hoe merk je dat een zadel een gebroken boom heeft?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mhagenbeek

hoe merk je dat een zadel een gebroken boom heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 19:44

ik heb een aantal vragen:

hoe merk je dat de boom van je zadel gebroken is?
Hoe kan dit gebeuren?
Kun je dit laten maken?
Zo ja hoe veel kost dit?

Groetjes Marit

Anoniem

Re: hoe merk je dat een zadel een gebroken boom heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:00

Heb je een vermoeden dan?

Het kan door allerlei omstandigheden komen, een val, verkeerde fabricage, ( op de verkeerde manier-) verbreding van de boom.

In sommige gevallen kan het gemaakt worden, maar dat is vaak heel zeldzaam. Het is vaak beter om er een nieuwe boom in te laten zetten.
Wat het kost, een gebroken boom laten repareren, weet ik niet.

Maar, hoe kan je het merken. Vreemd gepiep/gekraak, speling als je de lepel en kamer naar elkaar toe probeert te trekken. De boomtakken kan je vaak ook, met teveel speling, naar elkaar toe bewegen.

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 21:36

ik heb inderdaad wel een beetje een vermoeden. ik heb het idee dat de boom breder wordt als hij op mijn pony ligt. ik wil d'r dan natuurlijk een andere boom in. maar ik vroeg me af of dat wel kan. en of ik dan neit veel beter een nieuw zadel kan kopen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:21

Een boom kan gemakkelijk breken door dat men een te krappe boom op een te breed paard legt
Ook door ondeskundig vullen komt de boom onder spanning te staan, waardoor de boom kan breken, of een val
De kosten om te repareren is afhankelijk van de aard van de breuk
reken wel op minimaal 100 euro
Mijn zadelmaker kijkt altijd gratis de boom na op evt. onregelmatigheden/breuken
Dan geeft hij meteen een prijsopgave van de kosten

kijk even of er beweging zit in de voorkamer (dat hoort niet) en of het zadel dan ook piept/kraakt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:49

mhagenbeek schreef:
ik heb inderdaad wel een beetje een vermoeden. ik heb het idee dat de boom breder wordt als hij op mijn pony ligt. ik wil d'r dan natuurlijk een andere boom in. maar ik vroeg me af of dat wel kan. en of ik dan neit veel beter een nieuw zadel kan kopen

Ik wil je zaterdag (?) wel even helpen kijken, het is niet zo moeilijk te zien en zo weet jij ook direct hoe je het kunt controleren. Een nieuwe boom erin zou ik niet meer doen. Ik meen dat dat iets van rondom de 150 euro kost. Dan kun je beter eventjes zadelloos rijden en ondertussen een barefoot op de kop tikken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:34

een gebroken boom kan heel makkelijk te zien zijn
maar dta ligt er aan hoe het gebroken/gescheurd is
maar er zijn ook genoeg gevallen bekend over gebroken bomen waar je er pas achter komt als je het zadel helemaal open maakt

dus de enige manier om er echt zeker van te zijn is hem open maken