Springen met bijzetteugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Springen met bijzetteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 12:26

Is het verstandig om te springen met bijzetteugels? (Ik dacht van niet)
Groetjes

Karin_88

Re: Springen met bijzetteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:28

Niet doen!!!
Stel dat je paard weigert, valt/....... het wordt dan iets wat je misschien niet meer kan overzien Knipoog
Beter gewoon van niet... Knipoog (veiligheid)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:29

Ik zou er niet aan beginnen, heb zo al eens een combinatie dwars door de hindernis zien gaan door een te strakke bijzetteugel. Een martingaal kan wel maar is dat eigenlijk een bijzetteugel? Ik heb er niet zo veel verstand van

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:29

Je paard moet de hindernis kunnen zien, dit kan niet als hij met z'n hoofd in de krul loopt. Ooit wel eens een paard dat aan de teugel loopt zien springen? Ik niet

Edit: Een martingaal kan wel, die gebruiken bijna alle springruiters. Maar dit is geen bijzetteugel. Hij werkt alleen als het paard zijn hoofd tever omhoog doet (vaak onder je uit wil rennen) Ik spring zelf ook met een martingaal.
Laatst bijgewerkt door x_Katja_x op 09-04-07 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 12:31

aah dacht het al. Een meisje bij mij op stal sprong gister zo ( gelukkig niet te hoog) op aanraden van iemand anders die zei dat het paard in de krul moest om zo uit zijn rug te springen ofzoiets

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:32

Dat is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb Scheve mond
Zeg tegen dat meisje dat ze niet zomaar alles van vreemden aan moet nemen.
Als het springen niet goed gaat moet ze les nemen.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:33

Als je naar een paard kijkt dat boven de sprong hangt, is de hals altijd lang, en het hoofd naar voren gestrekt. De ruimte om deze beweging te maken heeft een paard nodig om te kunnen springen. Ga je het doen met een bijzetteugel, gaat het echt gegarandeert fout, daarnaast is het echt heel slecht voor je paard. Het is eigenlijk een combinatie die niet kan, bijzetteugel/springen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:04

Ik heb namelijk wel al paarden zien springen die aan teugel lopen, kijk eens naar internationalen, die paarden lopen ook aan teugel, ja daarom niet vlak voor de sprong, maar tussendoor wel, aan teugel is ook dat je je paard beter kan inhouden, je hebt veel meer controle. Idd zou ik niet springen met bijzetteugels, maar een paard moet aan teugel kunnen lopen zonder ook.. dusja.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:10

Niet aan beginnnen!
Een paard gebruikt zijn hele hoofd en nek om over de sprong heen te komen, als je dit gaat binden kunnen er ernstige dingen gebeuren.
Dat is trouwens hetzelfde als springen met een slof, not-done.
Goed dat je zelf al dacht dat het niet kon.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:54

Ik zou eerder bang zijn dat paard er met een voorbeen in komt dan dat ze er niet mee kunnen springen. Niet te strak en een beetje elastisch lukt dat namelijk best.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:30

Nee, ik zou het niet doen.

Dan zou ik voor een martingaal gaan. oid.

Daanntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:02

Ik zou het ook niet doen!!
Martingaal lijkt me idd het best.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:41

Hoe kan een paard nou springen als die strak getrokken staat aan een bijzetteugel? Levens gevaarlijk als je aan zoiets gaat beginnen, niet doen dus!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:47

Lijkt me echt heel gevaarlijk! Met rijden vind ik het ook gevaarlijk, stel dat je pony steigert en achterover klapt. Nee, bijzetteugels zijn er in mijn ogen alleen om te longeren!

Kaileh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:47

Bij ons op de manege mag het niet hoor. Ook niet bij de eigen paarden.
helemaaaal verboden, heel gevaarlijk, kan niet goed omhoogkomen erdoor, omdat het hoofd naar beneden wordt getrokken (werd mij verteld)

Angeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:24

Nee!!.. (ik zeg niet da tjij het van plan bent Knipoog ) is beetje hetzelfde idee als je bijv. zelf gaat rennen met te kleine kleren aan waar je je niet in kunt bewegen..
En moet een paard natuurlijk wel kunnen zien waar de hindernis staat;)

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:26

Tempus schreef:
aah dacht het al. Een meisje bij mij op stal sprong gister zo ( gelukkig niet te hoog) op aanraden van iemand anders die zei dat het paard in de krul moest om zo uit zijn rug te springen ofzoiets

Waarschijnlijk om de rug te gebruiken, was het dat niet? Iig word dat wel eens gedaan bij jonge paarden, om hun rug te leren gebruiken tijdens de sprong.
Was het dan een jong paard?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:58

Soet schreef:
Tempus schreef:

Waarschijnlijk om de rug te gebruiken, was het dat niet? Iig word dat wel eens gedaan bij jonge paarden, om hun rug te leren gebruiken tijdens de sprong.
Was het dan een jong paard?

In de krul toch niet! Omdat een paard al blind springt maar in de krul kan hij dus helemaal niks meer zien, levensgevaarlijk!
Nee, het is waarschijnlijk de bedoeling aan de teugel te lopen, zo is het paard al verzameld als het over de sprong gaat.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:07

Met een bijzet springen Nagelbijten / Gniffelen

Een paard moet noujuist met zijn hoofd de lucht in.
En niet in een krulletje lopen..

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 11:42

het paard waar ze mee reed is 9 jaar.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:47

In de krul heeft zowiezo geen nut: Mooi van voor, maar achter bungelt het er maar bij.
Om een paard zijn rug te laten gebruiken moet je hem aan de teugel rijden, hierdoor verzamelt hij, en dat gebruikt hij zijn rug.
En een paard heeft ook een goed ruggebruik van zichzelf, anders zou het helemaal niet over een hindernis komen.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:51

Celia schreef:
Ik heb namelijk wel al paarden zien springen die aan teugel lopen, kijk eens naar internationalen, die paarden lopen ook aan teugel, ja daarom niet vlak voor de sprong, maar tussendoor wel, aan teugel is ook dat je je paard beter kan inhouden, je hebt veel meer controle. Idd zou ik niet springen met bijzetteugels, maar een paard moet aan teugel kunnen lopen zonder ook.. dusja.

ja, die lopen tussen de sprongen door, of voordat de bel gaat netjes aan de teugel. Als ze springen, gaan de handen van de ruiter, samen met zijn zit, naar voren. De verlichte zit bedoel ik dan, kan dat niet zo goed verwoorden. De handen gaan in elk geval naar voren, zodat het paard de hals strekt.
Bij een bijzetteugel, kan een paard niet strekken, omdat hij echt vast zit. Ga je dan springen kan het paard zich niet lang maken, en ga je, als je niet oppast verongelukken. Echt niet doen hoor !

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:52

nooit doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:08

Paarden leren de rug niet gebruiken met slof en bijzets
Sommige die veel zo gereden worden zie je ook op een typische manier springen, dan duiken ze op een bepaald moment waar ze anders een ruk in de mond zouden krijgen.
Maar de rug word nog steeds niet gebruikt