wat voor een bit????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

claud1

wat voor een bit????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 22:00

Sinds kort rijd mijn dochter een leuke brave pony.
Aleen die pony is gewend om voor het karretje te lopen (beetje hakney bloed)
Nu wordt hij niet meer gebruikt voor het karretje en mag zij erop rijden.
en het gaat best goed zo onder zadel.

Alleen is het terug rijden een probleem.... Hij doet niet lelijk of zo, alleen is hij aan de sterke kant
en mijn dochter iets te licht op de hand en in gewicht. Ik denk dat toen hij voor
het karretje liep een ander bid gebruikten. Wij gebruiken nu een bustrens.
Zou het wat uitmaken om een ander bid eventueel te gebruiken.?

Hij is natuurlijk wel een mannen hand gewend en niet een meissie...
graag reacties met uitleg

alvast bedankt Pling

Wiesje

Re: wat voor een bit????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:09

Overleg eens met de instructrice van je dochter of het probleem rijtechnisch is op te lossen.
Vaak kun je wel verbetering krijgen door een ander bit, maar dan bestrijd je het gevolg en niet de oorzaak, terwijl dat toch het belangrijkste is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:20

Ik zou het inderdaad rijtechnisch proberen op te lossen. Bijvoorbeeld door een kleine volte te rijden kun je de pony al terugrijden.
Altijd heel goed belonen helpt ook goed, in het begin zal het wel even werken zijn voor je dochter, maar de pony zal vast snel doorhebben wat de bedoeling is.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 22:30

We zijn op dit moment al bezig op de club. En zijn idd ook bezig met extra lessen. Rijtechnisch is idd nog veel te leren. Maar ik vroeg mij gewoon af of het ook aan het bid kon liggen omdat de pony voor de kar waarschijnlijk een stang heeft gehad in combinatie met een mannen hand (op de bok). En of dit idd meer inwerking heeft.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:52

een stang heeft vaak eens scherpere inwerking dan een gebroken bitje (enkel of dubbel). Maar dat wil niet zeggen dat de pony niet te rijden is op een ander bit dan een stang.
Onze fjord heeft voor de kar ook een liverpoolstang in zijn mond, terwijl hij gereden wordt met een enkelgebroken trens. En dat gaat lang niet altijd vlekkeloos ( Haha! ) maar ik weet wel dat het probleem dan bij mij ligt (rijtechnisch).