gebruik Kaptoom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

gebruik Kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 19:34

hoi allemaal,

ik ben me wat meer aan het verdiepen in het longeren,en ik vraag me af waarom men met een kaptoom longeert,en is dat beter dan het longeren met een hoofdstel?
maak je bijzetteugels ook aan de kaptoom vast?

en welke kaptoom heeft je voorkeur,en waarom?

bedankt Haha!

Snoevie

Re: gebruik Kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 11:39

niemand tips?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:47

Ik longeer wel eens met een kaptoom, en daar maak ik ook de bijzetteugels aan vast. Met een kaptoom loopt ze rustiger dan met een hoofdstel met bit Ja
Verder heb ik me niet echt in verdiept, er hangt in de zadelkamer toevallig een kaptoom dus die gebruik ik dan, anders zou ik denk ik gewoon met hoofdstel longeren.

row_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:28

Ik longeer zelf niet met een kaptoom ik doe er alleen grondoefeningen mee maar ik heb er een van br met een bontje is heel fijn in het gebruik! Haha!
gekocht bij http://www.superhorse.nl

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:30

Ik longeer vaak met kaptoom. Ik heb ook van BR en van HH zijn stevig, die van BR vind ik het fijnste;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:14

Met een kaptoom voorkom je dat het paard op het bit gaat hangen, of juist ongevoelig in de mond wordt door bijvoorbeeld vaak wegschieten (ineens grote druk op het bit). Eigenlijk zou je alleen een rustig, ervaren paard aan de longe op het bit moeten longeren. Is je paard weleens onrustig (wegschieten) of gaat het aan de longe hangen, dan is een kaptoom geschikter om te gebruiken als je hoofdstel met bit.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:21

tja je moet er ook een rustig paard voor hebben denk ik dan.
Een stalgenoot heeft een kaptoom aangeschaft omdat er bij haar paard 2 wolftandjes zijn getrokken en dus even geen bit in mag. Nu is dat paard panisch voor dat 'apparaat' Eerst al helemaal gek omdat de longeerlijn voor zijn neus langs dwarrelde. Later zo bevestigd dat dit net meer kon. Dus ook eens proberen met bijzet. Bijzet op het allerlaatste gaatje, dus zo los mogelijk, en ze werd panisch door de druk op haar neus. Bij dit paardje dus geen succes geweest

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 17:45

oke dus eigenlijk heel verschillend,ik ga gewoon eens kijken hoe het gaat met kaptoom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:18

Het goede van een kaptoom bij gymnastiserende grondoefeningen (en ook longeren) is dat het paard z'n hoofd dan niet kan kantelen.
Je kunt meer lezen over het werken met kaptoom op bijv. de sites van Florien de Graaf (Sincerita) en Marijke de Jong (Paardenbegrijpen).

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 01:17

Je kunt met kaptoom longeren, om te zorgen dat ze niet ongevoelig worden voor het bit, want het bit beweegt of wordt aangetrokken als hij wegspringt.
Ik longeerde eerst met halster vreselijk, nu met kaptoom die ik nu nog gebruik van iemand op stal, want die zei dat dat beter is omdat ze al niet altijd gevoelig is op bit en ze zelfs een volwassen man te sterk was en dus bleef wegspringen was dit veel beter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:27

Het grootste voordeel van de kaptoom is, dat de longeerlijn boven op de neusriem bevestigd wordt en daardoor hoef je bij het van hand veranderen niet te prutsen aan het hoofdstel. Ook zit er geen bit aan, maar heb je wel veel meer controle dan aan een halster (het moet vast om het paardenhoofd zitten, niet zo los als een halster). Als een paard onverhoeds voor je uit zal wegspurten, heb je bij een bevestiging onder de kin geen schijn van kans, paard sleurt je mee. Bovendien zal bij een bevestiging aan het bit een paard daarbij een nare ervaring van een zeer pijnlijke mond oplopen.
Bij een kaptoom kun je het hoofd omtrekken en het paard dus tot stoppen of weer op de cirkel brengen.

Bijzetteugels kunnen gewoon aan de zijringen.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:10

Kan je met een kaptoom ook meer lengtebuiging voor elkaar krijgen dan longeren met een hoofdstel in?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:44

Kaptoom kun je ook combineren met een bit, met speciale riempjes of gewoon met een los extra bakstuk. Ik vond het altijd wel prettig werken om de longeerlijn aan de kaptoom te doen en een eventuele hulpteugel aan het bit. Of het bitje alleen maar in de mond om bijvoorbeeld een jong paard eraan te laten wennen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:09

redina schreef:
Kan je met een kaptoom ook meer lengtebuiging voor elkaar krijgen dan longeren met een hoofdstel in?

De vereiste lengtebuiging kun je verkrijgen. De kaptoom is ontworpen voor longeren. Het hoofdstel niet.