Verschil tussen ledervet en lederolie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Katja_x

Verschil tussen ledervet en lederolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 20:41

Hallo bokkers,

Ik zit even met een groot dilemma Clown Ik heb sinds kort een leren halster en een leren hoofdstel is onderweg, maar hoe kan ik deze nu het beste onderhouden?? (ze moeten mooi zwart en soepel blijven) Ook heb ik leren jophurs en chaps, maar misschien kunnen deze gewoon met schoensmeer?

Nou heb ik van een vriendin ledervet gehad, maar dat is dus geel! Hoe blijf je leer dan zwart?

Maargoed: wie vertelt mij hoe ik mijn spullen mooi en soepel kan houden?

Alvast bedankt! Haha!

Groetjes Katja.

Strohalmpje

Re: Verschil tussen ledervet en lederolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:38

Hoi katja Knipoog

Ik begin even bij je zadel en hoofdstel. Ik doe ze in het begin altijd even behandelen met leerolie zodat het lekker soepel wordt. als je dit doet voordat je ze gaat gebruiken, vormt het een stuk sneller mooi naar de hoofd va je paardje. En geel ledervet is gewoon neutraal ledervet. Dat wil zeggen dat je het dus op bruin, zwart, blauw etc leer kunt gebruiken. Het leer blijft er dus mooi zwart van Knipoog

Wat je joppers en chaps betreft. Je joppers zou ik gewoon met schoensmeer doen. Daar blijven ze wel het mooist van als je het goed uitpoetst natuurlijk Tong uitsteken en wat voor chaps heb je? ook leren?

Nou hoop dat je hier wat aan hebt!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:42

dat het ledervet geel is maakt niet uit..je verft er immers niks mee Knipoog Is dan gewoon 'blank' zeg maar...
Je hebt btw ook zwart ledervet..maar zou ik niet op je zadel gebruiken ivm vlekken op je rijbroek Knipoog

Johdpurs kunnen (mits gladleer en geen suede) sowieso wel met schoensmeer lijkt me..

chaps weet ik zo niet..als ze gewoon van gladleer zijn, lijkt me 'the usual' niet verkeerd..dus olie/vet oid.

Weet niet zo goed het verschil tussen vet en olie Bloos Maakt mekaar niet zoveel geloof ik?
Maakt mij iig niet veel uit, en heb ook niet echt een verschil gemerkt ofzo..

P.s. wel eerst schoonmaken met zadelzeep he? Clown

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 23:05

Zadel hoeft niet, Usar heeft een wintec zadel. (van kunsstof Knipoog)

M'n chaps en jophurs zijn beide van leer, die zouden dan dus gewoon met schoensmeer kunnen?

Dus er bestaat ook zwart zadelvet? Dat lijkt me eigenlijk beter..
Er komen nu nl. al doffe plekken op m'n leren halster en wil wel dat het zwart blijft.
Heb nu die neutrale ledervet..

Eigenlijk echt erg dat ik dit niet weet Bloos Maarja dit leer je niet als manegeruiter hé Knipoog (weet ook niet eens wat zadelzeep is maargoed Clown)

Nog meer mensen tips/reacties/ideeën of opmerkingen? Haha!

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:21

ow haha ik bedoelde ook je halster Clown

heb je je halster op een vochtige plek liggen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:22

Vet is voor zacht leer, en olie voor hard leer.

En dan bedoel ik niet de kwaliteit, maar de zachtheid van het leer.
En er bestaat idd zwart vet, werkt wel goed op zwart leer, maar zwart leer kan je ook met blank vet gebruiken. Bruin leer met zwart vet is niet echt een optie, niet dat je enorme vlekken ervan krijgt, maar de kleur wordt wat doffer.

En, idd, eerst zadelzeep gebruiken. Goed laten drogen, ik gebruik altijd een zeem, en dan de harde delen met olie, en de zachte met vet, een hoofdstel doe je dus eik helemaal met vet.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:24

jodhpurs zijn immers een soort schoenen Knipoog dus schoensmeer lijkt me goed..
chaps valt imo meer onder laarzen..dus gewoon zeep+ledervet/olie..

Zwart ledervet helpt wel iets, verwacht geen wonderen, als het bruin is wordt het niet opeens zwart..Maar het helpt altijd wat..

Zadelzeep gebruik je om alle viezigheid/zweet etc eraf te halen zodat het schoon is..en je vet/olie er beter in trekt (toch?)..bovendien smeer je anders (zonder eerst schoonmaken) alle viezigheid overal heen..

Weet het zelf ook niet precies..maar zoiets denk ik..
anders ff googlen of webshoppen bekijken Knipoog

Um..bitch Tong uitsteken Wat versta je onder hard leer?
Heb nl weleens een hoofdstel (die ook hard was Knipoog , had ik lang niet gebruikt)..schoon gemaakt en dan een nachtje goed in de olie..werd een stuk soepeler van Haha!

(leer hier ook weer van alles Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:37

Je zweetblad van je zadel is van hard leer.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 23:43

Bitch schreef:
Vet is voor zacht leer, en olie voor hard leer.

Een hoofdstel en een halster zijn dan toch zeker zacht leer? Dus dan is het vet wat ik heb goed?

Maar ik moet dus bij m'n hoofdstel en halster altijd eerst zadelzeep doen en dan pas met vet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 00:00

ja, en bij je zadel ook, eerst het leer schoonmaken, anders werkt het vet/ de olie niet.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 00:34

Bitch schreef:
ja, en bij je zadel ook, eerst het leer schoonmaken, anders werkt het vet/ de olie niet.

Kan je dit even nader uitleggen aub? Waarom werkt het vet dan niet? Ik ben nl. al verschillende zadelmakers tegengekomen en die zeiden allemaal hetzelfde: zo weinig mogelijk met zadelzeep aan je zadel zitten. Dat is enkel goed voor als het echt vuil is. Als het niet echt vuil is dan wrijf je hem best gewoon af met een vochtig doekje en vet je het daarna in.
Ik poets mijn tuig al járen op deze manier. Hooguit 2x per jaar kom ik met zadelzeep aan mijn tuig. Tot nu toe nooit last mee gehad (effe afkloppen Tong uitsteken ).

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 12:16

Precious20 schreef:
Als het niet echt vuil is dan wrijf je hem best gewoon af met een vochtig doekje en vet je het daarna in.

Dit dacht ik ook ja..

En hoe vet je het dan het beste in? Met zo'n kwastje of met een doek ofzo?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:26

Ik vet het leer altijd zo min mogelijk in, daar wordt het leer heel dof van.
Ik doe er altijd olie op, wel eerst schoonmaken met water.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 12:47

DeSa schreef:
Ik vet het leer altijd zo min mogelijk in, daar wordt het leer heel dof van.
Ik doe er altijd olie op, wel eerst schoonmaken met water.

Dus jij maakt het ook eerst schoon met een doek en water, en daarna de olie erop?
Blijft het daar dan mooi soepel en mooi zwart van?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:52

Precious20 schreef:
Bitch schreef:

Kan je dit even nader uitleggen aub? Waarom werkt het vet dan niet? Ik ben nl. al verschillende zadelmakers tegengekomen en die zeiden allemaal hetzelfde: zo weinig mogelijk met zadelzeep aan je zadel zitten. Dat is enkel goed voor als het echt vuil is. Als het niet echt vuil is dan wrijf je hem best gewoon af met een vochtig doekje en vet je het daarna in.
Ik poets mijn tuig al járen op deze manier. Hooguit 2x per jaar kom ik met zadelzeep aan mijn tuig. Tot nu toe nooit last mee gehad (effe afkloppen Tong uitsteken ).

Er staat toch niet dat bitch zegt dat het met zadelzeep moet gebeuren? Clown

Ik gebruik zelden olie, vooral de zwarte olie geeft nare vlekken in de rijbroek als je het zadel invet. Ik gebruik voor alles blank ledercreme. Werkt super goed (ook voor schoenen!) en geeft niet af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:58

Dat bedoel ik idd, eerst schoonmaken, hetzij met water, hetzij met zeep.
Maar vet of olie over een vies zadel blijven smeren heeft weinig nut voor de verzorging.

Ik gebruik overigens altijd eerst zadelzeep, en mijn tuig ziet er nog puik uit, maar als je het maar goed reinigt daarna.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:36

Ik doe het net zoals bitch Knipoog

Het leer ziet er allemaal nog goed uit, fijn soepel ondanks de hoge gebruiksfrequentie.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:37

Bitch schreef:
Dat bedoel ik idd, eerst schoonmaken, hetzij met water, hetzij met zeep. Maar vet of olie over een vies zadel blijven smeren heeft weinig nut voor de verzorging.

Ik gebruik overigens altijd eerst zadelzeep, en mijn tuig ziet er nog puik uit, maar als je het maar goed reinigt daarna.

Ah ok, dan had ik je in een eerdere post verkeerd begrepen. My bad! Lachen