet op de juiste manier worden opgezadeld of dat de ruiter het paard onevenredig belast. Dus ook bij een goed passende boom kun je dit toch nog teniet doen.

Wat 'beter' is moet men in de eigen situatie bekijken. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan boomloos.
Dat dit blijkbaar niet zo schadelijk is als wordt beweerd wordt onderstreept door regelmatige check-ups door DA's en masseurs die daar voor hebben doorgeleerd Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:14

ligt helemaal aan de combi paard en ruiter en het doel
en of de zadels goed gebruikt worden
dus een barefoot met goede pad of zonder is al een heel verschil Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:59

Ligt inderdaad ook aan het paard. Een paard met een erg uitstekende ruggengraat zal bij sommige boomloze zadels wel tegen het zadel aankomen. Mijn eigen paard daarintegen heeft een gootje waar de ruggengraat zit (hoort zo bij tinkers trouwens Tong uitsteken ) dus bij hem heb ik sowieso geen problemen ermee.

De nieuwe zadels van barefoot hebben al ingebouwde inlages, voor meer ruggengraatvrijheid, en met de speciale pad er ook nog onder moet dat geen enkel probleem meer zijn.

Het is inderdaad waar dat een boomzadel de druk over een groter vlak verdeeld en dus beter is dan boomloos als dat 100% goed past, maar dat is niet vaak het geval. Paarden veranderen constant van bespiering, en ook tijdens het lopen beweegt de rug heen en weer. Je blijft dan altijd enige tegenwerking hebben met zo'n harde boom. Maar dat is minimaal en als je zo'n boomzadel regelmatig laat controleren dan is dat voor veel paarden de beste oplossing.

Mijn paard verandert in de zomer en winter heel veel van vorm, krijgt meer bespiering enzo, dus ik ben heel erg tevreden met mijn boomloze zadel, hij loopt er heerlijk mee, geen problemen meer met opzadelen, ik merk echt dat hij veel beter loopt dan vroeger met zijn boomzadel.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:15

ik rij mijn tinker boomloos en mijn kwpnr met boomzadel.
ik ben me er heel wantrouwend aan gaan wagen toen ik voor mijn belg een zadel zocht,niets passend te vinden.
het bevalt mij en mijn paarden uit de kunst.
mijn kwpner heeft te veel schoft voor boomloos dus daar heb ik een goed passend zadel voor gekocht.
als ze minder schoft had gehad was ik ook haar boomloos gaan rijden,ik zie de bui namelijk al weer aankomen;paarden veranderen,wat nu goed past kan volgende maand al weer klemmen of lubberen,zeker bij zo n jong ding!
ik dacht net zoals jij maar ik ben om

p.s. boomlos heeft wel ruggegraat vrijheid!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 11:33

@mariska32 : ik heb een 21 jarige staan met aardig wat schoft/ingezakte rug, maar die rij ik ook boomloos. Kwestie van een goede pad eronder. In haar geval een SwaybackPad, die in het midden wat dikker is als aan de voor- en achterkant. Zodat de holling in de rug wordt opgevult en je geen druk krijgt op de schoft.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:19

DubbelDun schreef:
@mariska32 : ik heb een 21 jarige staan met aardig wat schoft/ingezakte rug, maar die rij ik ook boomloos. Kwestie van een goede pad eronder. In haar geval een SwaybackPad, die in het midden wat dikker is als aan de voor- en achterkant. Zodat de holling in de rug wordt opgevult en je geen druk krijgt op de schoft.

goede tip!
ik ken ze niet,waar kan je die kopen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:40

Je kunt ze via Cornelie bestellen en soms zie ik ze ook op de Duitse ebay, dan kosten ze rond de euro 160.
Ik heb die van mij direct via ebay.usa gekocht en dan ben je inkl. verzendkosten en (als je pech hebt) douanerechten rond de 85 euro kwijt.
Dat ziet er dan zo uit, ik hoop dat je het verschil in hoogte goed kunt zien.
Afbeelding

Verder schijn je ook de Skito te kunnen bestellen met inlages voor swayback ruggen. Maar ook daar hangt een prijskaartje aan.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:45

super,dank je wel!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:53

Ik denk dat veel met de combinatie paard/ruiter, de rug van het paard, de zit van de ruiter, de pad en je eigen gevoel te maken heeft.

Als ik mijn paarden aan de longe heb of vrij zie bewegen en die hoeveel alles beweegst onmder de plek waar normaal het zadel ligt, kies ik ervoor daar liever geen boom meer op te leggen, maar voo rmij, met deze paarden en wat ik doe kan dat prima. Wil niet zeggen dat het voor iedereen wat is en wil ook niet zeggen dat ik nooit meer een goed passend boomzadel proberen zal. Beide werken in veel gevallen erg goed.