Ik zit even met een groot dilemma

Nou heb ik van een vriendin ledervet gehad, maar dat is dus geel! Hoe blijf je leer dan zwart?
Maargoed: wie vertelt mij hoe ik mijn spullen mooi en soepel kan houden?
Alvast bedankt!

Groetjes Katja.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bitch schreef:Vet is voor zacht leer, en olie voor hard leer.
Bitch schreef:ja, en bij je zadel ook, eerst het leer schoonmaken, anders werkt het vet/ de olie niet.
Precious20 schreef:Als het niet echt vuil is dan wrijf je hem best gewoon af met een vochtig doekje en vet je het daarna in.
DeSa schreef:Ik vet het leer altijd zo min mogelijk in, daar wordt het leer heel dof van.
Ik doe er altijd olie op, wel eerst schoonmaken met water.
Precious20 schreef:Bitch schreef:ja, en bij je zadel ook, eerst het leer schoonmaken, anders werkt het vet/ de olie niet.
Kan je dit even nader uitleggen aub? Waarom werkt het vet dan niet? Ik ben nl. al verschillende zadelmakers tegengekomen en die zeiden allemaal hetzelfde: zo weinig mogelijk met zadelzeep aan je zadel zitten. Dat is enkel goed voor als het echt vuil is. Als het niet echt vuil is dan wrijf je hem best gewoon af met een vochtig doekje en vet je het daarna in.
Ik poets mijn tuig al járen op deze manier. Hooguit 2x per jaar kom ik met zadelzeep aan mijn tuig. Tot nu toe nooit last mee gehad (effe afkloppen).
Bitch schreef:Dat bedoel ik idd, eerst schoonmaken, hetzij met water, hetzij met zeep. Maar vet of olie over een vies zadel blijven smeren heeft weinig nut voor de verzorging.
Ik gebruik overigens altijd eerst zadelzeep, en mijn tuig ziet er nog puik uit, maar als je het maar goed reinigt daarna.