Is het mogelijk een KN Symphonie te laten aanpassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roxy20

Is het mogelijk een KN Symphonie te laten aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 08:32

Hallo Allemaal,

Gisteren is er iemand bij me paard geweest die haar gemasseerd heeft, omdat ik het idee had dat ze wat spierproblemen had.
Daarna heeft ze naar mijn zadel gekeken en die zat eigenlijk goed behalve op een heel belangrijk punt niet. Bij de kussens aan de voorkant bij de schoft zit het te strak aan de zijkanten. Dat betekent dat die kussen op de uiteinden van de wervels drukken.

Dit zadel heb ik nu pas 3 maanden en ben een beetje geschrokken hiervan, ik ben eigenlijk een leek in dit soort dingen en vertrouw op degene die het zadel aanmeet.

Nu zou de oplossing zijn om bij dat gedeelte de kussens te veranderen. Ook vond ze de kussen achter nog erg hard. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Kylan

Re: Is het mogelijk een KN Symphonie te laten aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:55

De vulling aanpassen kan in principe bij ieder zadel. Ik laat in ieder geval 2 keer in het jaar een goede zadelmaker komen om te kijken of het allemaal nog goed past en de vulling weer wat bij te werken.
Je kan het beste naar een echte zadelmaker toegaan, niet naar een ruitersportzaak. In een ruitersportzaak vullen ze je zadel meestal op zonder je paard gezien te hebben, dat kan nooit echt goedgaan.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:08

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:10

Rhodos schreef:
Als de boommaat correct is, kan je je zadel heel goed laten aanpassen.

Mogelijk kan je contact opnemen met http://www.bestfitzadelservice.nl.

Ik wilde het net zeggen. Dit zijn vakmensen!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:23

Zoals hierboven: als je Bestfit laat komen dan wordt je zadel weer helemaal aangepast aan je paard...

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 09:26

Bedankt voor jullie reacties! Dus moet ik de zaak waar ik het zadel heb gekocht niet op de hoogte stellen van dit probleem? Hun hebben ook een zadelmaker uiteraard.
Maar zoals ik begrijp is deze zadelmaker echt gespecialiesserd, weten jullie ook of je het zadel dan lang kwijt bent?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:34

Op zich moet het wel mogelijk zijn om dit aan te passen lijkt me. Mits de boom niet te smal is, dan wordt het ingewikkelder. Het hoeft niet zo te zijn dat het zadel verkeerd aangemeten is hoor, je paard kan in die periode door het werk ook best wat gegroeid zijn in de breedte. Wat op zich natuurlijk positief, maar dan moet je zadel wel meegroeien.

Best Fit heb ik hele slechte, recente ervaringen mee. Ieder z'n ding, maar ik zal die firma beslist niemand aanraden.

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 09:41

Dit is juist het moeilijke hoe weet je welke zadelmaker goed is. De een zegt die is goed de ander zegt weer dat die goed is....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:51

Dat is ook zo. Het is gewoon een lastig iets. Zoveel mensen, zoveel meningen...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:56

Je zou de verkoper op de hoogte kunnen stellen maar alleen als het zadel verkeerd aangemeten zou zijn. Als jij zonder passen dit zadel hebt gekocht kan de verkoper er niets aan doen dat het zadel niet past. Het is ook niet zo dat dit zadel slecht is. Het past alleen niet helemaal correct op je paard en dat 'probleem' moet je oplossen.

Even voor je geruststelling: in mijn ogen zijn er maar weinig zadels die zo vanuit de winkel zonder aanpassingen op een paard passen. Er moet vaak iets aangepast worden (vulling eruit/erin).

Er zijn geen zadelmakers waar iedereen tevreden over is: zoveel mensen, zoveel meningen. Dat geldt voor ruiters als voor zadelmakers.

Op bokt kom ik over elke zadelmaker goede en slechte verhalen tegen. Je zal dus zelf moeten bekijken welke zadelmaker je kiest. Zoek maar eens op: Bestfit, Harnassmaker, Van Triest, Kootstra, etc. Ook op zadels kom je behoorlijk wat topics tegen.

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 11:08

Dit zadel is door de zadelpasservice van de winkel bij mij op stal aangemeten en gepast en geprobeerd. Dus het is wel door hun gepast. Ik ga eerst vanmiddag daar even bellen, misschien weet ze een goed adres om dit te doen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 14:03

Ik heb net gebeld ze komt morgenavond kijken en dan even horen wat zei ervan vindt en wat we eraan gaan doen. Dus ben benieuwd.

bestfit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:55

Margreet schreef:
Op zich moet het wel mogelijk zijn om dit aan te passen lijkt me. Mits de boom niet te smal is, dan wordt het ingewikkelder. Het hoeft niet zo te zijn dat het zadel verkeerd aangemeten is hoor, je paard kan in die periode door het werk ook best wat gegroeid zijn in de breedte. Wat op zich natuurlijk positief, maar dan moet je zadel wel meegroeien.

Best Fit heb ik hele slechte, recente ervaringen mee. Ieder z'n ding, maar ik zal die firma beslist niemand aanraden.

Citaat:

Het leven van een zadelmaker is niet zo eenvoudig dezer dagen.
Er zijn steeds minder DESKUNDIGEN en dit geld ook voor de zadelmakers en er komen steeds meer "deskundigen" bij die niet werkzaam zijn in het vak, die geen opleiding of enige ervaring in dat vak hebben.
Het is vooral deze groep die steeds meer gaat bepalen wat goed of slecht is in deze branche.
En vooral het slechte of wat fout is en wie het fout heeft gedaan, weet men zeer goed onder woorden te brengen en ze hebben de middelen en de tijd om dit te doen.
Als je aan deze "deskundigen" vraagt hoe het dan wel moet en of zij dan ook de financieele verantwoording willen dragen, blijft het altijd HEEL stil.
Het zijn vooral de "deskundigen" die niet dagelijks met zadels bezig zijn die zich geroepen voelen om hun deskundigheid openbaar te maken en menen mensen welke een probleem met hun zadel hebben te moeten helpen. Deze adviezen zorgen er dikwijls voor dat het voor de persoon die het probleem heeft een waar doolhof wordt.
De andere DESKUNDIGEN hebben het veel te druk met het oplossen van de echte en gecreeerde en verzonnen problemen die dikwijls door de andere "deskundigen" gemaakt zijn.
Die mengen zich niet zo vaak in zulke dikwijls onzinnige discusies.
Ze hebben het gewoom te druk.
Zoals ook in dit geval.
Soms zijn de problemen bij paard en de mens achter het paard zo groot dat zelf de BESTE zadelmaker ze niet kan oplossen.
Het is mij een raadsel waarom de dame in kwestie zo negatief moet doen, wat denkt ze hiermee te bereiken???? Problemen in het paard moet de veearts of erkende fysiotherapeut oplossen. Problemen met de mens achter het paard zijn ook niet het werkterrein van de zadelmaker.
Diegene die geintersseerd is in wat er echt met het zadel is en wat de zadelmaker goed en/of fout heeft gedaan en wat het echte probleem is kan bellen 035-6424100