Hoge schoft en boomloos zadel, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Hoge schoft en boomloos zadel, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 21:38

Ik zie door de bomen het bos niet meer zo ondertussen. Ik lees me zowel op Bokt als op de rest van het internet suf over boomloze zadels, maar ik kom er niet echt uit. Voor mijn (oudere) paard met hoge schoft en hoge ruggengraat zou ik graag een boomloos zadel willen hebben. Bij de één lees ik dat dat moet kunnen, bij de ander lees ik het tegenovergestelde.

Ik weet het zo ondertussen niet meer, waar doe ik verstandig aan? Kan iemand me advies geven? Zou een boomloos zadel moeten kunnen voor mijn paard en zo ja, aan welke merken moet ik dan denken en aan welke merken vooral niet?

8nnemiek

Re: Hoge schoft en boomloos zadel, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:56

Er zijn heel veel verschillende soorten boomloze zadels, dus je zou er zeker eentje moeten kunnen vinden.
Ik heb zelf een barefoot. Daar kan een hogere pommel in, en er kunnen extra inlages in het dekje waardoor het ook wat hoger komt te liggen, maar kan niet oneindig worden opgehoogd, dus bij een extreem hoge schoft zul je problemen krijgen.
Maar er zijn ook zadels met verstelbare kussens, die zijn al weer hoger dan de barefoot. En dan heb je volgens mij ook boomloze zadels met een teruggesneden schoftgedeelte. Dus dat zou ook moeten kunnen.

Ik zou eens op de sites gaan rondkijken van barefoot en buitenzinnig, en misschien eens een paar testzadels bestellen. Dan kun je het zelf testen Lachen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 00:01

het is te vinden, alleen een kwestie van goed zoeken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 02:14

Is het een hoge schoft, of is het artrofie ( weggevallen schoftspieren)?
Ik zou zeker niet op een paard met een hoge schoft met een boomloos zadel gaan rijden.

Een boom en vulling zijn iet voor niets 'verzonnen'. Ik denk dat het jouw gewicht beter verdeeld dan boomloos. De boom moet dan wel perfect passen, en de juiste vulling moet erin zitten ( bij voorkeur op lucht) maar dat is geheel wat je budget is, maar je snapt zelf ook wel dat héél belangrijk is.

Maar boomloos nee, zoas je het omschrijft lijkt mij dat geen goed plan.. heb je er al een zadelmaker bij gehad, en wat zegt hij/zij?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 13:58

Bedankt voor de reacties Lachen

Het gaat echt om een hoge schoft. Testzadels aanvragen wil ik best, ben ik ook al mee bezig, maar het moet wel enige vorm van zin hebben. Bezoekje aan de zadelmaker staat voor volgende week gepland, maar mijn eerste voorkeur gaat toch wel uit naar boomloos. Vandaar mijn vraag hier, of daar mogelijkheden toe zijn. Wellicht zijn er mensen met hetzelfde probleem, die wat advies / tips voor me hebben?

sylven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:37

Je zou een star trekk kunnen proberen. die hebben een zadel boogje (om de breedte vast te stellen) dat vrij hoog is.
Voordeel van dit zadel is ook dat de panelen die er in zitten stug zijn, zodat het toch net iets meer de druk van je zit verdeelt als een ander boomloos zadel. Die panelen kan je ook weer in diverse diktes krijgen.

alleen zou ik geen boomloos zadel leggen op een paard met een uitstekende ruggegraad. Waarschijnlijk zijn dan n.l de rugspieren niet sterk genoeg ontwikkeld (door ouderdom) om de druk van jou zit op te vangen en heb je grote kans dat je toch nog op de ruggegraad komt te zitten, met alle gevolgen van dien.

Voor goed advies over het startrekk zadel zou ik contact opnemen met de leverancier hier in nederland. de mensen van buitenzinnig (zie hun site) die kunnen je hier misschien beter in adviseren.

In jouw geval zou ik echt een zadel met boom gaan zoeken.
Ik ben erg fan van boomloos, maar dan moet de bouw van het paard daar wel geschikt voor zijn.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 22:17

Ik blijf boomloos fan, maar wat niet kan, dat kan niet, da's een feit. Binnenkort komt er iemand langs om toch een boomloosje te passen, maar de zadelpasservice van van Rijs (boomzadels dus) is ook besteld.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:48

Bij mijn paard, met hoge schoft, werd het afgeraden. Met extra inlages die de voorkant van het zadel verder omhoog halen, zou het misschien wel kunnen, maar ideaal zal het nooit worden bij mijn paard

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:46

de barefoot kan je vergeten dat gaat echt niet [ik rij ook boomloos EN heb ok een paard staan met hoge shoft]
ik geef je ook de meeste kans met een startrekk.
barefoot hoef je niet eens te proberen Knipoog

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 10:56

Bedankt Mariska! De barefoot had ik zelf ook al een beetje afgeschreven. Voor de Startrekk zadels wordt momenteel navraag gedaan door een verkoopadres in Nederland.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:36

Torsion heeft een model endurance, daarbij kan je het zadel aanpassen. BuitenZinnig kan je daar vast veel meer over vertellen, zij is de Nederlandse dealer van Torsion geweest.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 13:19

Buitenzinnig komt binnenkort langs, dus dat komt mooi uit Knipoog