Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dniekje schreef:Heel veel topics over idd!
Ik heb met zadelmarkt heel veel geld bespaart!!
Dniekje schreef:Dniekje schreef:Heel veel topics over idd!
Ik heb met zadelmarkt heel veel geld bespaart!!
Door er geen zadel te kopen!!
germie schreef:Met de hoofdstellen is weinig mis. Gewoon standaard kwaliteit zoals alle hoofdstellen rond de 20 euro. Kun je dus rustig kopen.
Dekens net zo. Geen topkwaliteit, maar verder niets mis mee.
Zadels, vergelijkbaar met model start van Divoza. Geen topkwaliteit. Wil je goedkoop, koop dan een Kadet zadel. Deze zijn voor het geld dat je ervoor betaalt goed met een redelijke pasvorm. Zelf zou ik er geen zadel kopen, want je krijgt geen geld terug als het niet past. Scheve zadels en dergelijke worden rustig verkocht (maar ook bij zaken als Divoza, dus je moet altijd een zeker vertrouwen hebben dat je een goed zadel meekrijgt of zelf weten waar je op moet letten).
De stockzadels zijn redelijk. Wel vallen ze meestal vrij smal. En het is niet zo dat ze altijd passen zoals er wel eens verteld wordt. (er wordt dan gezegd dat het zadel bovenop de rug moet liggen, maar een te smalle boom drukt wel op de schouders natuurlijk). Ik heb er ooit een stockzadel gekocht voor 270 euro. Dit zadel wordt bij Loesdau ook aangeboden, maar dan voor meer geld. Nu hebben ze dit zadel niet meer in het assortiment. Wat mij toen opviel is dat er vrij veel zadels met een lelijkere plek in het leer lagen. Ik heb uiteindelijk eentje uitgezocht zonder kleurfouten, leerfouten, scheve boom e.d. Helaas heb ik dit zadel enige jaren later weer verkocht omdat ik het nooit meer gebruikte, maar achteraf gezien zou ik het toch graag nog gehad willen hebben. Dit zadel was nog een zware, 15 kg. Goed leer, houten boom. Enige wat ik had toen ik thuiskwam is dat de stoten wat te breed waren voor de gespen van de singel. Dit netjes bijgesneden en probleem opgelost. Een stockzadel kun je dus best kopen als je weet waar je op moet letten. Dit zijn ook de enige zadels die ik waar voor het geld vind. Maar je moet wel enig verstand van zadels hebben, want anders wordt er rustig gezegd dat ze altijd passen terwijl ze toch echt te smal zijn. Een stockzadel is overigens wel vrij lang. Dus kijk ook of ze niet op de lendenen liggen.
Van westernzadels heb ik geen verstand, maar ze verkopen geen roundskirts, dus voor paarden met een korte rug heb je vaak een probleem. Hoe de pasvorm is weet ik niet.