Wie heeft ervaring met een 'Merano' dressuurzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein1

Wie heeft ervaring met een 'Merano' dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 01:05

Hallo,

Ik zoek een nieuw zadel voor mijn paard Odita.

Odita heeft een schouderblessure gehad (recentelijk), maar doordat ik zonder zadel ben gaan rijden
is ze weer goed gaan lopen, daarna heb ik van iemand anders een ander zadel geprobeerd waar de kussens ter hoogte van haar schouders iets wijder staan en daar loopt ze goed mee. Ze heeft ook een hoge schoft en ze is 1.75 hoog.

Nu zag ik op internet zadels voor € 275 t/m € 350 van het merk Merano. Mijn voorkeur gaat uit naar het model Toronto, maar zijn deze kwalicatief ook goed? Ik bedoel dat ik niet binnen een half jaar het zadel dan moet opvullen. Hoe ligt het zadel op de paardenrug stabiel of juist niet enz.

Ik wil het graag wel goedkoop houden.

Geef jullie mening de voor- en nadelen of juist een ander zadel of boomloos.

Groetjes Marjolein

BarbaLala

Re: Wie heeft ervaring met een 'Merano' dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 01:06

er is al een heel topic over zadels van zadelmarkt, als je zoekt via de zoekfunctie kan je er wel op komen.
Probeer het anders via het harnachement sticky, of de harnachement Faq!

Ik TeM even daarom Lachen
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 24-03-07 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 01:07

Trouwens, mijn ervaring met merano zadels is erg negatief; harde opvulling, zwaar en van slechte kwaliteit zijnde zadels.
Liggen niet fijn op het paard ook. (die ik heb gezien in ieder geval)

Kies, als je niet een duur zadel wil, liever voor een 2e handse van een (goed) merk.
Een goed alternatief is bijvoorbeeld, vind ik, George Canaves.
Veel geziene zadels van goede kwaliteit en fijne pasvorm en zit.
Blijven ook mooi bij veel gebruik.

Marjolein1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 01:13

Ik heb al gezocht op Merano zadels (en diverse trefw. daarvan) in die rubriek en niets gevonden.

Ik ben meer benieuwd naar het merk Merano.

Groetjes marjolein

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 01:15

Ik heb een Merano dressuurzadel en ben er erg tevreden mee, hij ligt perfect op mijn merrie en hij zit heerlijk.
Maar net als bij een ander merk moet je goed kijken hoe het zadel op de rug van je paard ligt.

Sheerza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 01:16

Zoek voor de gein maar is op zadelmarkt.. Bij mij komen genoeg resultaten.. Ik heb overigens een supergoede ervaring en ben er echt super tevreden mee.. Ik ging erheen om alleen te kijken wat het was, met de gedachte dat het niks was.. Oude zadel meegenomen, nieuw zadel meegenomen.. Na laten kijken door staleigenaresse + instructrice en het is super..!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 01:22

je schrijft dat je paard en hoge schoft heeft,dat is jamer want boomloos valt dan af.
ik rij zelf meerdere paarden boomloos maar op mijn kwpner lukt dat niet [hoge schoft ook]
ga liever voor een goed 2e hands zadel dan een goedkope nieuwe,daar krijg je spijt van Knipoog

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 01:24

Marjolein1 schreef:
Hallo,
Odita heeft een schouderblessure gehad (recentelijk), maar doordat ik zonder zadel ben gaan rijden
is ze weer goed gaan lopen, daarna heb ik van iemand anders een ander zadel geprobeerd waar de kussens ter hoogte van haar schouders iets wijder staan en daar loopt ze goed mee. Ze heeft ook een hoge schoft en ze is 1.75 hoog.

`
Hey hoi. Niet negatief bedoeld maar je begrijpt dat de kussens van het zadel eigenlijk zo min mogelijk in contact moeten komen met de schouder? Je zegt 'ter hoogte van' misschien bedoel je ook wel net erachter maar het was alleen om een tip te geven, niet verkeerd bedoeld!

Verder zou ik niet voor zadelmarkt gaan. Goedkoop is in dat geval zeker duurkoop. Een 2ehands A-merk kun je ook al vinden voor 350 euro, hele goede zelfs. Stubben is echt een aanrader, zeer degelijke kwaliteit, en dan wel even aan laten passen door de zadelmaker (dit is niet zo duur als het klinkt hoor! Lachen. Succes ermee!

Marjolein1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 02:26

Mijn huidige dressuurzadel ligt klem achter de schouder, dus geen bewegingsvrijheid. Ik heb gelezen dat je een hand langs de kussens moet laten glijden en als je steeds verder naar beneden ga, geleidelijk de druk van de zweetbladen toeneemt.

Ik heb altijd gelet op de kussens bij de schoft (ivm hoge schoft) en zitgedeelte, maar niet aan de zijkanten. Deze zijn nooit opgevuld, nooit aangedacht! Bloos Zadel heb ik al 6 jaar.

Maar ik denk dat opvullen niet ga helpen, dat klemt haar schouders nog meer. Ik denk eerder dat de boommaat groter moet. De boommaat weet ik niet van mijn huidige zadel (Ansley) Hoe kan je dit opmeten?

Groetjes marjolein

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 02:36

Ik heb een tijdje een paard gereden voor iemand anders, zij had ook een merano, type weet ik niet.
Was best een leuk zadel om te zien, lag prima op dat paard, maar ik kon er absolúút niet op zitten, maar goed dat is persoonlijk natuurlijk Bloos
Als je nu eens begint met een goede zadelmaker naar je eigen zadel te laten kijken, wellicht is er wel meer mogelijk dan je denkt.
En op een "probleempaard" zou ik persoonlijk niet zulk kwalitatief slecht materiaal willen hebben liggen Bloos

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:03

Een stalgenoot heeft sinds kort een Merano dressuurzadel gekocht, zadel ziet er goed uit, kussens zijn lekker zacht en het leer ziet er ook nog best uit.
Verder ligt hij ook erg goed op haar paard Lachen
Bij zadelmarkt moet je oppassen wat je koopt, maar soms zit er wel een goede tussen en dan heb je een fijn zadel voor weinig geld Ja

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:30

Ik heb een Merano dressuur zadel gehad en was er erg ontevreden over. Ik had weinig budget, en ben daarom voor de Merano gegaan. Echt FLUT leer, hard en droog. De zitting was veel te groot voor mij, ik schoof alle kanten op. En na een paar maanden begon het zadel zelfs scheef te zakken..
Nooit weer! Ik ben toen voor een tweedehands Isabell Werth gegaan, veel betere keus!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:33

als je paard hebt met een probleem rug zou ik een zadelmaker langs laten komen

deze heeft vaak tweede handse zadels van goede kwalitiet ddie hij aan jou paard aan kan passen

neem GEEN zadelmarkt zadel, daar wordt ze alleen maar slechter van

Marjolein1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:56

Dank jullie wel voor de reacties ben er al een stuk wijzer van geworden! Knipoog

Ik wilde sowieso de zadelmaker langs laten komen om te kijken of dat het zadel nog vermaakt kan worden.

Groetjes marjolein

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:00

een vriendin van mij heefd een merano toronto,echt een erg fijn zadel.ligt mooi recht en het zadel is niet scheefd.mooie dikke kussens en een zachte zit.
en heus niet alle zadelmarktzadels zijn slecht.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:52

Roelke_ schreef:
Ik heb een Merano dressuur zadel gehad en was er erg ontevreden over. Ik had weinig budget, en ben daarom voor de Merano gegaan. Echt FLUT leer, hard en droog. De zitting was veel te groot voor mij, ik schoof alle kanten op. En na een paar maanden begon het zadel zelfs scheef te zakken..
Nooit weer! Ik ben toen voor een tweedehands Isabell Werth gegaan, veel betere keus!

Dat de zitting te groot was is toch echt je eigen schuld, dan had je een kleinere inch maat moeten nemen Knipoog

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:14

Inderdaad, dat vond ik ook al wat vreemd.

Je kunt het denk ik wel treffen. Waarom zou je het niet doen als het zadel je aanstaat en het je paard als gegoten zit?

Marjolein1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 20:52

lorelei schreef:
een vriendin van mij heefd een merano toronto,echt een erg fijn zadel.ligt mooi recht en het zadel is niet scheefd.mooie dikke kussens en een zachte zit.

Het zijn dikke kussens, maar zijn ze niet kei hard of juist zacht.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:58

Marjolein1 schreef:
lorelei schreef:

Het zijn dikke kussens, maar zijn ze niet kei hard of juist zacht.

ze zijn echt niet hard,mooi zacht gevuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:06

Marjolein1 schreef:
Mijn huidige dressuurzadel ligt klem achter de schouder, dus geen bewegingsvrijheid. Ik heb gelezen dat je een hand langs de kussens moet laten glijden en als je steeds verder naar beneden ga, geleidelijk de druk van de zweetbladen toeneemt.

Ik heb altijd gelet op de kussens bij de schoft (ivm hoge schoft) en zitgedeelte, maar niet aan de zijkanten. Deze zijn nooit opgevuld, nooit aangedacht! Bloos Zadel heb ik al 6 jaar.

Maar ik denk dat opvullen niet ga helpen, dat klemt haar schouders nog meer. Ik denk eerder dat de boommaat groter moet. De boommaat weet ik niet van mijn huidige zadel (Ansley) Hoe kan je dit opmeten?

Groetjes marjolein

Het vullen van een zadel is normaal, minimaal 2x per jaar de vulling na laten kijken is net zo noodzakelijk iets als een wormenkuur of een veearts-bezoek.

Als je zadel al 6 jaar niet opgevuld is, is het ook zeker tijd voor een nieuwe vulling, de kans dat je zadel dan weer goed ligt, is zeker aanwezig, de vulling nu bestaat alleen uit proppen, dit voelt ten eerste als knikkers op de rug van je paard, en ws ligt je zadel zo uit balans, dat de voorsingel het zadel nu klemt, en ws op de schouders.

Als je je zadel opnieuw laat vullen, kost dat € 170, goedkoper als een merano, én, gezien je er volgens mij niet zo heel veel kijk op hebt, minder risico, want je kan best een zadelmarktzadel kopen, en het kan ook wel passen, maar je moet er wel heel veel kaas van hebben gegeten, om te weten óf het past.

Het opmeten van de boom die je vanaf de einden van de takken, die vind je voorin je zadel, onder je onderste zweetblad, zitten vooraan 2 zakjes, hierin zitten de boomtakken. Als je je zadel van voren bekijkt, kan je het einde van die takken voelen, vandaar af meet je, als je zo rond de 30 tot 34 cm uitkomt, zit je goed in de buurt. Echter, het blijft altijd moeilijk meten.

Mocht je een goede zadelmaker zoeken, ik werk er voor een, zie mijn onderschrift Haha! .

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:13

Het opvullen van een zadel kan ook nog veel goedkoper. Nieuwe vulling bij van Triest is 90 euro en ambachtelijk kwaliteit. Ik ben erg tevreden over hem. Als je z'n nummer wilt pb me maar. Met het zadel wat je nu hebt zijn er denk ik nog veel betere opties dan een nieuwe merano. Zoals bitch al zegt. Succes!

_Mevrouwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:09

iik volg dit even,, ik zit namelijkte twijfelen tusssen een merano munchen en een Pagony baseline dresuurzadel..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:27

welk zadel je ook kiest,laat er iemand naar kijken die er verstand van heeft.
zadelmarkt staat niet al te best bekend,maar kijken kan geen kwaad,en als je er toch toe besluit er daar een te kopen,neem iemand mee die er kijk op heeft,en dan zoals ik zei een professional naar de pasvorm op je paardje kijken.

maar uiteraard geld dat voor elk zadel!

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:57

Ik heb zelf een merano, maar die bevalt mij wel goed Ja
Het past echt goed op mijn paard en hij is er beter van gaan lopen.
Natuurlijk is het per paard verschillend en er zullen ook wel minder goede zadels via zadelmarkt worden verkocht.
Het is verstandig om er iemand met verstand ervan te laten kijken, een zadelmaker dus.
Succes!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:51

Ik heb een Merano, en die bevalt mij erg goed! Hij zit ook heerlijk, met een diepe zit. Ik weet alleen niet welk type ik heb Nagelbijten / Gniffelen