Ervaringen correctie bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naatje80

Ervaringen correctie bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 08:25

Mijn paard wil nog al eens onder het rijden lekker met haar hoofd schudden.
Nu raadde iemand mij aan om eens met een correctie bit te gaan rijden.
Nu heb ik heel internet afgezocht, maar ben nog niet veel wijzer over dit bit geworden.
Is het een scherp bit?
Is dit alleen een tijdelijke oplossing of kan je hier standaard mee rijden?
Is dit bit toegestaan op wedstrijden?

Omdat ik niet met een super scherp bit wil gaan rijden ben ik benieuwd naar jullie antwoorden.
Zouden jullie voor dit bit kiezen en waarom wel of niet?

Ik heb haar pas helemaal na laten kijken en het schudden komt niet vanuit de rug of het gebit.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Daantje1981

Re: Ervaringen correctie bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:28

Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter Knipoog

Ik heb er een tijd meegereden. Mijn paard gooide zijn tong over het bit en was daardoor niet te sturen. Ik vond het een fijn bit.
Het bit is toegestaan bij wedstrijden.
Ik heb er een tijd prettig mee gereden. Het is maar net hoe rustig jouw handen zijn. Bij sommige ruitersport zaken kun je het bit even lenen om te kijken of het werkt bij je paard. Misschien moet je daar even voor bellen?

Naatje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 08:43

Ik heb het bit al een weekje geleend van degene die mij het advies gaf met dit bit te rijden. Ik vond haar ook goed reageren op dit bit. Ze liep meer ontspannen en het schudden was inderdaad minder. Maar ik vraag me dus af of dit bit niet een erg scherp is, omdat veel mensen (zoals ik gelezen heb hier op bokt) het gebruiken wanneer ze hun paard niet kunnen houden en dit probleem heb ik dus niet.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:39

als je er normaal mee rijd is valt dat mee.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:49

ik heb ook een correctiebit en scherp is zoals al gezegd zo scherp als de ruiterhand. er zijn al vaker topics geweest over ongebroken bitten, dat die een stabielere ligging hebben en daardoor zachter voor de mond zijn. de tongboog is maar net hoe jou paard op druk op zijn tong reageerd, dat is nl voor ieder bit verschillend. met die tongboog is de druk op de tong minimaal.

willem was met een dubbelgebroken en enkelgebroken bit wel sterk, maar steeds was hij aan het rommelen met zijn tong en gooide hem erover.
toen heb ik een ongebroken trens geprobeerd, ging beter, maar toen ging hij zijn tong eruit gooien, omdat hij hem er niet meer over kreeg.

toen heb ik het correctiebit geprobeerd en hij was gelijk een stuk prettiger in de hand. nu rij ik er al 2jaar mee. willem vind de stabiele ligging fijn en toch vrijheid van zijn tong. zodra ik nl weer een ander bit in hang, begint het weer van voor af aan.
hij vind die anderen gewoon niet prettig in de mond liggen en gaat daardoor rommelen met zijn tong.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:57

Let er goed op dat de boog het gehemelte goed volgt. Is de boog te breed voor de mond van het paard, dan gaat zelfs met een zachte hand de mond kapot.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:12

Een correctie bit is niet heel scherp hoor Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:15

arans schreef:
Een correctie bit is niet heel scherp hoor Lachen

Maar als het bit niet goed past omdat de vorm van de mond er niet voor geschikt is, dan is het wel een pijnlijk bit voor het paard. Jij gaat toch ook niet met verkeerde schoenen lopen?
Zeker bij dit bit moet je opletten of het wel past. Die boog is voor paarden met een laag of smal gehemelte ongeschikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:26

Het is een behoorlijk pittig bitje, hoor! Zodra je de teugels aanneemt, draait dat platte stukje op de tong, daar wordt je als paard niet vrolijk van..
Zoek eerder de oorzaak waarom je paard met het hoofd schudt, je haalt nu een 'oplossing' aan voor de syptomen, en niet voor de oorzaak...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:14

Bitch schreef:
Het is een behoorlijk pittig bitje, hoor! Zodra je de teugels aanneemt, draait dat platte stukje op de tong, daar wordt je als paard niet vrolijk van..
Zoek eerder de oorzaak waarom je paard met het hoofd schudt, je haalt nu een 'oplossing' aan voor de syptomen, en niet voor de oorzaak...

hier ben ik het wel mee eens,zeker met een paard wat schud.
toch kan het niet altijd anders,na 25 jaar zonder zware bitten heb ik er nu een die eraan moet.
het correctie bit KAN zeker pittig werken maar dit bit is bij normaal gebruik niet overdreven.
dit is dan vaak nog 1 van de betere keuzes.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:21

Bitch schreef:

ze heeft toch ook al gezegd dat ze de rug en mond al na gaat laten kijken om te weten of het schudden daar niet vandaan komt Knipoog
Het is indd wel een scherper bitje dan een dubbelgebroken oid. Maar misschien kun je wel een ongebroken trensje proberen? Dus zonder die tongboog dan... Die bitjes schijnen juist wel heel vriendelijk te zijn, en misschien voor jouw paard wel wat prettiger/stiller in de mond waardoor hij minder onrustig wordt met zijn hoofd? Het is maar een ideetje Lachen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:43

Naatje80 schreef:
Is het een scherp bit? ligt eraan hoe je ermee om gaat
Is dit alleen een tijdelijke oplossing of kan je hier standaard mee rijden?ik heb er een paar maanden gebruik van gemaakt daarna nooit meer nodig gehad, rijd nu weer op een dubbelgebroken watertrens
Is dit bit toegestaan op wedstrijden? nee

Ik heb het zelf gebruikt voor een pony die erg sterk was (pakte het bit vast, gooide de tong erover) een hele tijd goed dressuurmatig gereden, nu heeft ze andere spieren beter ontwikkeld waardoor ik haar makkelijker naar beneden rijd en ze is lang zo sterk niet meer. Heb zeker wat aan het bit gehad maar toch vond ik dat ik het rijtechnisch op moest lossen, het probleem verdwijnt namelijk niet door er maar een ander bit in te gooien.

Op wat voor bit rijd je nu? misschien kun je eens proberen om b.v met een dubbelgebroken bit te gaan rijden, misschien een wat dunner of een dikker bit?

.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:03

Het bit is wel toegestaan op wedstrijden. Het correctiebit is de watertrensuitvoering en die mag wel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:26

Naatje80 schreef:
Mijn paard wil nog al eens onder het rijden lekker met haar hoofd schudden.
Nu raadde iemand mij aan om eens met een correctie bit te gaan rijden.
Nu heb ik heel internet afgezocht, maar ben nog niet veel wijzer over dit bit geworden.
Is het een scherp bit? Vind het wel een redelijk scherp bit, maar zoals al eerder gezegd is een bit is net zo scherp als de ruiterhand is.Is dit alleen een tijdelijke oplossing of kan je hier standaard mee rijden? Ik gebruik het heel af en toe als tijdelijke oplossing als ik weer uit het zadel getrokken word. Dit bit is ook zeer geschikt voor pullers.Is dit bit toegestaan op wedstrijden? Dit bit is toegestaan op wedstrijden heb dit zelf ook nagevraagd bij het KNHS.

Omdat ik niet met een super scherp bit wil gaan rijden ben ik benieuwd naar jullie antwoorden.
Zouden jullie voor dit bit kiezen en waarom wel of niet?

Ik heb haar pas helemaal na laten kijken en het schudden komt niet vanuit de rug of het gebit.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Die van mij schud ook af en toe met zijn hoofd vooral als hij het moeilijk heeft en er onderuit probeer te komen. En het wil niet lukken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:43

Prisca is zo ongeveer het braafste paard dat je je maar voor kan stellen. 1 keer heeft ze me er echter echt vanaf gebokt... ze had toen als test een correctiebit in... Voor mij zegt dat genoeg.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:49

Bitch schreef:

Ik ben het hier helemaal mee eens!
Ik vindt altijd dat er veel te snel een bit de schuld wordt gegeven, zo van hij doet iets en gooi er gelijk maar een ander bit in.
Maar zoals Bitch al zegt, kan je beter naar de oorzaak zoeken!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:07

Een ander bit proberen bij hoofdschudden vind ik niet zo'n gek idee hoor. Mijn paard heeft zelfs eens de stempel headshaker gekregen, hij schudde echt extreem soms en sloeg zelfs met zijn voorbenen naar zijn hoofd.
De oplossing was de combinatie van een ander bit en geen sperriem meer. Hij kon slecht tegen een te beweeglijk bit, met name een bit wat te ver door kan scharen, met een enkelgebroken is hij praktisch onhandelbaar, met een gewoon dubbelgebroken blijft hij ook schudden.
Ik heb allerlei bitten geprobeerd om te kijken wat voor hem het prettigst was, ook een correctiebit. Daar loopt hij overigens goed op, hij schijnt het niet heel vervelend te vinden terwijl hij op een iets scherp bit over het algemeen vrij panisch reageert (Myler bijvoorbeeld was een absolute ramp). Ongebroken trens ging ook best goed, die vind hij ook niet vervelend.
Maar wat ik wel vond met die bitten, was dat hij helemaal niets meer deed met die bitten, niet kauwen, niks. Ik heb toen een Danger bit geprobeerd van H&M, een dubbelgebroken bit wat niet helemaal door kan scharen naar onder maar wel beweeglijk is. En dat bevalt ons beiden super, hij loopt er beter op dan hij ooit op een ander bit gedaan heeft.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:07

kan een eindeloze discussie worden of je nou wel of niet een correctiebit moet gaan gebruiken.

ik kan hierbij alleen mijn (positieve) ervaring beschrijven.
voor merel istie idd niet geschikt omdat zij een smalle mond en laag gehemelte heeft. zij wordt al gek van een dubbelgebroken bit.

en als dat platte stukje van het bit zo op de tong wordt gedraait en een paard daar niet vrolijk van wordt.. dan zouden al die rammelkasten(lees; stang en trens) er ook last van moeten hebben, aangezien die ook tongbogen in meer of mindere mate hebben en daarbij nog eens de hefboomwerking.
als je eens ziet wat een gewoon enkelgebroken trensje al kan doen met een paardenmond....

je moet gewoon gaan voor het bit, waar jij en je paard het prettigst bij voelen.