Ik heb een longeersingel, naar mij toe is verteld dat de gespen en rondjes die het uitrafelen van de nylon van roestvrijstaal zijn. Nu roesten ze wél. Ik ben het wel aan het wegpoetsen met speciaal spul, maar ik vind dat dit niet de bedoeling zou mogen zijn. De longeersingel is van het merk Global, ik heb er toen nog best een strot geld voor neergeteld.
Wie weet het contact adres van Global?
(ik kan via google geen site of contactadres vinden)
mail Hypo eens, scheelt weer een rit, is Amsterdam werkelijk 2,5 uur rijden van de kop van Noord Holland? Ik woon zelf net onder Alkmaar maar ben binnen 30 minuten in Amsterdam (dit even terzijde).
Hoogstwaarschijnlijk bestaat er geen global fabriek, global is een huismerk van de hypo keten en wordt door een andere leverancier (zoal imperial riding) gemaakt met een global merkje erin ipv hun eigen merk.
Daarnaast moet je in principe service krijgen van de winkel waar je het koopt en niet rechtstreeks bij de leverancier. Ik ben hier tegenaan gelopen bij een kapotte deken, alles werd keurig geregeld maar moest dit wel via de winkel doen. Vraag anders of het via de post kan. Hypo is ten slotte ook een verzendhuis.
RVS is geen roestvrijstaal , als het maar vochtig genoeg ligt dan kan het prima roesten hoor
Dus dat is op zich niet zo gek , of het moet echt buitensporig veel of snel zijn. Ook is Global nou niet bepaald een wereldmerk maar een goedkoop huismerk , dus wat dat betreft zou ik ook niet het allerbeste van het allerbeste verwachten in principe.
Maar als het echt heel erg (snel) roestig is dan kun je altijd een poging wagen , gewoon contact opnemen met de winkel waar je het hebt gekocht inderdaad.
Als die zegt dat het geen garantiewerk is dan kun je altijd nog de hoofdleverancier (hypo-keten) erbij halen.
Roestvast staal (ook inox of RVS genoemd, en in de volksmond beter bekend als roestvrij staal) is een legering van hoofdzakelijk ijzer, chroom en koolstof. Om van roestvast staal te kunnen spreken, is minimaal 10,5% chroom nodig en maximaal 1,2% koolstof.
Roestvrij versus roestvast De benaming "roestvrij" die in de volksmond voor roestvast staal gebruikt wordt, is onder metallurgen uit den boze. Roest"vrij" staal zal wel degelijk roesten. Deze oxidehuid is echter afsluitend, waardoor geen verdere roestvorming zal plaatsvinden. In omstandigheden die hardnekkig genoeg zijn, of bij beschadiging van de beschermende oxide-huid, kan de roestvorming plaatselijk extra snel plaatsvinden. Dit wordt o.a. veroorzaakt door chloriden of andere metalen die zich nestelen in het oppervlak. Dit is ook de reden, waarom bij het bewerken van RVS bij voorkeur geen stalen gereedschappen gebruikt zouden moeten worden. Praktischer is echter om na het verwerken, het RVS te behandelen waarbij alle mogelijke verontreinigingen worden verwijderd. Dit is het zogenaamde beitsen, waarbij langs chemische weg alle ongerechtigheden worden opgelost en verwijderd.
Maar als je echt roestplekken ziet op een singel, dan zou ik teruggaan. DAt hoort niet. RVS beugels roesten overigens ook is mij opgevallen, zelfs die van HS.