Problemen met bit, tussen de kiezen trekken...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jossie

Problemen met bit, tussen de kiezen trekken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 19:24

Helaas... ook de Myler die ik nu als testbit meeheb brengt niet de oplossing die ik zoek. Mijn haflingermerrie Kate heeft al meerdere bitjes geprobeerd sinds ik haar begon te rijden. Een enkel gebroken trens was niet oké, deze trok zij tussen haar kiezen en knagen maar. Hetzelfde verhaal met een dubbel gebroken trensje. Omdat ze gebroken bitjes consequent met haar tong met de "breuk" naar achteren tussen haar kiezen trok, heb ik ook nog een ongebroken trens geprobeerd. Van de drie bitjes was ze met de ongebroken trens het minst aan het rommelen, maar ze ontspande niet met een bitje in haar mond. Ik ben haar toen, omdat ik vermoedde dat het gedoe weleens met wisselen te maken kon hebben, bitloos gaan rijden.

Inmiddels is ze 5 jaar en rij ik haar nog steeds bitloos en dat gaat redelijk goed. Wel is het nu tijd dat ze alvast weer een bitje in haar mond krijgt om eraan te wennen. Dat maakt de overstap straks wat eenvoudiger en minder abrupt voor haar. Vandaar dat ik vandaag een Myler heb gekocht met een testperiode. Ik kreeg echter niet zomaar een bitje mee, ik moest zo ongeveer alles beschrijven! Dus hoe haar mond is (dikke tong, laag verhemelte), wat het probleem is (bit tussen de kiezen trekken) en wat ik met het bit wilde (meer fine-tuning als met een bitloosje als het mijne mogelijk is).

Op basis hiervan kreeg ik een Myler comfort snaffle, met tongboog(je) mee. Meteen uitgeprobeerd natuurlijk Knipoog , dus hoofdstel gepakt, Myler eraan en in haar mond. Vervolgens ben ik haar gaan borstelen zodat ze rustig kon wennen. Na 20 minuten heb ik het bit weggehaald... weer tussen haar kiezen. Ze was het op een gegeven moment zo zat dat ze haar hoofd zo ongeveer in mijn arm drukte om het bit weg te halen. Het lijkt er dus op dat ook dit bit niet oké is, ondanks dat het perfect ligt in haar mond!

En nu? Morgen eerst mijn "bit-meneer" bellen wat te doen, maar ik ben wel benieuwd of er meer mensen zijn die een paard hebben die zo ongeveer ieder bit tussen de kiezen trekt en het dan doormidden probeert te bijten. Is daar een oplossing voor?