Welk bit voor een onhandelbare pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliza16

Welk bit voor een onhandelbare pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 20:07

Hallo ik heb een pony die heel gevoelig en druk is. Nou had ik hem voor de kampioenschappen heel rustig en fijn aan het lopen dat ging een maand goed ook op de wedstrijden. Totdat die helemaal flipte(ik ben niet anders gaan rijden heb ook niks verandert) We hebben er een paardentandarts bijgehaald en die zei dat ze haken had die hij weg heeft gehaald. Ook was er een kies weggesleten en een kies lag heel hoog(daar kon die nu nog niks aan doen zei die). Toen mijn pony zo fijn liep reedt ik hem op een rubberen bit omdat die zo gevoelig is dat ging heel goed, maar de tandarts zei dat ze daar brandblaren van kreeg. Gister op concour geweest en mijn pony was niet te houden.
Ik rij met haar M en het is gewoon levensgevaarlijk. Ik heb al vele trensjes, en bitten zoals passoa uitgeprobeerd maar niks helpt. Wie weet wat dit kan zijn.
Wij weten het niet meer. Alsjeblieft kom met goede tips.

Eliza

manonutjuh

Re: Welk bit voor een onhandelbare pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:13

Als ik jou was zou ik gewoon het weer eens met dat rubberen bit proberen hoor.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:14

Ik zou ook zeggen een dubbelgebroken rubber bit!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:14

Bitloos?

Weet je trouwens zeker dat alles verder in orde is met je pony? Geen slecht passend zadel?

Eliza16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 20:18

Dat dacht mijn vader eerst ook, maar mijn zadel van 1 jar oud is nog helemaal goed. En wat als die nou wel brandblaren krijgt? Op een dubbel gebroken bit loopt ze thuis goed maar is er mee op concour neit te houden

Eliza16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 20:19

Mag je bitloos springen op wedstrijden dan?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:20

Eliza16 schreef:
Mag je bitloos springen op wedstrijden dan?

despensatie vragen kan altijd Knipoog maar of je het krijgt is het 2e

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:20

Ik zou gewoon op dubbelgebroken watertrensje doen denk ik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:22

Je mag bitloos springen. Alleen pas met hackamore vanaf Z of ZZ

Eliza16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 20:26

waarom dispensatie aanvragen als je weet dat die wel rustig kan zijn, en het domme is ik ben meestal nog foutloos ook ondanks ze zo druk is, maar ik wil zo niet rijden. Ik wil mijn pony's goed voor mekaar hebben op een rustige goede manier. Ik heb al goede tips gehad bedankt. Ik zit het meest te denken nu aan een beugelneusriem of bitloos

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:31

Eliza16 schreef:
waarom dispensatie aanvragen als je weet dat die wel rustig kan zijn, en het domme is ik ben meestal nog foutloos ook ondanks ze zo druk is, maar ik wil zo niet rijden. Ik wil mijn pony's goed voor mekaar hebben op een rustige goede manier. Ik heb al goede tips gehad bedankt. Ik zit het meest te denken nu aan een beugelneusriem of bitloos

Tsja ik ben de knhs niet Knipoog
Dit zijn de regels . omdat het niet klassiek is staat eri n de regels.
maar in feite slaat het nergens op natuurlijk

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:28

Ik zou gewoon doorrijden met het bitje waarmee het zo goed ging eerlijk gezegd. Je meld zelf niet dat je er ooit last van heb ondervonden en het ontstaan van brandblaren is klein wanneer je een rustige hand hebt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:31

Van rubber kunnen ze inderdaad brandblaren krijgen in de mondhoeken. Misschien kun je gewoon eens thuis bitloos rijden uitproberen? Leen ergens een goed bitloos hoofdstel en vraag degene van wie je het leent of hij/zij je een keer wil begeleiden, zodat je weet hoe het precies moet. Als het wat is kun je verder puzzelen, blijkt het niks te zijn dan weet je dat ook toch?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:36

ik zou proberen uit te vinden waarom je pony flipt op wedstrijden. is ze onzeker, bang.... dit soort problemen los je niet op met steeds een harder bit, vergeet niet dat voor sommige paarden het op concour gaan gewoon heel veel gevraagd kan zijn, dus doe rustig aan.

ik zou gewoon naar wedstrijdjes toegaan zonder in te schrijven, beetje rondstappen over het terrein, zonder zelf te rijden. op die manier heb je de spanning niet, en kan ze op haar gemak kijken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:49

Ik zou een tijd bitloos gaan rijden zodat de mond goed kan herstellen (en even geen wedstrijden starten).
Misschien als de mond minder gevoelig is, dat dan een gewoon bit beter wordt aangenomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:53

Ik zou niet alleen naar het bit kijken, maar ook naar de rug. Probeer er achter te komen waarom ze zo druk doet. Misschien is het idd de spanning van de wedstrijd, misschien een wisselwerking tussen jullie twee? Probeer eens te kijken naar het voer, ga eens naar een wedstrijd toe zonder te starten.

Je zei dat je al veel trensjes had geprobeerd, inclusief Pessoa. Dat is wel een heel scherp bit. Probeer het anders eens met een Myler, of een ongebroken stang?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-04-07 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:55

Waarom lezen mensen de reglementen nu niet eens

Bij het springen mag men bitloos rijden
Citaat:
De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd

Maar daar zou ik het niet ineens gaan zoeken
Als een paard dit ineens gaat doen heeft het een oorzaak en die moet je weg nemen Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:01

Ik zou zeggen hang er een pelham in kan ie niet meer gek doen...
Neenee even serieus is mischien een dubbelgebroken bit iets voor jou, ik denk dat in jou situatie een scherper bit helemaal geen oplossing brengt...
Ik zou veel gaan werken vanaf de grond met je paardje, vertrouwen winnen, band versterken, op de wedstrijd kan het ook stress waar jou pony last van heeft.
Volgens mij ligt de oorzaak van het gedrag niet aan jou rijstijl noch aan het bit (maarja brandblaren?), is er de laatste tijd iets gebeurd dat een impact gemaakt kan hebben? of merk je iets aan jezelf waardoor je pony mischien anders kan reageren?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:22

als ze het op rubber goed deed (wat inderdaad pijnlijk kan schuren, dat klopt wel) zou je kunststof kunnen proberen. zo'n happy mouth oid. zit nog lekker smaakje aan ook.

maar zoals RunningKawa al zegt, eerst zeker zijn van de oorzaak. ieder paard verstapt zich weleens, en er kan dan iets verkeerd schieten. ik laat mijn paarden jaarlijks controleren door de osteopaat, en daar ben ik erg tevreden over.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:25

Eliza16 schreef:
Hallo ik heb een pony die heel gevoelig en druk is. Nou had ik hem voor de kampioenschappen heel rustig en fijn aan het lopen dat ging een maand goed ook op de wedstrijden. Totdat die helemaal flipte(ik ben niet anders gaan rijden heb ook niks verandert) We hebben er een paardentandarts bijgehaald en die zei dat ze haken had die hij weg heeft gehaald. Ook was er een kies weggesleten en een kies lag heel hoog(daar kon die nu nog niks aan doen zei die). Toen mijn pony zo fijn liep reedt ik hem op een rubberen bit omdat die zo gevoelig is dat ging heel goed, maar de tandarts zei dat ze daar brandblaren van kreeg. Gister op concour geweest en mijn pony was niet te houden.
Ik rij met haar M en het is gewoon levensgevaarlijk. Ik heb al vele trensjes, en bitten zoals passoa uitgeprobeerd maar niks helpt. Wie weet wat dit kan zijn.
Wij weten het niet meer. Alsjeblieft kom met goede tips.

Eliza

heeft hij echt blaren gehad of zou dat in de toekomst nog wel eens kunnen gebeuren????als hij ze echt heeft gehad zou ik ook niet met het rubberen bitje door gaan. groeten fuego

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:05

Eliza16 schreef:
Dat dacht mijn vader eerst ook, maar mijn zadel van 1 jar oud is nog helemaal goed. En wat als die nou wel brandblaren krijgt? Op een dubbel gebroken bit loopt ze thuis goed maar is er mee op concour neit te houden

Is dat het oordeel van een zadelmaker?
Er komt nl wel wat meer kijken bij het passen van zadels dan vele mensen denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:45

Ik zou toch maar eens een zadelmaker laten komen. Want dat het zadel nog maar één jaar is, zegt nog niet dat ie daarom dus ook nog steeds goed past.

Verder kun je ook bitloos gaan proberen. Veel paarden doen het erg goed zonder bit.

Mocht dit beide geen verbetering bieden, dan is een osteopaat wellicht iets.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:43

@ harnessmaker en JoviBan, inderdaad. zéker een nieuwer zadel heeft aandacht nodig, omdat het 'ingereden' wordt. de mening van een goede Zadelmaker is daarin belangrijk, niet die van de buurman of wie dan ook.

verder ben ik het (zoals eerder gezegd) eens met het bitloos te proberen, als het probleem toch bij het bit blijkt te liggen. voor veel paarden brengt het wegnemen van het bit een zekere rust.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:49

Even een reaktie naast alle tips om het paard na te laten kijken..
Als je het toch op een ander bitje wilt gooien, zou ik voor een ongebroken bitje gaan. Deze ligt zeer rustig in de mond! Ik denk dat bitloos geen oplossing is, gezien het feit dat je daar waarschijnlijk niet mee mag starten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:53

waarom zou ze er niet mee mogen starten
Ik haal er toch echt uit dat ze springt en niet dressuurd....

een ongebroken trens is voor gevoelige mondjes idd erg fijn.

Maar het zadel na laten lijken zou ik zeker doen Ja
En ook het paard na laten kijken

Is dat oke is het gewoon een RT probleem