Hej, Ik ben er nog niet uit of ik een westernzadel of een vz zadel wil kopen.. Ik rijd zonder bit enzo, en ben ook niet van plan om wedstrijden te gaan rijden. Wat zouden jullie doen?? Groetjes.
nadeel van western is dat het vrij prijzig is allemaal ja er zijn goedkope westernzadels, maar die raad ik je heel erg af is puur rommel ... dan kun je het beste op zoek gaan naar een tweedehands goed westernzadel en wat lekkerder zit op lange ritten sja dat is heel verschillend ik vind een dressuurzadel het fijnste ook op lange ritten en heb een veelzijdigheidszadel of springzadel om te springen persoonlijk vind ik een westernzadel helemaal niet fijn zitten
dus het is niet echt zomar te zeggen welk zadel voor welk doeleinde het fijnste zit
Ik zou verschillende zadels proberen als ik jou was. Je kan bijvoorbeeld een barefoot (boomloos) een paar weken op proef krijgen. Ga ook een op een western zadel rijden. Kijk gewoon wat jij prettig vind en wat het beste bij jou doeleinde past.
ik heb een veelzijdigheidszadel gehad, toen een westernzadel, toen een boomloos westernzadel, en nu ga ik weer een vz zadel kopen. Ik heb dus met beiden ervaring.
Ik vind een westernzadel lekker zitten, maar inmiddels ben ik erachter dat ik met een veelzijdigheidszadel echt veeeeel beter rijd! Dit omdat ik een engelse ruiter ben, en westernzadels zijn gewoon niet gemaakt voor de engelse stijl, je kan er best lekker mee rijden, maar je zal denk ik altijd beter zitten op een vz zadel, immers, er wordt daar rekening mee gehouden met een andere zit. Ik zou dus gewoon voor een vz zadel gaan, of voor een australian stockzadel, die hebben ze te koop in kunstof, dus niet zo zwaar, en zit ook heel lekker voor de buitenritten
verder kan je boomloos proberen, als je ook bitloos rijd is het wellicht iets voor je, je kan een stuk beter inwerken met je zit is mijn ervaring
Ik heb ook een boomloos westernzadel, de barefoot arizona. Als ik eens wil springen (komt niet zo vaak voor ) dan haal ik gewoon de knop eraf, en het voorboogje vul ik dan met schuim, dan zit die knop niet meer in de weg. Maar zelfs met knop kun je lage sprongetjes maken.
De keuze western of engels is er één die een ander niet voor je kan maken. Bega niet de fout te denken dat een westernzadel altijd past; dat is zeer zeker niet waar. Denk ook niet dat een westernzadel altijd lekker zit; dat is heel afhankelijk van het soort zitting in het zadel. Westernzadels 2e hands beginnen bij 400 euro, nieuw rond de 1000. Alles wat goedkoper is is van slechte (en soms zelfs gevaarlijke) kwaliteit. Bekijk de link in mijn onderschrift eens In een westernzadel heb je veelal een andere houding als in een engels zadel. Cowboys zaten vroeger vast niet echt lekker de hele dag in een 'gedwongen' dressuur houding De plaats van de beugels heeft dus vaak een stoelzit tot gevolg, zeker omdat er ook te vaak in een te grote zitting gereden wordt. Qua verkooppunten (van goede zadels) zijn dat er in NL een stuk minder, de reparaties zijn duurder. En NL kent slechts 3 westernzadelmakers. Veel verkopers hebben niet de juiste apparatuur om een zadel goed te passen (of lijken röntgenogen te hebben ) en het blijkt erg vaak dat een nieuw gekocht zadel na 3 tot 6 maanden 'ineens' niet meer past omdat het gebruikte leer zich dan pas gaat 'zetten; om de boom.
@Boomloos: veel merken kun je gratis een week proberen en heb je in 'gewone' en in 'western'uitvoering.
Ik heb onlangs een boomloos StarTrekk Comfort zadel getest van www.buitenzinnig.nl en was daar zeer over te spreken. Mijn paard is van zichzelf xxl breed en daardoor was de zit iets te breed voor mijn heupen, maar met een 'normaal' gebouwd paard is het een fijn en veelzijdig boomloos zadel van goede kwaliteit.
op www.boomloosrijden.nl kun je veel info over boomloze zadels vinden. Ik vind het echt ideaal! Heb zelf een barefoot Cheyenne en een ander zadel komt er niet meer op. Als je de combinatie van vzh en western wilt maken en ook nog boomloos wilt rijden dan kun je de trail rider aanschaffen.
Als je regelmatig wil gaan springen met een boomloos zadel, zou ik me wel wat gaan verdiepen in de beugelriembevestiging, sommige uitvoeringen zijn wat minder geschikt om zoveel druk daarop te hebben. Het zou zonde zijn als je paard daardoor last van zijn rug krijgt.