De westernzadels zijn echt bagger van zadelmarkt. Niet aan beginnen, zeker niet als je er niet zo veel verstand van hebt. Veel van deze westernbomen zijn echt scheef. Bij sommige is het al te zien als je erop zit (pommel zit dan helemaal scheef bv), bij andere zie je het pas als je het zadel uit elkaar haalt, maar het paard voelt het wel meteen.
Daarbij is hel leer erg slecht, en ook op andere dingen is heel erg bezuinigd, zoals de fenders en singelophanging, die zitten vaak maar met een paar nietjes vast, levensgevaarlijk! Dus dat zou ik niet doen.
Ik ben er zelf ook gaan kijken, en het eerste zadel wat ik tegenkwam was al scheef..
Over de meranozadels, de engelse, hoor ik wel regelmatig wat positieve verhalen. Maar als je zo'n zadel zou kopen, laat het dan eerst door een goede zadelmaker nakijken voordat je het op je paard legt! Ook deze zadels kunnen scheef zijn, en dat wil je niet op je paard.
Maar ik zou je aanraden om een tweedehands merkzadel te kopen, daar heb je langer plezier van.