Omdat ik toch ook wel eens de weg op wil met mijn hackamore (waar ik altijd mee rij in het land enzo) wil ik de eerste keer/keren dit in combinatie doen met een bitje voor het geval dat. Ik dnek niet dat het echt nodig zal zijn, maar voor het gevoel zou ik de eerste malen toch een cominatie willen hebben. Voornamelijk met hackamore, en als ik het niet meer vertrouw op het bitje over. Met bit rij ik altijd in de bak, en buiten.
Ze doet het overigens op beiden echt prima, niet dat eentje sterker in werkt dan de andere, maar een beetje voor mij gevoel... In het land heb ik liever de hack, in de bak heb ik liever het bit.
Maar geod, daar wil ik verder niet een discussie over, mijn vraag is hoe ik dit het beste kan combineren? Twee kopstukken, of op een andere manier? HEeft iemand HET geniale idee hoe ik dit kan fabriceren zonder teveel onnodige poespas aan mijn paard te hebben hangen?
Ik zou mezelf vermannen en gewoon met datgene naar buiten gaan wat je wilt , 1 van de 2.
Het wordt sowieso een rommel om dat hoofd , bitringen en schaartjes v/d hack gaan elkaar in de weg zitten , jij hebt 2 teugels....al die rotzooi kan er eerder voor zorgen dat het fout gaat dan als je gewoon alleen met de hack naar buiten gaat , imo. Doordat je er zoiets bijzonders anders-dan-anders van gaat maken gaat het juist fout meestal
Misschien niet het antwoord dat je zocht , maar dat is mijn gedachte hoor
Ik ga met pmarena mee. Je maakt het jezelf onnodig lastig. Ik durfde in het begin niet met bosal te rijden, heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken en gedaan. Daarna draf, galopje, niks aan de hand. Oke als ik ga crossen is het een ander verhaal, maar gewoon een rustig stap/draf buitenritje. Heb ook wel eens alleen met halster gereden en halstertouw onder zn kin vastgeklikt (leadrope) Ik was best zenuwachtig, maar meneer liep super ontspannen, ben er zelfs mee naar het bos geweest. Dus toen wist ik zeker dat ik bitloos wilde. Succes, ik zou alleen de hackemore aandoen.
Inderdaad, de hackamore gebruiken, en net zoals een bit, het hulpstuk is zo zacht of hard als de hand van de ruiter.
niet 100%. een pelham zal altijd harder inwerken dan een eenvoudig trensje of bitloos hoofdstel bij dezelfde handeling. met zo'n bit komt lichte teugeldruk hoe dan ook ' harder' aan dan met een trensje oid.
bovendien ontbreekt het nog weleens aan zachte handjes bij veel ruiters...
Bedankt voor de antwoorden. Misschien dat ik toch eens de stap gewoon ga nemen. Misschien vanaaf even proberen, dan kan mn vriendin mee voor de zekerheid, en is het niet zo druk op de weg.
Wat dat gedoe aan het hoofd hebben jullie denk ik ook wel gelijk, ik probeer het gewoon...