Afmetingen full hoofdstel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ahtnamas

Afmetingen full hoofdstel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 15:44

Ik heb van de week een hoofdstel gekocht, deze zou maat Full moeten zijn.

Nu heb ik hem gepast op meerdere paarden en dit hoofdstel paste dus alleen op 2 paarden met een klein hoofd.

Bij het eerste paard kon ik de neusriem bij lange na niet dichtmaken. Nu heeft dit paard een flink hoofd (het is een tuiger) dus dacht ik dat het hieraan lag. Maar na wat passen bleek toch echt dat het hoofdstel alleen op kleine paardenhoofden paste. Ik heb dus het vermoeden dat dit hoofdstell dan ook maat cob is in plaats van full.

Grote teleurstelling, aangezien ik deze paarden niet rijd.

Nu mijn vraag: Wat zijn de afmetingen van een full hoofdstel. (hierbij doel ik op de neusriem (zowel de lengte van de lengte van het gespgedeelte, zeg maar wat je over de oren van het hoofd doet als de neusriem zelf), bakstukken (waar het bit aan vast zit) en de frontriem.

En hoort een full hoofdstel niet gewoon op bijna ieder paard te passen, desnoods door middel van het prikken van extra gaatjes. (extreem grote hoofden uitgezonderd).

Help asjeblieft!

(ik heb het pas probleem voorgelegd aan de verkoper van het hoofdstel maar nog geen reactie terug gehad)

edit:
Het hoofdstel is trouwens niet groter te maken door middel van het prikken van gaatjes.

8nnemiek

Re: Afmetingen full hoofdstel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:29

Volgens mij zijn de bakstukken van een hoofdstel, van bitring tot bitring, maat full: 100 cm tot 120 cm.
Helemaal zeker weet ik het niet.

Lexmiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:30

Dit verschild heel erg per hoofdstel...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:31

Wisselt nogal. De ene full valt kleiner dan de andere full.
Wat was het merk van het hoofdstel?
USG heeft hoofdstellen met een hele rare pasvorm. Alles past mijn paard in maat cob, maar de neusriem van de full is nog te klein (om de neus, de rest is weer lang zat).

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 17:38

Het hoofdstel is van het merk HKM

ik heb hem ook even ong opgemeten (heb geen goede meetlat/meetlint). En de bakstukken en het hanggedeelte van de neusriem is ong. 100 cm.

De lengte van de neusriem is ong. 75 centimeter.

Lengte frontriem lusjes niet meegemeten 35 cm.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:42

Ik heb de boel evne gemeten, van bakstuk t/m bakstuk = rond de 95 cm. Neusriem is ongeveer 85 cm op het midden hangend.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 20:31

mariska1989 schreef:
Ik heb de boel evne gemeten, van bakstuk t/m bakstuk = rond de 95 cm. Neusriem is ongeveer 85 cm op het midden hangend.

Hoe lang is hij dan op zijn langst zeg maar..

Dus de 75 cm. van mijn hoofdstel klopt dus sowieso niet (zo lang is hij dus op zijn langst).

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:42

Ik had dit zelfde probleem. Ik had een hoofdstel gekocht, van een andere bokker. Super mooi hoofdstel van Kavalkade, maar bij lange na paste die hoofdstel echt niet om mijn paard zijn hoofd. En hij heeft ook nog een redelijk smal hoofd Nagelbijten / Gniffelen Maar zij zei dat ze 'm als full had gekocht. Best vaag...

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:48

Ik had ook last van klein vallende hoofdstellen Tong uitsteken

Ik heb een Kieffer van 3 jaar oud, past mn ene paard prima maar m'n jonge paardje past m niet. Is te groot. Dus ik naar de winkel een cobmaatje Kieffer halen was die weer veel te klein. Toen maar weer geruild voor een full Kieffer gehaald past ie m'n jonge paard perfect en m'n oudere merrie is ie al aan de kleine kant terwijl ze echt een hoofd heeft van normale grootte.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:26

dit probleem ken ik ook. Voor mn jonge paard een Kieffer maat cob gehaald.. leek goed te passen totdat ik de neusriem wilde vast maken... dat lukte dus niet.. Een full hoofdstel is dus veel te groot, maar sommige full neusriemen willen wel. Alleen zie er dan maar eens een te vinden die een beetje bij je hoofdstel past ( zwart is lang niet altijd zwart).. krijg er een punthoofd van Verward

Bij halsters ook dit soort dingen alleen dan met de 'keelriem'. In een cob halster is die dus te krap voor mn jonge paard, maar een full halster is ook niet handig want die kan ze met een beetje schuren dus zelf afkrijgen (het is een ontsnappings artiest eersteklas)

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 19:40

Waarom vermelden ze de afmetingen van een hoofdstel dan niet gewoon op het kaartje. Zodat je weet waar je aan toe bent? Ik denk dat ik vrijdag maar de exacte maat van het paard op ga meten en dan pas opnieuw een hoofdstel aan ga schaffen.