Het zadeldoolhof!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

djuno

Het zadeldoolhof!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 00:21

10 verschillende mensen...10 verschillende meningen

10 ruitersportzaken....10 verschillende verkooppraatjes

10 zadelmakers....10 verschillende manieren van aanpak en oplossing

.........en ondertussen zijn we het doolhof al honderden keren rondgeweest maar nog steeds geen uitgang gevonden. De enige troost is dat wij niet de enige zijn die de weg volledig kwijt zijn v.w.b. zadels en zitten we samen met een heleboel anderen in dat doolhof.

De opdrachten die wij zijn tegengekomen in het doolfhof:

* wat is beter...2e hands of nieuw zadel?
* schuift bijv. een Kieffer nu wel of niet of doen de aanschaffers iets fout?
* verstelbare bomen....goed of niet goed?
* wanneer ligt een zadel nou goed?
* wat is nou een echt goede ruiterzaak met VERSTAND van zadels?
* zijn de Euroridings niet geschikt voor een breder paard?
* excellent bomen...maar bestaat er ook excellent zit?
etc. etc. etc.

En ons doel is eigenlijk zo simpel nl. ....een goed veelzijdigheidszadel met een diepe en zachte zit voor een breed paard...tjah...simpel Gestoord Gestoord Lips are sealed Ziek Verward Frusty Nors opkijken

Masada

Re: Het zadeldoolhof!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 00:33

Niemand kan de oplossing geven.
Het zadel moet bij jouw passen en op je paard passen.
Daarbij is er ook nog iets als een persoonlijke voorkeur.
De één houd van een zachte zit en de ander weer niet.
Probeer bij bekenden wat zadels uit.
Ga er gewoon eens op zitten en kijk wat je bevalt.
Dan een goede ruitershop raadplegen en weer wat verschillende zadels proberen op je paard.
Eventueel ook wat tweedehandse.
Veel succes met je zoektocht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 00:37

Proberen is het sleutelwoord , zoveel mogelijk !

Je kan wel meteen aan een standaard Wintec denken als ik je onderste zin lees , maar dan is het weer de vraag : vindt jij die fijn zitten en past die goed bij je lijf ? En bij je paard ? Hou je wel van kunststof ?

Zo kun je ook elk ander merk roepen of boomloos , maar het moet je aanspreken en je moet het vooral proberen , hoe meer je probeert hoe beter je gaandeweg leert wat je precies zoekt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 08:55

Ik denk dat je gewoon best naar de ruitersportzaak gaat die door anderen wordt aangeraden en die voor jou het beste voelt en waar ze ook een ruim aanbod aan zadels hebben. Dan ga je kijken wat voor zadels aan je eisen voldoen en daarna kun je ze passen op je paard en laten aanmeten.
Het is idd niet eenvoudig. Ik heb voorheen een zadel met verstelbare boom gehad (wintec) was een heel leuk zadel maar lag helaas niet goed meer op mn paard (vanachter lag hij te laag) en dit kon niet echt aangepast worden tenzij met zo'n speciaal rubberen pad eronder. Dus ben ik maar gaan uitkijken naar een ander zadel. Ik heb nu een kentaur en ik ber er heel tevreden over. Een iets diepere zachte zit en ik vind het persoonlijk een heel net zadel. Ik heb ook verschillende merken uitgeprobeerd. Ik was verbaasd hoeveel verschil ze kunnen uitmaken qua zitten terwijl het zadels waren die allemaal voldeden aan de eisen. Ik kon onmiddelijk ook voelen of mn paard er goed of slecht mee liep. Dus er spelen heel wat dingen in mee.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:58

waarom een vzh djuno?

breed paard betekent vaak ook rond, en schuiven zadels gemakkelijker naar voren. neem je dan ook nog eens een vzh, dan zitten de bladen nog meer in de weg, dan een dressuurzadel. Lachen

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 11:31

hopla schreef:
Dan een goede ruitershop raadplegen en weer wat verschillende zadels proberen op je paard.

Daar zit eigenlijk ook de kneep...alle bekenden hebben zadels die TE klein zijn en daarbij hebben ze ook vaak een dressuurzadel. Mijn wederhelft is nl. 1.87 en die druk je niet in een 17 of 17.5".
De enige beetje fatsoenlijke ruitersportzaak hier in de buurt heeft wel zadels maar allemaal de inch of boommaat te klein. Dan zou je dus de grotere maten zadels moeten laten bestellen met het risico dat die niet bevallen en zo'n ruiterzaak blijft dan met zo'n zadel zitten.

Pellie schreef:
waarom een vzh djuno?

breed paard betekent vaak ook rond, en schuiven zadels gemakkelijker naar voren. neem je dan ook nog eens een vzh, dan zitten de bladen nog meer in de weg, dan een dressuurzadel. Lachen

omdat bij een dressuur mijn wederhelft in een positie gedwongen wordt die funest is voor zijn rug.

Nu hebben we een Kieffer vzh op het oog....met excellent boom en de afspraak is dat de ruitersportzaak die het zadel heeft langs komt om te passen. Maar als je dan gaat googlen (en dan kom je veel op Bokt uit) zijn de berichten over Kieffer niet super...het zou constant schuiven/scheef liggen.
Dusssss...ja...wat moet je dan. Zo'n ruiterzaak komt een pokke-eind gereden. Als het zadel dan past en goed zit probeer je hem natuurlijk uit...maar volgens mij is de tijd van het uitproberen TE kort om echt een oordeel te kunnen vellen want zo'n man kan geen uren blijven wachten.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:32

zadels kopen is gewoon heel moeilijk, omdat je zelf een leek bent op dit gebied zul je moeten vertrouwen op de verkooppraatjes van zadelverkopers/zadelmakers. Bij de zadelverkopers heb ik zélf niet zo'n goed gevoel, die hebben namelijk vaak weinig verstand van paarden. Veel zadelmakers hebben maar weinig zadels te koop.
Ik heb uiteindelijk bestfit gebeld (komen woensdag, dan kan ik je dus laten weten of ik er tevreden over ben Knipoog ) omdat ik daar zelf een goed gevoel bij had. Maar ook daar zul je positieve en negatieve reacties over krijgen.
Het ligt ook heel erg aan het budget wat je uit kan geven. Als je niet heel veel uit kan/wilt geven aan een zadel kun je denk ik beter een 2e hands a-merk kopen en dan passend laten maken door een goede zadelmaker.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:52

[quote="djuno"]
omdat bij een dressuur mijn wederhelft in een positie gedwongen wordt die funest is voor zijn rug./quote]

Juist dressuur zadels zijn uitermate goed aan te passen zodat rug problemen voor d ruiter te verminderen of zelfs te verhelpen zijn......

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:02

Is het voor de tinker in je profiel?
Tinkers zijn nu eenmaal niet echt makkelijk met zadels.. In het tinker subforum staan een paar topics over zadels, en welke het beste op een tinkerrug liggen. Misschien heb je daar iets aan Lachen
Ik heb er een barefoot op liggen, was voor mij makkelijk kiezen, die past bijna altijd Haha!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 14:52

harnessmaker schreef:
djuno schreef:

omdat bij een dressuur mijn wederhelft in een positie gedwongen wordt die funest is voor zijn rug./quote]

Juist dressuur zadels zijn uitermate goed aan te passen zodat rug problemen voor d ruiter te verminderen of zelfs te verhelpen zijn......

Hij heeft inmiddels al op een aantal dressuurzadels gezeten en voelt onmiddellijk zijn rug. Om dan toch een dressuur te kopen en te laten aanpassen...dat risico vinden wij erg groot.
Daarentegen heeft hij ook op vzh-zadels gezeten en daar was (ondanks de te kleine inch-maat) de pijn in de rug niet aanwezig.
Dus dat het een vzh moet worden is ons inmiddels duidelijk...maar welke??

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 14:53

krumel schreef:
Ik heb uiteindelijk bestfit gebeld (komen woensdag, dan kan ik je dus laten weten of ik er tevreden over ben Knipoog ) omdat ik daar zelf een goed gevoel bij had.

graag!! En waar zit Bestfit??

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 14:54

MysticTinker schreef:
Is het voor de tinker in je profiel?
Tinkers zijn nu eenmaal niet echt makkelijk met zadels.. In het tinker subforum staan een paar topics over zadels, en welke het beste op een tinkerrug liggen. Misschien heb je daar iets aan Lachen
Ik heb er een barefoot op liggen, was voor mij makkelijk kiezen, die past bijna altijd Haha!

nope...niet voor de tinker...die is van mij en daar rij ik idd ook op met een Barefoot.

Het gaat om Vince...hij staat ook in mijn profiel.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:55

ik geloof dat ze uit hilversum komen, maar ze komen door heel het land (ik woon in NB)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:47

Citaat:
omdat bij een dressuur mijn wederhelft in een positie gedwongen wordt die funest is voor zijn rug.

klopt djuno, dat is ook zo.... dat was ik alweer vergeten. Bloos

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:50

djuno schreef:
hopla schreef:

Daar zit eigenlijk ook de kneep...alle bekenden hebben zadels die TE klein zijn en daarbij hebben ze ook vaak een dressuurzadel. Mijn wederhelft is nl. 1.87 en die druk je niet in een 17 of 17.5".
De enige beetje fatsoenlijke ruitersportzaak hier in de buurt heeft wel zadels maar allemaal de inch of boommaat te klein. Dan zou je dus de grotere maten zadels moeten laten bestellen met het risico dat die niet bevallen en zo'n ruiterzaak blijft dan met zo'n zadel zitten.

Pellie schreef:
waarom een vzh djuno?

Nu hebben we een Kieffer vzh op het oog....met excellent boom en de afspraak is dat de ruitersportzaak die het zadel heeft langs komt om te passen. Maar als je dan gaat googlen (en dan kom je veel op Bokt uit) zijn de berichten over Kieffer niet super...het zou constant schuiven/scheef liggen.
Dusssss...ja...wat moet je dan. Zo'n ruiterzaak komt een pokke-eind gereden. Als het zadel dan past en goed zit probeer je hem natuurlijk uit...maar volgens mij is de tijd van het uitproberen TE kort om echt een oordeel te kunnen vellen want zo'n man kan geen uren blijven wachten.

Niet bij alle dressuurs word je in een houding geduwd. Bij de mijne is er verre van sprake van in een houding duwen. Er zijn natuurlijk wel zo'n zadels, maar als je ze probeert, voel je het algauw zelf. Heb je trouwens ook bij vzh vaak.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:13

Oplossing voor je doolhof:

Laat een zadel op maat maken door een ervaren en goede zadelmaker!
Kost wel wat maar je bent wel van het gezeur af...

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:31

hans zuidweg van bestfit is vandaag geweest en ik was erg tevreden. Hij heeft verschillende zadels gepast en uiteindelijk heb ik een KN tango gekocht. Deze pastte net iets beter dan de henri de rivel (scheelde trouwens ook wel een paar euro's maargoed). Hij heeft hem nu wel meegenomen om nog een klein beetje aan te passen zodat hij dalijk helemaal perfect ligt maar ik dan heb ik éindelijk een zadel wat past.
Ik vond hem heel kundig overkomen en hij probeerde me ook niet zomaar iets aan te smerren had ik het idee, ik heb zelf gekozen om het duurdere zadel te nemen maar hij vertelde me dat, dat andere zadel mijn pony ook pastte en dat ze daar echt geen last van zou krijgen. Hij zei uiteindelijk wel dat ik een goede keuze had gemaakt (kwa waardevastheid en kwaliteit).

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:55

krumel schreef:
hans zuidweg van bestfit is vandaag geweest en ik was erg tevreden. Hij heeft verschillende zadels gepast en uiteindelijk heb ik een KN tango gekocht. Deze pastte net iets beter dan de henri de rivel .

Als ik op de site van Bestfit kijk zie ik alleen KN en Henri de Rivel, neemt hij ook andere merken mee (zowel tweedehands als nieuw)? Of moet je daar specifiek naar vragen?

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:02

Waar woon je, Tweespan in Boornbergum is een super goed adresje, en ook in Groningen zit een, Kootstra

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 18:02

krumel schreef:
hans zuidweg van bestfit is vandaag geweest en ik was erg tevreden. Hij heeft verschillende zadels gepast en uiteindelijk heb ik een KN tango gekocht. Deze pastte net iets beter dan de henri de rivel (scheelde trouwens ook wel een paar euro's maargoed). Hij heeft hem nu wel meegenomen om nog een klein beetje aan te passen zodat hij dalijk helemaal perfect ligt maar ik dan heb ik éindelijk een zadel wat past.
Ik vond hem heel kundig overkomen en hij probeerde me ook niet zomaar iets aan te smerren had ik het idee, ik heb zelf gekozen om het duurdere zadel te nemen maar hij vertelde me dat, dat andere zadel mijn pony ook pastte en dat ze daar echt geen last van zou krijgen. Hij zei uiteindelijk wel dat ik een goede keuze had gemaakt (kwa waardevastheid en kwaliteit).

Fijn dat je nu een passend zadel hebt al is je bankrek.nr. nu ietwat geplunderd.
Wij hebben inmiddels ook ééntje gekocht, en na veel gesnuffel en leeswerk uitgekomen op een Euroriding vzh.
Zadel zit goed en ligt ook goed.....hebben we dan nu toch een goed zadel??