Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
unamie schreef:@Harnessmaker
ik ben met je eens dat het eenvoudigste is om een zadel op maat te bestellen
maar soms kom je er niet onderuit om een boom te verbreden als je een perfekt passend zadel wil
stel dat je een KN zadel wil met boom maat 33 (is een veel voorkomende maat) die bestaat dus niet!!
(Medium kamer is 31/32 en de Wijde is 34)
óf het blijkt dat je paard een (boom) maat breder geworden
dat is de boom op maat maken zeker een optie, mits het vakkundig gedaan word!
lonnie schreef:ik wilde een tijdje terug ook een euroriding laten verbreden, heb toen contact opgenomen met het drunes ruiterhuis. zij vertelden mij dat het maar ong 1-1,5 bommaat breder kan worden gemaakt, dus een 32 kan max een 33,5 ofzo worden. ik zou dan met paard en al daarnaartoe moeten zodat ze alles prcies op konden meten.
Uiteindelijk het zadel van Maris (bovenin dit topic) overgenomen, zij had m ook laten verbreden dus scheelde mij al veel moeite en t zadel past perfect!
harnessmaker schreef:Als het verbreden of versmallen van een boom geen probleem zou geven bij bomen waarom wordt er dan niet één maat gemaakt die naar behoefte wordt aangepast?
harnessmaker schreef:Toch kiezen geen van de zadelproducenten voor het verbreden of versmallen van de boom.
harnessmaker schreef:Ik heb zo al diverse zadels gehad waarvan de klinknagels zijn gesprongen door de spanning in de boom.
Zadels die door verschillende zadelmakers zijn aangepast.
Pellie schreef:harnessmaker, jij prefereert op maat gemaakte zadel voor paarden?
mensen met een wat kleinere beurs kunnen nieuwe zadels vaak niet betalen maar de boom van een bestaand zadel op maat laten maken valt wel onder de opties, zeker als je een paard hebt met afwijkende maten.
valt wintec ook niet onder het rijtje verwisselbare 'bomen', of bedoel je met kopijzer iets anders?
Pellie schreef:Pellie schreef:harnessmaker, jij prefereert op maat gemaakte zadel voor paarden?
mensen met een wat kleinere beurs kunnen nieuwe zadels vaak niet betalen maar de boom van een bestaand zadel op maat laten maken valt wel onder de opties, zeker als je een paard hebt met afwijkende maten.
valt wintec ook niet onder het rijtje verwisselbare 'bomen', of bedoel je met kopijzer iets anders?
harnessmaker?
unamie schreef:harnessmaker schreef:Toch kiezen geen van de zadelproducenten voor het verbreden of versmallen van de boom.
Toch wel ..Passier en Kieffer doen het zelfs met garantie