[FOTO] Evaringe met een pelhambit?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

[FOTO] Evaringe met een pelhambit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 09:35

Hallo,

Ik wil graag wat meer horen over dit bit heeft iemand hier goei of slechte evaaring mee?
En met of zonder rubber? Ik wil dit bit graag gaan halen omdat ik dit een fijn bit vond op de pony waar ik op reed ik wil hem nu ook gaan halen voor mijn pony omdat die geen reactie op het bit geeft dat ze nu heeft en hou haar dus nu niet meer buiten
Of heeft iemand anders een nadere bit dat ook goed zou kunnen zijn?! Ik rij nu met een Bus-trens

Afbeelding
Afbeelding

Zilva

Re: [FOTO] Evaringe met een pelhambit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 10:37

wow ziet er spectaculair uit Knipoog maar ik heb er geen ervaring mee, sorry.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 10:48

waarom direct een van de zwaarste bitten?
heb je zijn mond wel eens bekeken?
of misschien zit hem iets anders dwars?
ik had ook een pony die niet reageerde op het bit maar hij klierde gewoon wat..

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:10

begin hier echt niet zomaar mee alsjeblieft. Zorg eerst voor goede instructie en een normale trens.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:12

Ik zou niet meteen hier mee beginnen, kwestie van tijd en dan doet ze ook niks meer op dit bit en is het einde zoek.
Dit is een heel streng bit, rubber of niet. Ik zou eerst andere mogelijkheden proberen. Lichamelijke of rijtechnische problemen oplossen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:52

eerst eens goed les nemen, en rijtechnische problemen oplossen. een paard dat onder de ruiter weg wil lopen heeft daar altijd een reden voor. en dat los je niet op met een agressiever bit.

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:32

Aan je haw-topic te zien, ben je nog niet toe aan dit bit..

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:35

Winandaa_ schreef:
Aan je haw-topic te zien, ben je nog niet toe aan dit bit..

Helemaal mee eens !
Niet aan zo'n bit beginnen !

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:41

Niet aan beginnen!! Wij zijn ook gaan rijden met een Pessoa-bit, na veel adviezen, en nu mogen ALLEEN maar mensen op die pony rijden die ook voorzichtig zijn met hun handen, want die bitten zijn zwaar!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:45

Toen ik mijn fjord net verzorgde reden wij ook met een pelham. Nu is hij sinds 2 jaar van mij en rijd ik hem bitloos en af en toe een dubbelgebroken trensje. Ga eerst grondwerken met je paard, leer hem jou te respecteren. Ik dacht dat een zwaarder bit ook makkelijker was, maar op den duur gaat hij daar ook doorheen en dan? Wat ga je dan doen?

Paardje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:03

Wow hij ziet er heel ingewikkeld uit!!!!!
maar Het is ook een oude pony hé du$$ maar jah. Tong uitsteken Vingers aflikken

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:14

Ik reed mn vorige merrie buiten met een enkelgebroken pelham zonder rubber. Bij het galopperen werd ze té enthousiast en kon ik die extra rem wel gebruiken. In de bak reed ik gewoon op een trensje

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:08

Jillyken schreef:
Ik reed mn vorige merrie buiten met een enkelgebroken pelham zonder rubber. Bij het galopperen werd ze té enthousiast en kon ik die extra rem wel gebruiken. In de bak reed ik gewoon op een trensje

dat die rem werkt, alla. maar het blijft een gebrek aan opvoeding dat ze buiten dus onvoldoende naar je wilde luisteren. een enkelgebroken pelham is overigens de meest heftige versie die je nemen kunt.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:01

Daar ben ik het dan niet helemaal mee eens merrieveulen. Ik rijd mijn fjord ook met een ander bit buiten (tiedemanstang in dit geval) In de bak is hij super braaf en doet alles voor me. Opgevoed is hij dus wel. Maar buiten is hij soms gewoon iets te enthousiast en dan kan ik hem op een dubbelgebroken trensje echt niet houden. Waarom zou ik dan met hem gaan lopen vechten als hij op een stangetje met weinig druk netjes terug komt?

Ik ben wel van mening dat je moet weten waar je mee bezig bent. Als je dit soort bitten in de bak al nodig hebt dan moet je misschien toch iets meer les gaan nemen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:59

voor een deel ben ik het met je eens deedee, maar het blijft feit dat je paard ook buiten repect voor jou moet hebben, en op je moet letten. 'niet te houden zijn op een trensje' is daar niet onder te scharen. mijn paard is buiten ook weleens hyperactief, maar is ook op een simpel halstertje of bitloos hoofdstel te 'houden'. ik ben kuddeleider, en mijn paarden vertrouwen alledrie blindelings op mij. ik zou me niet prettig voelen als ik alleen met een heftig bit als noodhulp naar buiten zou kunnen.

hier op stal hadden we ook een meisje, met een fjord die nog weleens wilde omdraaien en naar huis rennen. in de bak was het beestje superbraaf, maar met de verzorgster, die ook grondwerkte met haar etc, was ze ook buiten een engeltje, en op een stalhalster mee te nemen op een uitstapritje.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:05

CxX schreef:
ik wil hem nu ook gaan halen voor mijn pony omdat die geen reactie op het bit geeft dat ze nu heeft en hou haar dus nu niet meer buiten

Neem ajb les... als je pony niet reageert op het bit moet je het rt aanpakken! Niet gaan lopen kloten met een scherp bit.
Daar verpest je de mond van je paard enkel maar mee, als je niet weet hoe je ermee moet rijden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:11

XchantjuhX schreef:
CxX schreef:
ik wil hem nu ook gaan halen voor mijn pony omdat die geen reactie op het bit geeft dat ze nu heeft en hou haar dus nu niet meer buiten

Neem ajb les... als je pony niet reageert op het bit moet je het rt aanpakken! Niet gaan lopen stinkmodder met een scherp bit.
Daar verpest je de mond van je paard enkel maar mee, als je niet weet hoe je ermee moet rijden.

inderdaad, dat deze pony niet ' meer' te houden is zegt al genoeg. op een gegeven moment douwt ze ook door het scherpere bit heen, en wat doe je dan? prikkeldraad?
je moet je paard juist fijner op de hulpen krijgen, en niet steeds sterker willen inwerken. hoe zacht je hand ook is, een pelham zal altijd heftiger aankomen dan een trensje.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:19

Als het dan toch een pelham moet zijn, neem dan de ongebroken versie, de werking daarvan is een stuk eerlijker tegenover je paard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:22

idd... die van mij was toen ik haar net had bijna nog nooit van het terrein af geweest. (behalve in de trailer naar de wedstrijden Knipoog )
Ondanks haar leeftijd is ze buiten vreselijk heet, sterk en vooral groen Clown
Ik heb ook momenten gehad dat ze onder me vandaan liep, maar met veel oefenen en juist veel dressuurlessen in de bak kan ik haar nu instellen waar ik haar hebben wil, met een zachte hand... hier heb ik buiten veel profijt van... als ze heet wordt swtel ik haar diep en laag, dan heeft ze meer moeite om alles in een keer op het achterbeen te brengen en voel ik het snel aan als ze een sprintje wil trekken Clown
Ach gut
Maar ondanks haar onervarenheid buiten, komt er niets aldens in haar bekkie dan een dubbel gebroken bustrensje Tong uitsteken

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:22

Ik zou zeggen: DOE DIT NIET !

Eerst en vooral...begin toch met een gewone trens en leer rijden. Ik heb ook je HAWtopic gezien, bewust geen commentraar op gezet want ik denk wel dat je nu beseft dat dat echt niet vriendelijk voor je paardje was.
Nu zie ik je hier met deze vraag... meisje dit is een van de zwaarste bitten die er bestaan.
Ga les volgen. Dan leer je je paardje wel rijden op een trensje. Ga aub niet voor de makkelijkste oplossing om er zo'n bit in te steken.
Je leert er zelf ook niets van zo, en als je geen ervarring hebt met dit bit... begin er dan niet aan.

Wat ik dus bedoel:
1. Zet dit idee uit je hoofd
2. Steek een gewone trens in je paardje zijn mond
3. Neem les bij een goede instructeur/instructrice

Bij het paardrijden moet je ook eens aan je paard denken...waarom reageert die niet op mijn trens? Heeft ie ergens pijn?
en vooral... doe ik het wel goed?

Ik heb de indruk dat je nog heel onervaren bent in het paardrijden dus breek ik je niet af zoals velen. Ik geef je mijn raad mee en hoop echt van ganser harte dat je er naar luistert!

Groetjes, Evi

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:23

Margreet schreef:
Als het dan toch een pelham moet zijn, neem dan de ongebroken versie, de werking daarvan is een stuk eerlijker tegenover je paard.

ik zou gewoon sowieso geen pelham aanraden Knipoog
Gewoon lessen Haha!
Ook geen pessoa, utrechtse stang, thiedeman... etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:28

Ga aub les halen ipv zulk gemeen bit

Niks geen ander bit als een trensje
Want ik ben het wel met merrieveulen eens
Als je niet kunt rijden buiten zonder bit, heb je hem iets verkeerds aangeleerd.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:33

Uiteraard. Maar een gebroken pelham is een heel stuk onaardiger dan een ongebroken. Als TS dan toch "eigenwijs" perse een pelham wil, dan kan ze beter kiezen voor een ongebroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:36

Dat is zo...
Maar als TS eigenwijs is, is het maar goed dat ik haar niet zie rijden Bloos

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:38

Nagelbijten / Gniffelen