Stubben zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDDDDD

Stubben zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 16:25

wegens niet passen van mijn zadel ben ik op zoek naar een andere. Omdat mijn zadel echt een zeer goed zadel is wil ik nu ook weer een zeer goed zadel.

Ik heb nu een stubben op het oog en zaterdag gaan we passen. Hebben jullie ervaringen met dit merk, en waar moet ik specifiek op letten.. ik heb boommaat 30/31 nodig. Heeft stubben deze maten.

(sorry als hier al een topic van is, kon niets vinden via de zoekfunctie)

Sonja_vR

Re: Stubben zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:57

stubben heeft deze maten idd...
ik ben zelf heel gecharmeerd van stubben
de kwaliteit van de zadels is heel erg goed
en ik vind de zit ook erg fijn, niet gedwongen , maar wel genoeg steun

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:48

heerlijke zadels! In het begin vond ik het zadel wel erg hard zitten, maar nu kan ik er de hele dag op rijden en het zit nog goed. De kwaliteit vind ik super. Ik kan je alleen maar positieve dingen melden over Stubben Haha!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:49

Ik heb ook een stubben. Mijn paard heeft een wat lastige rug. Er is toen een man van stubben komen kijken, en heeft het zadel zo aangepast tot dat het goed lag, zonder meer ervoor te betalen. Ben er heel tevreden mee

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:59

Ik heb ook een Stubben voor mijn Haflinger. Een heel fijn zadel en van een goede kwaliteit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:29

Heb er eentje in eentje voor springen (siegfried) en dressuur (maestoso). Beide fijne zadels. Maestoso heeft een zachtere zitting.
Let er wel goed op of het zadel echt goed past. Want een boommaat 31 kan bij 2 gelijke zadels toch heel anders uitvallen. Niet de boom op zich, maar wel de kussens. Mijn zadels zijn ook aangepast aan m'n paard. De kussens zijn zelfs verlegd omdat m'n paard veel ruimte nodig heeft voor de ruggegraad.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:00

Ben ook zeer tevreden over Stubben. Heb net als Germie de meastoso die echt heerlijk zit en de Genisis momenteel in de maak voor mijn 4jarige (die is momenteel hoogdrachtig dus er valt weinig aan te passen Bloos ) Die heeft een iets andere zit maar tot dusver ook fijn. Daarbij wordt mijn zadel nu ruim 2jr intensief gebruikt en bij goed onderhoud blijft hij mooi.

Momenteel ben ik rondkijkende voor een stubben springzadel en kies eigenlijk bewust voor dit "merk" omdat ik tevreden ben over de kwaliteit maar ook een goede zadelmaker heb die hiermee alles goed passend kan maken.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 19:03

bedankt voor alle reacties.. geen negatieve reacties Knipoog dressuur maestoso is het zadel wat ik op het oog heb.
@germie: wist niet dat de kussens ook verlegd kunnen worden.. zal zeker goed gaan kijken of het past, desnoods haal ik er iemand bij. ik mag er ook mee gaan rijden, dat is ook fijn Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:11

Itsmy1987, veel zadelmakers beginnen niet aan het verleggen van kussens of het verplaatsen van wrongen. Maar het kan wel. Zoek dus gewoon een goede zadelmaker die dit soort dingen ook kan doen.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 20:12

oke dankjewel Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:37

Stubben zijn kwalitatief zeer goede zadels
maar weet je zeker dan je boom-maat 30/31 nodig hebt Scheve mond

75 % van de paarden heeft boom-maat 32/33/34
alleen paaarden met weggevallen schoftspieren ( veelal door een te krappe kamer)
zitten rond maat 29/30/31 uitzonderingen daargelaten!
dus laat eerst de schoft /rug opmeten door een deskundig zadelmaker zodat je het zeker weet..

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 20:53

ja, k weet het zeker, we hebben zaterdag het paard meegenomen naar een ruitershop en daar hebben ze gekeke of mijn oude zadel boommaat 34/35 nog opgevuld kon worden, maar dat ging niet lukken.. ze zeiden daar dat ie boommaat 30/31 nodig heeft.. dat kan wel kloppen want hij heeft een hele hoge schoft met weinig daar langs.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:00

Itsmy1987 schreef:
ja, k weet het zeker, we hebben zaterdag het paard meegenomen naar een ruitershop en daar hebben ze gekeke of mijn oude zadel boommaat 34/35 nog opgevuld kon worden, maar dat ging niet lukken.. ze zeiden daar dat ie boommaat 30/31 nodig heeft.. dat kan wel kloppen want hij heeft een hele hoge schoft met weinig daar langs.

als het kuilen naast zijn schoft zijn.. heeft je paard weggevallen schoftspieren

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:09

Maar dat hoeft niet perse, mijn paard heeft ook 31 en zij heeft niet specifiek weggevallen schoftspieren! (dat van die kuilen daargelaten he, maar ik weet niet hoe je paard eruitziet natuurlijk...)

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:18

Ik rij ook met een stubben springzadel, ik heb gehoord dat dit zadel al heel wat jaren mee gaat (20 jaar ?). Maar toch vind ik het zadel nog goed uitzien. Er zitten wat krassen in het leer en hij verkleurt een klein beetje als je hem niet vaak genoeg invet maar voor de rest echt een zadel van goede kwaliteit!

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:19

Ik ben zeer tevreden over Stübben. Een fijn zadel en van hele goede kwaliteit. De mijne gaat nu al ruim 30 jaar mee Lachen Zitten wel een paar gebruikers krasjes op en sommige plekken is hij ietwat verkleurd, maar dat mag ook wel na zo'n lange tijd.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:09

Ik heb een stubben siegfried springzadel..

Zadel bevalt goed, maar ik wil wel overstappen na een dressurzadel.

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:45

Mijn Stübben Scandica dressuurzadel bevalt me ook goed.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:59

Svadilfari schreef:
Mijn Stübben Scandica dressuurzadel bevalt me ook goed.

Dito Lachen Ik vind hem heerlijk zitten Ja

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:18

unamie schreef:
Stubben zijn kwalitatief zeer goede zadels
maar weet je zeker dan je boom-maat 30/31 nodig hebt Scheve mond

75 % van de paarden heeft boom-maat 32/33/34
alleen paaarden met weggevallen schoftspieren ( veelal door een te krappe kamer)
zitten rond maat 29/30/31 uitzonderingen daargelaten!
dus laat eerst de schoft /rug opmeten door een deskundig zadelmaker zodat je het zeker weet..

Euhmmm.... dan heb ik een vreemd paard Haha! Ik heb 2 stubben zadels, een Tristan dressuurzadel en een Roxane springzadel, beiden boommaat 31.
Geen smal paard, maar een (wel behoorlijk rijtypische) tinker. Weggevallen schoftspieren heeft hij zeker niet, hij heeft voor zijn ras en type een behoorlijk goed ontwikkelde schoft die ook vrij lang is, maar die ligt wel compleet ingebed in spieren, nergens een scherp afgetekende schoft te bekennen.
Breder is toch echt te groot, 31 is precies goed, wat overigens door 3 verschillende zadelmakers bevestigd is.
Wat ook wel helpt, is dat de vorm van de voorboom in veel stubben zadels anders is dan veel bomen. De takken van de voorboom lopen bij veel stubbens onder de schoft nog een keer in een knik naar buiten en vormen dus geen rechte /\, maar de takken hebben een knik.
Op deze foto trouwens mijn Tristan dresuur op mijn paard, ziet er ook zeker niet smal uit:
http://img204.imageshack.us/img204/598/dscf00290dp.jpg

Dresuurzadel is overigens te koop, boommaat 31, 17,5", past perfect op mijn paard, maar ik kan door rugproblemen niet meer zitten op een zadel met een wat diepere zit.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 20:09

Mijn Haflinger heeft weinig zichtbare schoft en zij heeft ook boommaat 31 van de stubben tristan. Blijbaar ligt dit zadel goed op de wat bredere rassen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 23:23

Ik heb ook een haflinger, maar ik heb de siegfried van stubben, maar iemand zegt hier iets van springen met die siegfried, is het geen gewone VZH? Maar uhm, mijne zakt wel soms naar rechts, maar dat ligt gewoon aan mijn paard die geen schoft heeft denk ik.. Anders ben ik wel heel blij van de kwaliteit enz!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 23:44

Siegfried is er zowel in VZ als in springuitvoering.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 07:47

Supertje schreef:
Wat ook wel helpt, is dat de vorm van de voorboom in veel stubben zadels anders is dan veel bomen. De takken van de voorboom lopen bij veel stubbens onder de schoft nog een keer in een knik naar buiten en vormen dus geen rechte /\, maar de takken hebben een knik.
Op deze foto trouwens mijn Tristan dresuur op mijn paard, ziet er ook zeker niet smal uit:
http://img204.imageshack.us/img204/598/dscf00290dp.jpg

Het ziet er inderdaad (voor zover ik het kan zien) prima uit Lachen
het is ook van belang hoe hoog de kussens geplaatst zijn
bij de oudere stubben zijn ze wel vrij hoog/smal aangezet waardoor de kamer vrij krap is