Zadels zonder keilkussens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannine

Zadels zonder keilkussens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 19:50

Hallo,

Wie kan mij vertellen welk merken zadels geen keilkussens hebben. Ik ben voor mijn arab op zoek naar zo een zadel, omdat keilkussens niet goed op zijn rug liggen. (KN gehad en Kieffer Lusitano)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Wanneer ik op marktplaats kijk vind ik ze er allemaal hetzelfde uitzien. Behalve de oudjes dan en de springzadels.
Ik zoek een dressuurzadel of veelzijdigheid richting dressuur. (vzh mag ook) Lachen

Alvast bedankt

gr. Jeannine

germie

Re: Zadels zonder keilkussens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:36

Het wel of niet goed zijn voor de rug ligt niet aan de keilkussens, maar aan het feit of het zadel past of niet. De zadels die jij gehad hebt passen gewoon niet.
Het kan zijn dat je paardje een wat korte rug heeft, maar dan nog kan een zadel met keilkussens prima liggen. Je hebt namelijk kussens die langer doorlopen en die zijn dan ongeschikt, maar je hebt ook keilkussens die net zo ver doorlopen als het zadel lang is zeg maar. En dan kan het wel passen.
Ik zou gewoon een goede zadelmaker opzoeken.

Overigens: Stubben levert alle zadels zonder keilkussens.

Dit is mijn Maestoso zonder keilkussens (foto is niet heel duidelijk).
Inmiddels zijn er wel keilkussens ingezet.
Afbeelding

Onderkant, de kussens zijn ook nog eens verlegd, mijn paard heeft een brede ruggegraad.
Afbeelding

En zo ziet het zadel er nu uit. Zoals je ziet zijn de keilkussens niet langer dan het zadel.
Afbeelding

Zo'n zadel is voor jouw paard dan niets, de kussens zijn langer dan het zadel (foto van de kieffersite):
Afbeelding

Nog een voorbeeld van een zadel dat voor een kort paard lastiger kan zijn, een Zaldi New Kent. Zadel is te koop, 18 inch, boommaat 32, 2 jaar oud en in goede staat.
Afbeelding

Het is dus een kwestie van de juiste zadelmaker. En Stubben levert zeker weten zadels, alle modellen zonder keilkussens op bestelling.
Verder zijn keilkussens korter te maken. Dus je kunt ze gewoon laten veranderen. Ik weet dat 99% van de zadelmakers dat niet doet of kan. Maar het kan wel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:28

ik heb een harry dabbs zonder keilkussens Ja

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 16:35

Hmmm, mijn zadelmaker zegt dat ik het best een zadel kan nemen zonder keilkussens.
Ik hoor dit wel vaker van mensen met een arabier.
Pfff, ik weet het ook niet meer hoor. Volgende week komt hij met een stubben Roxane, hopelijk dat dat wel goed zit.
Hoezo kan een keilkussen dat wel goed liggen. Ik heb een 17,5 inch zadel nodig, maar als die met keilkussen is dan drukt het zadel te ver achter op zijn rug (op zijn lendenen) Hoe kan ik dan een 17,5 inch zadel vinden met keilkussens die wel passen.
Kortere keilkussens dus, maar die bestaan? De zadels van tegenwoordig hem enorme kussens eronder, veelal gemaakt voor rassen met langere ruggen. (denk ik)

Ik heb mij vorige zadel net verkocht, dus ik denk dat ik het beste een zadel zonder keilkussens kan nemen. Ik heb nu maar vertrouwen in de zadelmaker. Heb niet echt het idee dat hij onzin uitkraamt.
Hij heeft het niet gehad over het verkorten van de kussens trouwens.

gr. Jeannine

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:17

Jeannine schreef:
Hmmm, mijn zadelmaker zegt dat ik het best een zadel kan nemen zonder keilkussens.
Pfff, ik weet het ook niet meer hoor. Volgende week komt hij met een stubben Roxane, hopelijk dat dat wel goed zit. Hoezo kan een keilkussen dat wel goed liggen. Ik heb een 17,5 inch zadel nodig, maar als die met keilkussen is dan drukt het zadel te ver achter op zijn rug (op zijn lendenen) Hoe kan ik dan een 17,5 inch zadel vinden met keilkussens die wel passen.
Kortere keilkussens dus, maar die bestaan? De zadels van tegenwoordig hem enorme kussens eronder, veelal gemaakt voor rassen met langere ruggen. (denk ik)

Ik heb mij vorige zadel net verkocht, dus ik denk dat ik het beste een zadel zonder keilkussens kan nemen. Ik heb nu maar vertrouwen in de zadelmaker. Heb niet echt het idee dat hij onzin uitkraamt.

gr. Jeannine

Grote kans dat die goed zou kunnen liggen, de boomtakken van dat type zijn wat breder gezet, tov het kopijzer, valt mooi om ronde paarden heen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:46

Jeannine schreef:
Pfff, ik weet het ook niet meer hoor. Volgende week komt hij met een stubben Roxane, hopelijk dat dat wel goed zit.
Hoezo kan een keilkussen dat wel goed liggen. Ik heb een 17,5 inch zadel nodig, maar als die met keilkussen is dan drukt het zadel te ver achter op zijn rug (op zijn lendenen) Hoe kan ik dan een 17,5 inch zadel vinden met keilkussens die wel passen.

gr. Jeannine

Heb je wel naar de foto's van mijn zadel gekeken? Hier zijn de keilkussens niet langer dan het zadel. Het kan dus wel.
Heb je een zadelmaker van de Olde maten of van Triest? Die zijn tegen keilkussens.
Maar als je Kootstra belt, dan krijg je te horen dat je met keilkussens ook best een passend zadel kunt krijgen, zelfs voor een korte rug. Kootstra bestelt meestal zadels zonder keil en zet het er indien nodig in.
In mijn ogen is vooral de lengte van de keilkussens van belang. Je hebt tegenwoordig inderdaad zadels waar je echt op je paard zit met enorme kussens. MAar dat heeft mijn zadel ook niet. Gewoon een klein keiltje. En dat kan dus ook.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:17

Ik ben het eens met Germie. Je kan de (keil)kussens van je zadel idd kortdragend laten maken.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:39

KN is ook te bestellen zonder keilkussen voor zover ik weet

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 20:48

Ja, ik begin er iedere dag meer over te leren Lachen
Ik heb als zadelmaker frank van der pluijm uit Limburg (http://www.paardenhoofdstel.nl). Ik weet niet of hij tegen keilkussens is.
Ik ga gewoon die stubben proberen en hopen dat die past. Ik snap nu wel dat er zadels zijn met kortere keilkussens, die van die lusitano waren gewoon echt te groot. Je voelt nog op zijn rug waar de kussens drukte namelijk.

Bedankt voor de reakties! Lachen

Jeannine