Wrongen van zadel aanpassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Wrongen van zadel aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 19:50

Ik heb sinds 2 jaar een Tweespan dressuurzadel. Ik zeg met opzet Tweespan, want het is GEEN Fryso zadel (op het merkje staat ook Tweespan)! Ik weet niet welk type of naam het zadel heeft Toen ik op zoek was naar een nieuw zadel heb ik aangegeven een niet al te diepe zit te willen en ook niet veel wrong. Ik rijd er nu dus 2 jaar mee en het past mijn paard prima (vandaar dat ik ook niet direct op zoek wil naar een ander zadel), maar ik zit er steeds minder lekker in (vooral doorzitten en dan terugkomen vanuit de verruimingen in draf en galop. Als mijn paard echt helemaal los is en lekker loopt is het wel beter, maar niet 100% comfortabel). Ik heb het gevoel dat het net onder mijn dijbeen aan de bovenkant iets te breed is. De wrong loopt ook vrij hoog door en is daar best nog wel dik. Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om een bestaande wrong aan te passen en om het ,in mijn geval dus, wat minder dik te maken (zadel wordt voor het gevoel iets smaller?). Wat waarschijnlijk neerkomt op een nieuwe wrong. Ik heb vandaag al even met ze gebeld, maar diegene die er meer over zouden weten waren niet aanwezig.

Wat ik dus zou willen weten is of het mogelijk is, wat het kost en of ik het ook nog ergens anders zou kunnen laten doen dan bij het Tweespan. Aangezien het er waarschijnlijk op neer zou komen dat het zadel opgestuurd moest worden naar Engeland en dat zie ik niet zo zitten...

Ik kan helaas geen foto vinden met mijn zadel er duidelijk op, maar die zal ik vrijdag even maken.

Sonja_vR

Re: Wrongen van zadel aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:20

dit moet mogelijk zijn
ik heb het wel eens laten doen bij een ouder zadel wat super op het paard lag , maar voor mij veel te dikke wrongen had
adres wara ik het heb laten doen is helaas niet meer ...
maar ik denk dat iedere goede zadelmaker dit wel zou moeten kunnen doen
kosten , was nog in de guldentijd, dus veel zinnigs kan ik je ook niet vertellen Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:01

Ja hoor dat moet kunnen. Kan bij sommige zadelmakers op lokatie, bij anderen moet hij mee naar de werkplaats.
Maar als ik je verhaal zo lees zou het ook kunnen zijn dat je zadel niet meer ligt zoals het behoort waardoor je je zit niet meer kan vinden.
Als dat laatste het geval is is het aanpassen van de wrong niet direct nodig waarschijnlijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:05

Ja hoor kan. Kosten 75 euro. Ik heb het een jaar of 2 geleden laten doen. Een VZH wrong laten vervangen door een springknop.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:07

Wat kosten betreft is dat ook nogal afhankelijk wat er moet worden veranderd en hoeveel werk er in zit.
Kan er een standaard wrong worden gebruikt of moet je gaan kijken naar een wrong die op maat wordt gemaakt.
Dat laatste kost meer tijd en zal dus ook duurder zijn...

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 08:22

Mijn zadel is qua ligging en vulling e.d. sinds de aankoop een aantal keer gecontroleerd en gevuld (laatste keer was in september 2006, toen kon er vulling uit ipv bij, paard was gespierder geworden). Ik heb niet de indruk dat het verkeerd ligt (paard geeft niets aan en is daar meestal wel heel precies in), maar dat zou zo maar kunnen natuurlijk. Maar ben wel blij te horen dat het wel mogelijk is om de wrong aan te passen. Misschien moet ik ze eerst weer even langs laten komen voor een zadelcheck, kan geen kwaad.