Hoe moet een springzadel liggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Hoe moet een springzadel liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 21:46

Nou ik heb eergisteren een springzadeltje gekocht en ik dacht zelf dat het goed op mijn pony paste maar met rijden merk ik toch dat het erg naar achteren valt.
Zodat dus de lepel hoger licht als het voorstuk en ik zelf daardoor ook NET niet op de lepel kom met men kont.
Ik weet niet hoe erg dit is en hoe zo'n zadel verder hoort te liggen want heb eigenlijk nooit last gehad met zadels die raar liggen.
Het is trouwens een 18 inch.

unamie

Re: Hoe moet een springzadel liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:14

Laat er eens een goede zadelmaker naar kijken
Zvind ik een18 inch op een pony erg groot
Pony's zijn over het algemeen te kort van rug voor een 18 inch zadel
Begrijp ik nu goed dat je het zadel zonder eerst te passen heb gekocht?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 22:32

Ja ik heb het zonder te passen gekocht en ben er net achter waar de zadels vandaan komen(nieuw)..
Van zadelmarkt.nl maar het leek allemaal goed te passen totdat ik er zelf op ging zitten en het naar achteren viel zeg maar.
Ik heb zelf wel een zwarte onderlegger die je kunt indrukken zeg maar, dus misschien als ik die er morgen onderleg dat het wel goed past zeg maar. want hij heeft genoeg ruimte. Het is trouwens een E pony.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:01

Dustinlover schreef:
Ja ik heb het zonder te passen gekocht en ben er net achter waar de zadels vandaan komen(nieuw)..
Van zadelmarkt.nl maar het leek allemaal goed te passen totdat ik er zelf op ging zitten en het naar achteren viel zeg maar.
Ik heb zelf wel een zwarte onderlegger die je kunt indrukken zeg maar, dus misschien als ik die er morgen onderleg dat het wel goed past zeg maar. want hij heeft genoeg ruimte. Het is trouwens een E pony.

Slechtere zadels kun je niet hebben,vaak scheef gemaakt, slecht leer Sigaar
Soms zit er nauwlijks vulling in, vandaar dat achterover kiepen
Voor de sier zijn ze leuk, maar niet om mee te rijden
Ik zou dat zadel er niet meer opleggen en een goed zadel kopen
Heb je een kleine beurs zou ik kijken voor een 2ehands Wintec die zijn tenminste niet scheef
vind het onbegrijpelijk dat mensen een zadel kopen zonder het eerst te (laten) passen Verward
Je koopt zelf toch ook geen schoene zonder te passen!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:34

niet erg slim wat je gedaan hebt!
laat eens een zadelmaker kijken naar je pony,velen verkopen ook 2de hands zadels voor de kleinere beurs

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 10:17

Sommige mensen net zoals ik hebben niet het geld voor zo'n duur zadel en ik heb dat zadel op verschillende paarden en pony's bij haar gezien op foto's dus dacht zelf dat het wel zou passen. Is het dan geen mogenlijkheid om het zadel te laten opvullen?

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:22

Die mogelijkheid is er natuurlijk wel!

Elk zadel is op te vullen, behalve met de speciale luchtgevulde kussens e.d. Maar als je zadel nu al achterover hangt, dan is dat vrij moeilijk om het echt perfect pas te krijgen (naar eigen ervaring).

18 inch op E-pony vind ik wel kunnen, ook 18 inch op 'mijn'\ haflinger.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:16

Dustinlover schreef:
Sommige mensen net zoals ik hebben niet het geld voor zo'n duur zadel en ik heb dat zadel op verschillende paarden en pony's bij haar gezien op foto's dus dacht zelf dat het wel zou passen. Is het dan geen mogenlijkheid om het zadel te laten opvullen?

Voor de kleine beurs zijn er ook genoeg andere zadels te koop Ja
Een oudere 2ehands stubben koop je ook voor 200 euro
En een Wintec voor 150

een zadel kopen zonder te passen is gewoon not done!!

helemaal opnieuw vullen kost minimaal 90 euro en daar heb je bijna weer een ander zadel voor

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 15:34

Nouw ik heb vandaag bij drunensruiterhuis een nieuw zadel gekocht en de zadelmaker naar dat springzadel laten kijken en die zei ook al meteen: dit is niks, dit word nooit iets dus ja dat leek me duidelijk. Nu heeft hij ons aan een mooi 2ehands vzh neigend naar springen JC zadel aangesmeerd(na vertellen van de bouw van de pony en we konden het terug brengen als het niet paste) en dit zadel past gelukkig perfect Lachen hij is dan wel zwart maar heb er gewoon lichtbruine stijgbeugelriemen en singel aanhangen. En een oudere 2ehands stubben heb je niet zo voor €200,- een goede dan want dan zou ik die namelijk wel gekocht hebben Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:41

het maakt niet uit wat erop ligt,als het maar past.
een zadel van €300 kan net zo goed passen als een zadel van €1000

alleen is het belangrijk dat er iemand naar kijkt die er verstand van heeft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:56

Dustinlover schreef:
Nouw ik heb vandaag bij drunensruiterhuis een nieuw zadel gekocht en de zadelmaker naar dat springzadel laten kijken en die zei ook al meteen: dit is niks, dit word nooit iets dus ja dat leek me duidelijk. Nu heeft hij ons aan een mooi 2ehands vzh neigend naar springen JC zadel aangesmeerd(na vertellen van de bouw van de pony en we konden het terug brengen als het niet paste) en dit zadel past gelukkig perfect Lachen hij is dan wel zwart maar heb er gewoon lichtbruine stijgbeugelriemen en singel aanhangen. En een oudere 2ehands stubben heb je niet zo voor €200,- een goede dan want dan zou ik die namelijk wel gekocht hebben Knipoog

Ik heb nog een oudere Hopfner liggen, dressuur welliswaar. Maar die mag compleet voor 250 euro weg. Zulke zadels kosten nieuwe tegenwoordig ong. 2750 euro.
Het kan dus wel hoor voor 200 euro een stubben.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:44

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:20

tja je moet maar de moeite willen nemen om goed te zoeken.
leuk zadel voor een leuk prijsje

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:27

Snoevie schreef:
tja je moet maar de moeite willen nemen om goed te zoeken.
leuk zadel voor een leuk prijsje

om precies te zijn heb ik 3 minuten gedaan om het zadel op te zoeken
gaat i.i.g. sneller dan een bezoekje zadelmarkt Clown

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:33

Maar je hebt slecths een bruin zadel gevonden. En zwart is nu eenmaal mooier (vinden sommigen, maar ik heb liever een lelijke kleur en een goed zadel dan een mooi zadel dat niet past)

Overigens zijn er bij mij in de buurt geen Stubbens te koop voor een schappelijke prijs. Ik heb even in mijn regio gekeken. Als dat voor de ts ook geldt, dan houdt het op en wordt het afwachten totdat er wel wat aangeboden wordt. Ik ga ook niet naar Zeeland voor een zadel. En opsturen zou ik ook niet doen omdat je toch de boom e.d. meot controleren.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:42

germie schreef:
Maar je hebt slecths een bruin zadel gevonden. En zwart is nu eenmaal mooier (vinden sommigen, maar ik heb liever een lelijke kleur en een goed zadel dan een mooi zadel dat niet past)

Ik ook
maar ach een zwart zadelmarkt zadel wordt ook snel bruin Sigaar

germie schreef:
Overigens zijn er bij mij in de buurt geen Stubbens te koop voor een schappelijke prijs. Ik heb even in mijn regio gekeken. Als dat voor de ts ook geldt, dan houdt het op en wordt het afwachten totdat er wel wat aangeboden wordt. Ik ga ook niet naar Zeeland voor een zadel. En opsturen zou ik ook niet doen omdat je toch de boom e.d. meot controleren.

Das inderdaad lastig
Je kan het maar net treffen
Zelf heb ik er kilometers voor gereden, maar daarna had ik ook de zadels ik graag wilde hebben Cool
voor relatief weinig geld