nieuw zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sorla

nieuw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 18:29

Hallo iedereen.
Toen ik mijn pony kreeg, zo'n drie jaar geleden, kreeg ik er een zadel bij. Het was toen al een beetje versleten, maar nu wij net een hond hebben heeft hij er een gat in gekauwd. Mijn moeder zegt dat ik er nog wel mee kan rijden, maar dit lijkt me niet zo'n goed idee (hier foto's : http://www.mijnalbum.nl/Album=VYG6OYQS) Ik was al langer aan het kijken naar een nieuw zadel, maar omdat ik een echte leek ben op dit gebied weet ik niet hoe ik dit moet aanpakken. Een zadelmaker laten komen lijkt me het beste idee, maar ik weet geen zadelmakers in de buurt en mijn budget is niet echt toelaatbaar (200/250 euro). Ook zou ik geen idee hebben wat voor boommaat mijn pony nodig heeft. (dit is mijn pony: http://www.mijnalbum.nl/Foto=KKATCV4J, en http://www.mijnalbum.nl/Foto=GSZHZCAG). Ze is best breed. Ik heb ook mijn zadel opgemeten, zoals je kon zien bij de foto's van mijn zadel. Ik heb het op de manier gedaan zoals hier op bokt stond, maar ik kwam op 19 cm. uit.. (de 5de foto). Wat nu? Ik weet het echt niet meer...Ik wil graag tips..

Heel erg bedankt...Groetjes Fennie

Anoniem

Re: nieuw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:13

Afbeelding
op deze foto meet je je juist, daar kom je niet op 19 cm uit, neem ik aan?

Dat zadel zou ik in de wilgen hangen, das nix meer.

En dan je budget.. t'is wat lastig idd, maar er is wel wat te vinden, hoor.
Ik denk dat je in de buurt van kunststof komt, als je kwalitatief iets wil kopen. Ik raad je thorowgood aan, is in ieder geval goed op maat te krijgen, en niet zo kei en keihard gevuld als een wintec.

Of een goeie 2dehandse, maar een zadelmaker erbij, is gewoon een goede investering, je paard heeft maar een rug.

sorla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 19:18

nee, dat is 32 cm, die foto daarvoor kwam ik op 19 cm uit.. maar meet je op deze foto (van 32 cm.) de boombreedte?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:19

WIntec, Thorowgood of Maxam..Charos hier op bokt verkoopt ook 2de hands zadels. Pb haar eens!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:20

ja. Je hebt dus een zadel met boommaat 32.

sorla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 19:21

owkeej, bedankt.. is dat medium of breed?

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:24

HEt zadel waar je hond in heeft gebeten zou ik onmiddelijk weg gooien, dit ligt nooit meer goed op de rug van je pony.
32= redelijk breed. Maar moet geen belemmering vormen voor een goed zadel!!
Succes ermee!
Verder zou ik kijken voor een Wintec of thorowgood zadel. DEze heb je wel rond deze prijsklasse en liggen vaak best redelijk op je paard.

Plona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:26

Dit zadel jah maken is duurder denk ik

* Hier in de buurt zit een handelaar met 2e rans zadels voor €50,- (leer) Niet duur en in echt prima staat (zijn bij de zadelmaker geweest) maar ja hij verzend ze niet :S

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:30

Plona, het is misschien wat off-topic maar niemand gaat mij wijs maken dat je voor €50,- een goed leren zadel kan kopen

Verder @TS, zadel is misschien nog leuk als verder speelgoed voor je hond maar dan houdt het ook wel op.
Op marktplaats en ook hier op bokt zijn aardig wat zadels te koop welke nog in goede staat zijn.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:19

Ik zou ook een ander zadel kopen Ja Idd een kunstof of misschien een JC, ik geloof dat er hier op bokt ook een bokker is die tweedehands zadels verkoopt voor leuke prijsjes Ja
Let wel op wat je koopt! Een nieuw of nieuw uitzient zadel heb je nie voor die prijs.. Vind je wel zoiets? Waarschijnlijk rotzooi Scheve mond

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:09

Liedje schreef:
Ik zou ook een ander zadel kopen Ja Idd een kunstof of misschien een JC, ik geloof dat er hier op bokt ook een bokker is die tweedehands zadels verkoopt voor leuke prijsjes Ja
Let wel op wat je koopt! Een nieuw of nieuw uitzient zadel heb je nie voor die prijs.. Vind je wel zoiets? Waarschijnlijk rotzooi Scheve mond

Charos, wat ik al eerder in het topic aangaf Haha!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:13

idd wintec enz, maar als je een goed lederen zadel wilt zou ik denken aan een tweedehands JC zadel, fantastisch zadeltjes vind ik het, en zeker voor die prijs

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:51

roosje84 schreef:

Nee, deze bedoel ik Ja Maar Charos zou ook kunnen, die ken ik verder niet Haha! Lachen
*Klik*

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:10

Liedje schreef:
roosje84 schreef:

Nee, deze bedoel ik Ja Maar Charos zou ook kunnen, die ken ik verder niet Haha! Lachen
*Klik*

idd! mooie zadeltjes voor mooie prijsjes Vork die jc saphir is misschien iets voor jou?die wintecjes zien er ook mooi uit

sorla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 17:51

Ik heb nog een vraagje over wintecs zadels.. past dat écht op elk paard? Je kunt het passend maken door een andere boom erin te doen..?

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:02

Ik zou niet voor kunstof gaan zelf vind ik het niet echt alles qua onderhoud en kwaliteit. Ik heb afgelopen winter zelf ook met een klein budget een zadel naar mijn dure smaak gevonden. Ik heb een stubben siegfried op de kop getikt voor 250 euro. Zeer nette staat en gewoon een degelijk merk. Deze laten controleren door de zadelmaker (van triest) natuurlijk en met alleen opnieuw opvullen (wat altijd nodig is als je van paard wisselt met een zadel) kwam ik op 90 euro erbij. Nu heb ik een super kwalitatief zadeltje waar ik jaren mee door kan. Kijk eens op marktplaats er zijn daar vele stubbens te koop, ook wel voor nog minder maar houd dan wel de staat in de gaten! Houd rekening met je boommaat maar deze is eventueel ook nog aan te passen van stubbenzadels. Succes met je keuze.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:37

sorla schreef:
Ik heb nog een vraagje over wintecs zadels.. past dat écht op elk paard? Je kunt het passend maken door een andere boom erin te doen..?

Ze passen op veel paarden... Niet op elk paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:45

sorla schreef:

Nee, dat is een misvatting. Je kunt alleen de boomwijdte aanpassen, maar daarmee verander je ook meteen de ligging van het zadel. Dus zo simpel is het niet. Knipoog
Bovendien past de Wintec sowieso niet op paarden met een korte rug.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:52

Overigens kan je wintec's wel laten opvullen, maar of dit voor alle modellen geldt durf ik niet te zeggen

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:05

Ik zou zeker voor een ander zadeltje gaan, dit krijg je denk ik moeizaam weer mooi en correct opgevuld. Ik ozu voor een tweedehands wintec gaan, die heb je al rond de 200/ 250 euro,

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:06

ik heb een wintec 2000 en die heeft op mijn pony (1,46m hoge schoft) en op een pool x hannoveraan (1,70m en normale schoft) gelegen en nu ligt dat zadel op mijn fries (1,60m weinig tot geen schoft, korte rug en rondgeribt) en op alle 3 lag het zadel super, ik hoefde alleen de boom aan te passen. (pony de zwarte standaard/medium boom, de pool de blauwe medium/wijde boom en op de fries de witte extra wijde boom). ik wil ook niet zeggen dat het op alle paarden past maar wel op veel paarden. en wintec is een goed/fijn (mijn mening) onderhoudsvrij zadel. ik heb die van mij nu 5 jaar en hij ziet er nog bijna als nieuw uit terwijl ik toch zo'n 4 a 5 keer in de week een uur intensief rijd.