Plekjes bij de singel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__manon__

Plekjes bij de singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 12:49

Toen ik m'n paard net had, (paar maanden ofzo) kreeg hij plekjes (dichte huid zonder haren, aan elke kant 1) bij de singel, dus toen had ik een bontje gekocht. Dat hielp ertegen. Bontje was best dun.(en volgens mij van katoen?)

Met sinterklaas kreeg ik een best dik bontje (volgens mij ook gewoon katoen), omdat de andere kapot aan het gaan was.
Maar gister zag ik weer plekjes bij de singel, terwijl er een dik bontje om de singel zit.

Zijn die plekjes er misschien omdat ik voor het rijden en na het aansingelen even z'n voorbenen omhoog doe, voor als er velletjes dubbel zitten onder de singel?

Wat kan ik nu om de singel doen?!

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is Haha!

Jolijneke1

Re: Plekjes bij de singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:15

Misschien trek je hem verkeerd aan en snijdt de singel dan even in het huid van het paard. Bij een dun bontje kan dit minder snel.
Probeer bij het aansingelen niet de huid mee te trekken. En anders heeft die misschien een hele gevoelige huid op de plek van de singel dan kan je het beste even naar de veearts gaan.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:52

Jolijneke1 schreef:
Misschien trek je hem verkeerd aan en snijdt de singel dan even in het huid van het paard. Bij een dun bontje kan dit minder snel.
Probeer bij het aansingelen niet de huid mee te trekken. En anders heeft die misschien een hele gevoelige huid op de plek van de singel dan kan je het beste even naar de veearts gaan.

ok dat is dus onzin... je kan het niet verkeerd doen, het been gaat naar voren om juist het vel onder de singel weg te halen. ik doe het zelf ook altijd voor het rijden.

je kan het beste een bontje halen van echt lamswol in plaats van nep wol op katoen e.d
dit werkt echt tegen het schuren van de singel.
ze zijn prijzig, maar je doet er ook wel erg lang mee.
succes!

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 17:23

oke dat dacht ik zelf ook, maar als het met bontje het een tijdje goed doet en dan weer plekjes, krijgt hij dat dan ook niet weer met een lamswol-singel?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:24

nee, ik had het zelf ook met mijn vorige merrie, en met een lamswol bontje heb ik er geen last meer van gehad.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:26

mijn paard had ook altijd last van plekjes en sindsdien ik een lamswol bontje heb,, hebt ze er nooit meer last van gehad.. dus het helpt echt..

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 17:26

Oke, dankjewel voor juliie reactie Lachen

weten jullie ook of die lamswolle bontjes ook in het zwart zijn Tong uitsteken

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:31

ik zal wel even voor je kijken Knipoog

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:33

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 17:44

Hartstikke bedankt Haha!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:50

geen probleem Haha!

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 13:54

Heb je het bontje al in je bezit? Knipoog

phi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 14:01

Mijn paard kreeg ook plekjes bij de singel, maar in mijn geval kwam het doordat ik een leren singel had met een naadje. Op die naadjes kreeg ze dus schuurplekken. Ik heb toen ook een bontje gekocht van echt lamswol, maar het was niet echt een succes Haha! Ik ben niet zo'n aansingelwonder, en door dat bontje schoof mijn zadel een beetje toen ik opstapte. Dat vond mn paard zo eng dat ze vreselijk begon te bokken en ik mn sleutelbeen brak. Gestoord
Nouja niet ieder paard reageert daar natuurlijk zo op, maar zou je zadel niet iets minder stabiel liggen met zo'n dik geval ertussen waardoor het juist gaat schuiven en er daardoor plekjes ontstaan? Ik heb nu een neopreen singel en de plekjes zijn weg Lachen

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:02

Had ik eerst ook, ik heb een tip gekregen van iemand die fysiotherapie bij mijn pony doet, als je 'm aansingelt; even z'n beentje (allebei de voorbenen) ver naar voren uitstrekken, het helpt echt! ze heeft nu geen last meer van kale plekken bij de singel!!

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:08

Dat doet ze al Dniekje. Clown
Ik heb hier laatst ergens op bokt gelezen, dat als je dat 'truukje' met de voorbenen gebruikt, er vel op gaat hopen vóór de singel, ik weet bij God niet of dit waar is, maar misschien ligt het hier aan?