Welk bitje voor buitenwedstrijd?? Met sterke haf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjo4ever

Welk bitje voor buitenwedstrijd?? Met sterke haf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 09:35

Hallo,
ik heb een beetje een probleempje. Ik heb 21 april een dressuurwedstrijd wat buiten is en wat ik nog nooit heb gedaan... ik rijdt alleen binnen wedstrijden die onderling zijn. Ik heb een hele tijd met dubbelgebroken bit gereden met vaste ringen waar mijn Haflinger op het begin erg lief en ontspannen was. maar jammer genoeg wordt hij in de les met pessoabit gereden op het scherpste gaatje. dat is erg moeilijk voor mij om hem dan ontspanne te laten lopen met een fijn dubbelgebroken bit. Dus ik kon een tijdje geleden echt niet meer lekker rijden, dus ik heb ook met pessoabit gerede, maar dan echt op het loste gaatje. Hij liep daar echt super lekker los op. Hij deed alles!!

Weten jullie misschien met wat voor bit ik dan op de wedstrijd moet rijden?? Hij kan Namelijk heel goed sleuren en dan is mijn proefje wel een beetje verknald. Bij ons op de boerderij was er wel iemand die zei dat ik misschien een myler bit kon gebruiken en dat moet ik ook een keer proberen..!! maar ik hoop dat jullie ook een oplossing weten zodat ik lekker mijn 1ste buitenwedstrijd kan rijden!

Groetjes Nelleke

vera_pino

Re: Welk bitje voor buitenwedstrijd?? Met sterke haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:43

Mijn haffie kan ook heel sterk zijn, daarom wissel ik vaak het bit.
De ene keer met dubbelgebroken watertrens, met een plat of bol verticaal tussenstukje
dan een horizontaal bol tussenstukje,dan weer een bustrens. Thuis af en toe een rolletjes D-trens.
Ik heb gemerkt dat hij dan minder hangt aan de hand.
Het kan natuurlijk voor jou haf anders zijn maar bij de mijne werkt het!

succes met het vinden van een oplossing en natuurlijk succes met je wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:45

Gewoon dubbel gebroken
Weet je dat je je paard niet kunt houden dan, niet starten
Andere mensen zitten er niet op te wachten dat jij door de ringen van een ander denderd.

rollen bitten zijn gelukkig niet toegestaan.

anjo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 09:51

Hallo,
Ik ga echt wel starten hoor, want Hij kan echt super mooi lopen en echt sleuren doet hij niet zommaar. meer met wijken enz, maar dat hoeft toch niet in de B. runningkawa: ik vind je opmerking niet echt vriendelijk ofso.!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:53

Moet alles dan meteen in je straatje passen kwa antwoord? Lachen

Ik heb wel eens paarden door de ringen zien vliegen, is niet leuk voor de rest die hun paard wel gewoon kunnen houden.
En ja ook eens een paard door de prikkeldraad zien vliegen wat er stond in de wei waar het concours was (paard had gelukkig niks)

Als je je paard niet met een gewoon bit kunt houden buiten, moet he gewoon nog even verder oefenen thuis
Dat moet ik ook, dat moeten die andere ruters ook, dus waarom jij niet? Lachen

anjo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 09:55

Maar ik weet zeker dat hij het kan! dus ik ga het gewoon proberen en goed trainen;) maar wel bedankt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:57

En dat red je in 2 weken? Je paard ineens laten luisteren? Lachen

anjo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 09:58

Hahaha...misschien wel, maar zo erg sleurt hij nou ook weer niet hoor...mijn instructrise zegt ook dat het makkelijk kan en dat het met de B goed gaat komen! ik zal nog wel zeggen hoe het is gegaan ok? gr my

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:59

Maar als het wel kan, waarom dan rijden met een pessoa?
Waarom dan de vraag over een ander bit?
Dan kun je toch beter gewoon lekker zo verder oefenen? Haha!

anjo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 10:01

jah, maar voor het geval dat hij gaat sleure hahah, en met dubbelgebroken bit kan ik ook wel gewoon rijden, maar dan geeft hij niet lekker na...en houdt hiij vast, maar hij sleurt dan neit ofso.. En pessoabit op het loste gaatje is niet heel scherp opsoo hoor..het is gewoon even moeilijk maar het gaat lukken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:03

Pessoa is wel heel scherp Lachen
Ik ken de werking van dat bit wel.
Het is ook niet voor niets niet teogestaan bij de dressuur.
Mooi in de kast laten hangen Lachen

De rest die je noemt zijn allemaal dingen die op te lossen zijn door te oefenen Lachen
Succes met oefenen Ja

anjo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 10:05

Heel erg bedankt!! Ok..ik zal niet meer met pessobit rijden op het lost, maar het is gewoon lastig, want in de les wordt hij op het scherpst er mee gereden waar ik het erg moeilijk me eheb..wat zou jij dan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:13

het is niet je eigen paard neem ik dan aan omdat andere er mee rijden?
Want op min eigen paard zou ik het niet toestaan dat er met zo'n bit gereden word.
Om eerlijk te zijn zou ik van zo iemand niet eens les willen hebben.
Als die persoon het niet anders op kan lossen is het imo geen fatsoenlijk instructie.. Lachen

anjo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 11:15

Laten we er anders maar over ophouden...!! Maar wel bedankt!
gr my

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:25

Ik vraag me af waarom je altijd met een dubbelgebroken bit rijdt en in de les dan juist met een pessoa. (of rijdt er iemand anders in de les, dat is me niet helemaal duidelijk)
Ik heb een vermoeden waarom je het doet (misschien heb ik het onjuist), maar ik denk dat je het doet, omdat je wil dat hij in de les goed loopt en dat het in de les beter gaat dan wanneer je voor jezelf oefent.

Ik vind het sowieso niet verstandig. les heb je om van te leren. Juist dan is het goed als er dingen fout gaan en niet lukken. Dan heb je er hulp bij om de problemen op te lossen. Als je de problemen juist tijdens je lessen gaat ontwijken, kun je ook niet geholpen worden.

Conctreer je op het rijden vanuit je zadel. Controle over je paard op zit een beenhulp. Dan gaat hij nageeflijk en ontspannen lopen en heb je geen last meer van "sleuren". Want als hij dat toch doet is even een waarschuwend hakje voldoende. Ik breng o.a. een fries uit en die kan ook wel eens lopen drammen, vooral als het wat moeilijk wordt. Even een pittige beenhulp en ze weet precies waar het voor is en ze laat weer los en wordt ontspannen. Daar ligt jouw missie, denk ik en niet vanuit de controle met een bit gedacht.

anjo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 11:28

Bedankt voor de info!! Ik zelf rijd niet met pessoa in de les ( hyeel soms op het lost, maar niet vaak) Hij is een lespony, OP EEN stal, dus hij wordt door vele kleine kinderen ook gereden, maar dat is dus wel pessoa op het scherpst!! ik ga het echt weer proberen om alleen met dubbelgebroken te rijden! heel erg bedankt!! gr Nelleke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:29

Maar anjo, vind jij het zelf dan goed dat kleine kinderen, die dus niet goed rijden een paard met zulk ontiegelijk scherp bit rijden?
Dat is toch gemeen voor de paardenmond...

anjo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 11:31

ja, maar ik kan er echt niks aan doen...ik heb al vaker gevraagd of hij wat zachter mocht, maar ik ga het nog eens proberen, maar nu moet ik gaan. in elk geval bedankt!!
gr Nelleke

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:50

anjo4ever schreef:
Bedankt voor de info!! Ik zelf rijd niet met pessoa in de les ( hyeel soms op het lost, maar niet vaak) Hij is een lespony, OP EEN stal, dus hij wordt door vele kleine kinderen ook gereden, maar dat is dus wel pessoa op het scherpst!! ik ga het echt weer proberen om alleen met dubbelgebroken te rijden! heel erg bedankt!! gr Nelleke

Okee...dat geeft me wel een ander beeld.
Lastig voor jou. Het is dus niet je eigen pony begrijp ik?
Hoe vaak rijd je hem per week?
Ik weet uit ervaring dat je ondanks dit, wel wat met hem kunt bereiken. Als jij consequent op je been en zit gaat rijden en hem zo nageeflijk en ontspannen rijdt, zal de pony het onderscheid wel gaan maken. Het duurt alleen wel langer voordat je resultaat bereikt, dan wanneer jij alleen de bestuurder van deze pony zou zijn. Maar als je daar rekening mee houdt, kun je je doel daarop aanpassen en meer de tijd nemen. Zo'n pony heeft op een gegeven moment vanzelf door wat jij verwacht en hoe jij hem rijdt, mits jij het geduld daar voor hebt en consequent genoeg bent.
Succes!

anjo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 12:20

Heel erg bedankt!! Ik hoop ook dat we wat kunnen bereiken en ik ga echt trainen!!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:02

Vroeger was mijn fjord ook heel sterk buiten en nu rijdt ik ok gewoon met een dubbelgebroken trensje...kan prima..vergt wel oefening Knipoog
En ik ben het met RK eens..als je paard sterk is helpt een scherper bitje ook niet altijd hoor!

anjo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 13:19

Dat is helemaal waar!! Alleen dan heb je je pony wel wat beter onder controle, maar ik zou meer aan mijn zit gaan oefenen dat hij daarop zal reageren!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:53

Ik vind het knap hoe jij om gaat met de kritiek en de tips die je krijgt. Ik zie dat vaak genoeg anders. Van beide kanten overigens...soms zijn de tips erg kort door de bocht, maar heel vaak reageert de TS ook vreemd op de tips waar hij/zij zelf om gevraagd heeft. Jij pakt het positief op. Dat vind ik knap en ook prettig! Dan heb ik het idee dat de moeite die ik neem om tips op te schrijven ook gewaardeerd wordt! Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:22

Hoe scherper het bit, des te sneller hij te hard in de mond word. En dan ben je de controle volledig kwijt.
Het is lastig omdat het niet je eigen pony is, en je daardoor geen invloed erop hebt. Enige wat ik kan zeggen: zelf het goede voorbeeld geven door met een gewone trens te rijden. Laat zien dat de pony ook heel goed kan lopen op een normaal bit (in de hoop dat ze dan eindelijk dat passoabit eraf halen).
Wat die buitenwedstrijd betreft: veel oefenen buiten Lachen mocht de pony wel gaan 'sleuren' tijdens het oefenen, doe dan niet mee met de wedstrijd en probeer het een volgende keer weer Lachen
(er is niets hinderlijker dan een pony waar de ruiter geen controle meer over heeft: zowel voor jezelf vervelend als voor de medemens)

anjo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 19:17

Ja, ik vind die opmerkingen ook erg leerzaam. de een kan wat harder aan komen dan de ander, maar ik moet het wel gewoon accepteren! we zitten hier toch niet op een topic om te gaan bekken op elkaar?? Ik hoop dat er steeds meer reacties komen!!

gr Nelleke