Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
harnessmaker schreef:Een Duitser die Engels leer verwerkt blijft een Duits produkt maken met overeenkomstige stijl.
Een Italiaans, Engels, Frans of duits produkt is makkelijk te onderscheiden.
Kijk maar eens naar hoofdstellen.Maar dat zou in een ander topic horen!
harnessmaker schreef:dat weet ik..... maar ik reageer alleen op vragen en zal dus niet snel beginnen over een onderwerp. Maar wil hier vanavond wel verder op in gaan. Ga nu de werkplaats in.
Alane schreef:Dat is wel een leuk 'verhaal' (en echt met alle respect dus niet verkeerd opvatten.) over dat looien, maar juist het looien en verwerken van huiden is aan regels gebonden, daarom zie je bij de huidige zadels de kleurverschillen optreden. Ik heb duitse hoofdstellen (in duitsland gekocht) goedkope en duurdere... maar als ze in de olie hebben gezwommen weinig verschil.
@Harnassmaker: ik denk dat juist de verschillen in hoofdstellen is mischien voor velen de optische manier van onderscheid maken als men n de ruitersportzaak zit te twijfelen. En mi niet offtopic.
harnessmaker schreef:Als we het dan hebben over kwaliteit van bijvoorbeeld hoofdstellen dan komt er nog een ander aspect om de hoek kijken.
De zadel of in dit geval de hoofdstelmaker ( meestal overigens een vrouw...).
De wijze van snijden, afkanten, enz.enz. bepaald hoe een hoofdstel voelt en toont.
De Duitsers maken hun hoofdstellen anders dan de Engelsen yterwijl de bewerkingen hetzelfde zijn.
Maar als een Duitser een Engelse opleiding heeft gehad zie je de Engelse stijl terug!
Met een beetje ervaring zie je de "handtekening" van de arbeider.
De Duitsers hebben een wat degelijker stijl wat uiterlijk betreft, vaak ook wat breder en met minder steken per inch.
Het werk van Engelsen is wat verfijnder.
En laten we de Fransen en Italianen niet vergeten. Vaak wat smaller gesneden en fijn gestikt.
Vergelijk maar eens een kieffer, Barnsby, prestige en noem maar een frans merk.
Misschien dat iemand foto's wil zoeken en plaatsen. Foto,s van hoofdstellen zonder paard.
harnessmaker schreef:even denken hoe ik dat duidelijk uit kan leggen.... kom er op terug!
Maar foto's doen ook een hoop aan duidelijkheid. Heb jij niet een paar gig aan dat soort foto's of heb ik dat mis?
harnessmaker schreef:Alane schreef:Dat is wel een leuk 'verhaal' (en echt met alle respect dus niet verkeerd opvatten.) over dat looien, maar juist het looien en verwerken van huiden is aan regels gebonden, daarom zie je bij de huidige zadels de kleurverschillen optreden. Ik heb duitse hoofdstellen (in duitsland gekocht) goedkope en duurdere... maar als ze in de olie hebben gezwommen weinig verschil.
@Harnassmaker: ik denk dat juist de verschillen in hoofdstellen is mischien voor velen de optische manier van onderscheid maken als men n de ruitersportzaak zit te twijfelen. En mi niet offtopic.
De kleurverschillen zoals je aangeeft zijn van alle tijden en heeft niets met het looiproces te maken maar alles met het verven en de verschillende nabewerkingen.
harnessmaker schreef:Niet alleen looien geeft kwaliteits verschil maar ook of een koe bijv. een keizersnee heeft gehad, ongeluk of dergelijkeHet looiproces is aan banden gelegd en dat geeft verandering in leer kwaliteit, maar de producenten van verven gaan mee met hun tijd en passen hun recept ook aan.
De kwaliteit van een stuk leer wordt allereerst epaald door de wijze waarop het dier waar we de jas van gebruiken heeft geleefd.
harnessmaker schreef:Koeien die in de wei lopen kunnen verwondingen krijgen ( littekens ), muggebeten of beten van andere insecten die hun sporen nalaten in de huid.
harnessmaker schreef:Echter worden er bijv. vanuit en naar engeleand diverse rassen in en uitgevoerd... en zijn we weer terug bij het begin.. Leder kwaliteit en land van herkomst.. Engels leder hoeft dus niet van in engelse koeien te komen, of wel? (Heb weinig verstand van koeien en rassen, dus mischien klep ik maar wat in de rondteDaarnaast heb je nog de afstamming, voedingswijze en algemene gezondheid van het dier die de kwaliteit bepalen.
Daarom zie je in boxkalf leer amper littekens en daarmee dus weinig restprodukt.
harnessmaker schreef:Of je hebt een duits merk in India gemaakt met een kaartje eraan english leader.. (kwam ik vandaag achter)Als we het dan hebben over kwaliteit van bijvoorbeeld hoofdstellen dan komt er nog een ander aspect om de hoek kijken.
De zadel of in dit geval de hoofdstelmaker ( meestal overigens een vrouw...).
De wijze van snijden, afkanten, enz.enz. bepaald hoe een hoofdstel voelt en toont.
De Duitsers maken hun hoofdstellen anders dan de Engelsen yterwijl de bewerkingen hetzelfde zijn.
Maar als een Duitser een Engelse opleiding heeft gehad zie je de Engelse stijl terug!
harnessmaker schreef:Met een beetje ervaring zie je de "handtekening" van de arbeider.
De Duitsers hebben een wat degelijker stijl wat uiterlijk betreft, vaak ook wat breder en met minder steken per inch.
Het werk van Engelsen is wat verfijnder.
En laten we de Fransen en Italianen niet vergeten. Vaak wat smaller gesneden en fijn gestikt.
harnessmaker schreef:Ken geen frans merk...Vergelijk maar eens een kieffer, Barnsby, prestige en noem maar een frans merk.
harnessmaker schreef:Als mijn pjoeter meewerkt zal ik eens aan het zoeken gaan naar foto's en anders foto's maken van mijn hoofdstellen... heb je nog bepaalde details nodig?Misschien dat iemand foto's wil zoeken en plaatsen. Foto,s van hoofdstellen zonder paard.
Wikipedia de schreef:Dicke des Leders [Bearbeiten]
Leder kann vor und nach dem Gerben gespalten werden (Spaltleder). Der Narbenspalt wird auch als Vachette bezeichnet. Nicht gespaltetes Leder wird auch Vollleder genannt.