Boomloos inrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDjailo

Boomloos inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 11:52

Heeft iemand ervaringen met het inrijden van een jong paard met een boomloos zadel?

Zit namelijk zelf te denken aan de Barefoot Cheyenne..

Voordelen?
Nadelen?

Ik hoor het graag!! Knipoog

xDjailo

Re: Boomloos inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 14:07

niemand ervaringen??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:32

Ik heb mijn paard wel doorgereden met een barefoot. Hij kende toen alleen een beetje stap en draf onder het zadel, die vorige eigenaren hadden een boomzadel. Ik heb er goede ervaringen mee. Je kan het paard meteen heel veel op je zit gaan rijden. Bij een boomloos zadel komen die hulpen veel beter door dan bij een boomzadel. Je voelt ook heel goed wanneer het paard ontspant, en wanneer je een bok kan verwachten.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:35

Schijnt niet goed te zijn.
Omdat een groen paard nog weinig evenwicht heeft,
en doordat boomloos weinig steun geeft aan de ruiter, en je zo je paard makkelijker uit evenwicht trekt zeg maar.
Kan het moeilijk verwoorden maar het er eens een mooi artikel over gelezen. Stond ooit eens in de CAP denk ik, deze herfst

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:38

Dat vind ik juist weer een voordeel aan mijn barefoot, je leert er heel onafhankelijk op te zitten.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:02

MysticTinker schreef:
Dat vind ik juist weer een voordeel aan mijn barefoot, je leert er heel onafhankelijk op te zitten.

Dat zeker! maar als je zit zelf nog niet 100% is (en dat is het bij niemand) lijkt het mij beter om een paard met boomzadel in te rijden. Elke ruiter hangt beetje scheef, dus als je je jonge paard(die amper op zijn eigen benen kan staan met ruiter) scheef rijd met een boomzadel,blijft je boomzadel stabiel. De boomloze daarintegen zal langs één kant meer druk gaan geven, waardoor je je paard scheeftrekt.
Ik persoonlijk zou wachten tot je paard 100% stabiel loopt , en dan overschakelen naar boomloos

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:06

Ik ken een paard wat boomloos is ingereden (BF Cheyenne) en dat gaat super.

Overigens kun je met een boomzadel je paard net zo goed scheef inrijden als met een boomlooszadel, je hebt dan meer druk/gewicht op een kant en wat voor zadel je ook hebt, dat werkt door Lachen

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:08

Ik vertel gewoon wat ik gelezen heb, en wat beschreven werd had wel goede argumenten.
Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:06

Mijn jonge paarden worden ingereden met een boomloos zadel. Een freeform. Hier zit je wat steviger mee als met een Barefoot. De 1 vind dat prettig en de ander niet.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:08

Een voordeel is dat je na het inrijden geen nieuw zadel hoeft te kopen, omdat het zadel gewoon mee'groeit' met de spieren die zich ontwikkelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:09

Ik ga mijn paard ook inrijden met de Barefoot Cheyenne. Ik wil hem erg op zit e.d. gaan inrijden en ik vind boomzadels vreselijk ondingen. Ik heb juist gelezen dat als je een goede, onafhankelijke zit hebt, je prima boomloos kan inrijden.
Ik wil graag contact met de paardenrug en dat mis ik bij boomzadels.

En inderdaad, een boomloos zadel 'groeit' mee met de bespiering van het paard.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:12

Ja dat klopt Nadya. Een goede onafhankelijke zit is heel belangerijk. Zeker voor een jong paard, als je dat niet hebt moet je geen paard inrijden, je moet zo'n jong dier zo min mogelijk in de weg zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:29

Dat artikel waar Milly het over heeft is een flutartikel , geschreven door iemand die maar wat roept....

Als je die situatie neemt zoals omschreven.

Een jong paard dat nog moet wennen aan het omgaan met het ruitergewicht , en een ruiter die nog niet helemaal goed meegaat met de bewegingen van het paard. Dat is geen geweldige combinatie , dat ten eerste Knipoog

Maar wat zou nu fijner zijn voor beide ?

1 : een "blok hout" ertussen doen waardoor paard en ruiter minder gevoel van elkaar hebben en de ruiter naar het zadel gaat zitten ,
als je pech hebt en het zadel past niet of al snel niet meer wordt het paard bovendien ook door de boom in de weg gezeten

Of 2 : met een zacht schokdempend "kussen" ertussen waardoor ruiter en paard veel vloeiender contact hebben , dichter bij elkaar zitten , de ruiter echt om het paard heen zit ipv. in een bepaald model van het zadel. Zadel soepel dus zit het paard niet snel in de weg , en je bent veel directer met elkaar verbonden.

Als je 1 kiest met het idee dat een ruiter door een boomzadel makkelijker boven blijft , en dat dat fijner is voor het paard , dan denk je toch een beetje scheef. Ten eerste zou de ruiter dan vervelend in het zadel kunnen hangen zonder dat dat "afgestraft" wordt , ruiter blijft boven maar paard moet ervoor opdraaien (compenseren) dat de ruiter steeds uit evenwicht is.

Hoe dichter je bij het paard zit hoe makkelijker je ook die bewegingen kunt volgen , gewoon doordat je meer gevoel hebt.

Bij een simpel boomloos zadeltje is het dus makkelijker om je paard goed aan te voelen en moeilijker om het dier in de weg te zitten , want als je dat doet dan voel je dat het evenwicht niet goed is en blijft je niet doorklotsen omdat dat voor jezelf ook niet prettig is. Je wordt dus veel beter gestimuleerd om een goede zit te krijgen , en het is nog makkelijker ook om dat te leren als je zo direct op het paard zit zonder iets storends hards ertussen.

Dit is mijn mening hoor en veel mensen ervaren dat ook zo.
Dat is de praktijk , even verder kijken dan je neus lang is.

De theorietjes die in dat artikelen staan zijn echt enorm kortzichtige conclusies van iemand die geen echte ervaring heeft met boomloos en ook niet even wat verder doorgedacht heeft over hoe iets in de praktijk nou echt zou werken...