Drukplekken na 1 keer rijden met slecht passend zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Drukplekken na 1 keer rijden met slecht passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 17:01

Amo heb ik altijd gereden met een vzhzadel. Ik had het idee dat deze niet helemaal goed lag. Sinds een paar maanden rij ik hem met een dressuurzadel, en dit bevalt ons beiden heel goed.
Vandaag wilde ik weer eens een sprongetje maken en heb daarvoor het oude vzhzadel uit de kast gehaalt, omdat springen met een dressuurzadel me toch niet optimaal leek, en ach, zo heel slecht lag het zadel niet.
Maar na het afzadelen schrok ik me toch een hoedje! Aan de ene kant van zijn rug zaten bulten, een stuk of 4, echt drukplekken.
Nu vroeg ik mij af of dit komt van dit ene uur springen met het vzhzadel, of dat ik gewoon blind ben geweest en deze drukplekken er al zaten van het dressuurzadel.
De plekken zijn me tot nu na het rijden nooit opgevallen, en met poetsen voor het rijden ook niet, terwijl ik dat toch grondig doe. Maar het leek me zo stug dat die plekken er na een uurtje zitten? Dressuurzadel past naar mijn weten perfect.

Ben benieuwd! Vzhzadel komt de kast anders niet meer uit. Koe

Lolleke

Re: Drukplekken na 1 keer rijden met slecht passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:04

Na een uur met een oud zadel is daar best mogelijkheid toe, zeker als je gaat springen.
Bekijk maar eens wat voor een inwerking dat op de rug heeft als jij in de beugels gaat staan terwijl je paard omhoog springt.

Ik zou het vzh nog wel uit de kast halen, maar niet meer om mee te rijden Knipoog

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:05

Ja, wat niet kan maar ik kan het me slecht voorstellen. Misschien is jouw paard extreem gevoelig? Ik ben ook benieuwd of dit mogelijk is.

Weet je zeker dat het drukplekken zijn en geen insectenbeten of iets dergelijks die je voor het rijden nog niet waren opgevallen?

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:06

Het kan zijn dat doordat je dressuurzadel goed ligt het vz zadel is gaan irriteren op zijn rug.
Je schreef zelf dat hij niet goed meer lag dus daar kan het aan liggen , als het van je dressuurzadel was dan had je dat waarschijnlijk allang gemerkt in de loop van die maanden.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:08

In mijn beleving kan het ook zeker wel.
Ik rijd een fjordje voor iemand anders, en wist niet anders dan dat het zadel zou passen.. Totdat het dat 3 maanden geleden niet meer deed, geen probleem, dan rijd ik wel zonder (op dat moment had hij een drukplek gekregen op de linkerkant naast de schoft) En vorige week toen ik naar het bos wilde heb ik het springzadel wat ook bij hem hoorde (andere was een dressuur-wintec, dit een leren springzadel) op zijn rug gelegd, en ik kom terug op stal na een flinke staprit en jawel, de rechterkant naast de schoft de haren afgebroken en een lichte bult te voelen...
kan dus wel..

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:25

Lijkt mij vrij sterk, vooral omdat je tijden wel met dat vzh hebt gereden. Maar het kan natuurlijk ook dat je anders ben gaan rijden, meer dressuurmatig en je pony meer rugspieren heeft ontwikkeld en daardoor andere vorm van de rug heeft gekregen.

Ik zou het toch nog een keer proberen alleen dan 10 minuten. Misschien is het namelijk iets heel anders geweest en allergische reactie bijvoorbeeld.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 17:31

De spieren van Amo zijn de afgelopen maanden zeker veranderd.
Hiervoor reed ik enkele keertjes per week, soms alleen in het weekend lekker buiten. Sinds ik het dressuurzadel heb ben ik meerdere malen per week aan het dressuren en loopt hij veel beter.
Ik ga morgen toch nog eens kijken naar de plekken.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:33

Mocca schreef:
De spieren van Amo zijn de afgelopen maanden zeker veranderd.
Hiervoor reed ik enkele keertjes per week, soms alleen in het weekend lekker buiten. Sinds ik het dressuurzadel heb ben ik meerdere malen per week aan het dressuren en loopt hij veel beter.
Ik ga morgen toch nog eens kijken naar de plekken.

zijn de haren ook afgebroken enz?(kale plekken) en op watvoor plaats zitten ze?

de pony die ik rijd die heeft eerst een jaar stilgestaan, en is dus ook qua bespiering veranderd. dan kan het dus wel degelijk opeens zo zijn. Lachen

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:37

Een paard kan heel goed een drukplek krijgen van een slecht passend zadel, ook na 1x rijden.
Die ervaring heb ik zelf ook toen we een nieuw zadel voor onze pony kochten. De boom bleek na 1x rijden te klein en de pony had meteen aan beide kanten van de schoft een drukplek.

Zadel is uiteraard meteen omgeruild Knipoog

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 17:42

Het zit niet bij de schoft, maar meer naar achteren. Het zit maar aan één kant. Ik heb er eerlijk gezegd niet op gelet of de haren gebroken waren, hij was nat van het zweet en de haren zaten dus niet echt netjes meer.

Het verbaasde me gewoon dat de plekken me nu opvallen, en nooit eerder.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:43

Mocca schreef:
Het zit niet bij de schoft, maar meer naar achteren. Het zit maar aan één kant. Ik heb er eerlijk gezegd niet op gelet of de haren gebroken waren, hij was nat van het zweet en de haren zaten dus niet echt netjes meer.

Het verbaasde me gewoon dat de plekken me nu opvallen, en nooit eerder.

de volgende keer als je gaat even voor kijken anders Lachen
staat hij in de wei met andere paarden die weleens een tik durven uitdelen? Dat zou, als het niet aan het zadel ligt ook een reden kunnen zijn, maar drukplekken merk je op bij het poetsen (ik wel iig..)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:46

Inderdaad, het is heel goed mogelijk dat dit zelfs na een keertje rijden gebeurt. Heb het in het verleden wel gezien met slecht passende manegezadels of dekjes waar per ongeluk een vouw in zat. Overigens waren dan lang niet altijd huid en/of haren beschadigd, er kan ook een onderhuidse kneuzing ontstaan. Regelmatig koelen en even niet rijden is dan het enige wat je kunt doen.

Als ik je verhaaltje zo lees lijkt het me toch dat het je wel eerder zou zijn opgevallen als je dressuurzadel drukkingen had veroorzaakt...? En waarom zou je, als de kans zo groot is dat het van je vzh zadel komt, het nóg een keertje proberen, zoals hierboven wordt gesuggereerd?

Beetje off topic maar toch: heb zelf best redelijke ervaringen met springen met een dressuurzadel.. als je de hindernis tenminste niet heul hoog maakt Knipoog

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 17:46

Hij staat met een pony op de wei, maar die kan nooit zo hoog op zijn rug komen (is een kleintje), en daarbij zijn dit echt drukplekken.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 17:48

joy76 schreef:
Inderdaad, het is heel goed mogelijk dat dit zelfs na een keertje rijden gebeurt. Heb het in het verleden wel gezien met slecht passende manegezadels of dekjes waar per ongeluk een vouw in zat. Overigens waren dan lang niet altijd huid en/of haren beschadigd, er kan ook een onderhuidse kneuzing ontstaan. Regelmatig koelen en even niet rijden is dan het enige wat je kunt doen.

Als ik je verhaaltje zo lees lijkt het me toch dat het je wel eerder zou zijn opgevallen als je dressuurzadel drukkingen had veroorzaakt...? En waarom zou je, als de kans zo groot is dat het van je vzh zadel komt, het nóg een keertje proberen, zoals hierboven wordt gesuggereerd?

Beetje off topic maar toch: heb zelf best redelijke ervaringen met springen met een dressuurzadel.. als je de hindernis tenminste niet heul hoog maakt Knipoog

Ik geef hem t/m zondag rust, hopen dat het dan weg is. Zadel gooi ik er zeker niet nog eens op.
Heb ook overwogen om met het dressuurzadel te gaan springen, maar meneer wil nog wel eens een noodsprong maken en dan zit een vzh net iets steviger. Maar volgende keer wordt het toch echt de dressuur. Knipoog

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 01:01

Denk dat het wel kan!
Mijn paard had na twee dagen borstbeschermer ook al een drukplek Boos!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 01:41

patjelisa schreef:
Denk dat het wel kan!
Mijn paard had na twee dagen borstbeschermer ook al een drukplek Boos!

2 dagen is 48 uur...
ga er niet vanuit dat het springen 48 uur geduurt heeft... ga er ook niet vanuit dat ze op het paard gestapt is begonnen is met springen en door is gegaan tot ze geen zin meer had (en dus afgestapt is)..
een drukplek kan ook onstaan door de onderlegger die je gebruikt onder het zadel... Maar binnen zo'n kort tijdsbestek vind ik het vreemd..
Zou de plek wel insmeren met eiwit (ei wel goed scheiden, gaat dus om puur en rauw eiwit) om witte haren te voorkomen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 07:19

Ik vond het ook al apart dat de plekken er na 1 keer rijden zaten, maar het lijkt me zó stug dat ze me nooit eerder zijn opgevallen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:26

Is het geen allergische reactie?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:27

zou goed kunnen hoor, dat het drukplekken zijn. Bij mijn paard heb ik 4 zadels geprobeert en van 3 had hij echt drukplekken na 1 rit. Dit enkele dagen laten rusten en volgende zadel en weer drukplekkken. Echt vervelend. Bij het derde zadel ging hij al staken onderweg, dat was voor mij een teken dat dat ook niet goed moesst zitten en jawel weer drukplekken. Bij 2 zadels aan de achterkant en bij een vlak bij de schoft. Dit was niet open, maar liet zich zien door bulten,die super gevoelig waren na aanraking.

Uiteindelijk maar zadelmaker laten komen en dat was de oplossing, gelukkig, geen drukplek meer gehad.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 18:58

Welshcobfan het waren echt drukplekken. Lachen

Ik ga van het weekend even kijken of de plekken weg zijn, en dan gewoon doorrijden met het dressuurzadel. En goed in de gaten houden uiteraard. Ja

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 10:38

De plekken zitten er nu nog, ga vandaag weer met het goede zadel rijden, maar wel met een gelpad ertussen. Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:52

Wel vervelend! Hielp het met gelpad?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 17:49

De eigenaar had de gelpad niet opgehaalt, maar hij had iemand uitgenodigd om op Amo te komen rijden dus diegene heeft wel een half uur gereden zonder gelpad met zadel. Had er wel een extra zacht dekje tussen gedaan.
Het leek allemaal prima te zijn gegaan, hij had geen last van het zadel en de plekken leken niet erger te zijn geworden.
Morgen kijk ik het nog even na. Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 17:16

Vandaag eens kritisch naar de zweetplekken na het rijden gekeken en tot de conclusie gekomen dat ik zelf erg scheef zit. Vermoedde dit al, maar de zweetplekken wezen het ook uit. Het zadel zakt hierdoor wat naar rechts en misschien heeft dit de drukplekken ook veroorzaakt/verergert. Zadel ligt goed maar verschuift omdat ik scheef zit. Daar ga ik dus aan werken met lessen.
Drukplekken zijn overigens niet verergert, niet gevoelig en de haren waren na het rijden niet gebroken.