Testverslag Zaldi Schooler

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 23:47

Waarom ik een Zaldi Schooler wilde uitproberen?
Dat vind ik wel een mooie vraag om mee te beginnen. Het begon allemaal al een tijdje terug toen m’n oom mij een boek gaf van Hempfling met al die mooie Iberische paarden en natuurlijk Iberische zadels, dat ik dacht; als ik ooit een paard krijg (gelijk een Lusitano natuurlijk, kom nou) wil ik ook zo’n zadel.
Nou, die Lusitano werd een Haflinger die zich een weggetje in mijn hart gewurmd heeft en weigerde zijn positie te verlaten dus het idee van een Iberisch zadel zakte een beetje naar de achtergrond. Immers, een Iberisch zadel hoort op een Iberisch paard. Maar toch stiekem hier en daar gekeken en die Schooler zag er stiekem toch wel mooi uit. Haha!

Uiteindelijk werd deze Haflinger van mij maar door omstandigheden duurde het wat langer eer ik een nieuw zadel voor hem kon kopen. Uiteindelijk knapte er iets in mijn huidige zadel en er werd gevreesd dat de boom op instorten stond. Reden genoeg voor een nieuw zadel dus, maar we waren nog steeds niet in de positie om een nieuw zadel te kopen. Schijnheilig
Nou, ik mijn centjes bijeengeschraapt en op zoek naar een goed tweedehands zadel. Als eerste een Euroriding Luxor, tweedehands. Leek mooi te passen maar als je het zadel weghaalde vond ik de drukverdeling maar link. Niet dus. Tweede was een Imperial Riding Sierra zadel. Lag mooi rond de schouders maar had het wipeffect, jammer maar helaas. Als derde een County Competitor geprobeerd. Idem dito. Als laatste een Kieffer, maar die hoefde ik niet eens te proberen. Veel te smal voor mijn ronde Haflingerhobbes. Lachen

Nou is het niet zo dat ik een extreem dikke Haf heb. Hij heeft een schoft, een plus, maar een ronde rug. Een probleem voor moderne Engelse dressuurzadels. Die waren allemaal te spits als het ware. Diepe ellende dus, mijn vader en ik waren het spuug en spuugzat.
Toch stiekem even naar die Schooler kijken, die was toch wel erg mooi en geschikt voor rondere paarden. Klonk toch wel hoopvol… Haha!
Tegen alle verwachting in ging het opeens weer goed, en nu zijn we dus in staat om een nieuw zadel aan te schaffen.
Jullie raden het al, ik sleepte onmiddellijk m’n pa mee naar de pagina met de zaldi schoolers en wees het zadel aan van; hebbe hebbe hebbe!
Goed, m’n vader is ook de slechtste niet dus het leek wel wat. Ik meteen trekking saddles gemaild, ik wil wel testen.

Nu was het natuurlijk nog spannend of die zou passen, immers, alle andere zadels leken goed te zijn maar vielen uiteindelijk tegen. Foto’s genomen, zadel opgemeten, Bart’s rug met een meetlint gemeten. Goed, er werd gezegd dat het zadel wel eens goed zou kunnen passen de rug zou een mooie vorm voor het zadel hebben. Mooi, stuur maar op die handel! Haha!

Dag 1:

En ja hoor, vandaag stond er een gigantische doos in de hal. Eigenlijk had ik nog wat dingetjes te doen maar wie wacht er nou met cadeautjes open maken? Ik meteen een flink mes gepakt en de doos opengemaakt. Oh spannend, spannend.
Okee, het zadel was grijs. Mooie kleur, suède, zacht…
Eerste impressie; GROOT!
Poeh, dat was een flink zadel dat ik in mijn handen had. Ik heb het zadel op de stoel gelegd en dan de twijfels, zou die niet te lang zijn? Of te zwaar? Weer die ergerlijke spanning; zal die nou passen of niet? Nagelbijten / Gniffelen
Of die nou paste of niet, bij voorbaat werd het zadel al van alle kanten bewonderd. Terecht, het is een prachtig zadel. Verschrikkelijk mooi.
Stond bij voorbaat al te glunderen, dat is nou een soort zadel dat ik wil hebben. Al past het niet, ik heb het in ieder geval in handen gehad. Haha!

Afbeelding
Afbeelding

Nou, we waren wel te spreken over het zadel thuis. Dus grote spanning, past het nou of past het niet? Het is toch wel een erg groot zadel. Snel gegeten en snel naar de manege, spanning was te snijden. Zouden we nu eindelijk een passend zadel gevonden hebben? Of was het de zoveelste teleurstelling? Nagelbijten / Gniffelen
Op de manege vond ik meteen al mijn favo instructrice. Zij is echt a la dressuur, weet niks van Iberisch af, maar wou toch stiekem wel het zadel zien. Dus beschermhoes eraf.
“Ja,” Zegt ze dan. “Dat is nou een typisch Anouk zadel.” Vork
En bedankt, we vatten het maar op als compliment. Ze vond hem wel mooi en intressant, eerste proef doorstaan.

Meneer de Hooligan aka Bart de Haflinger voelde zich vandaag niet helemaal jofel, hij had een beetje racekak. Maargoed, zadels moeten gepast worden natuurlijk. Zadel op de rug. Hij klemde in iedergeval niet, en wipte ook niet naar voren. Dat was al heel wat. Goed neergelegd, en jawel. Het lag stabiel, het lag goed, het schoof niet. Go jij! Go jij!
Alleen was het een beetje; zadel waar ga je met dat paardje naartoe. Net niet te lang, immers, de druk van de ruiter ligt op de traditionele plek maar de kussens lopen wat door. Het is een pittig zadel voor een Haflingertje. No Cheer
Maar dat mocht de pret niet drukken. Na wat gespeculeer, eindelijk heb ik haar op een kennispuntje verslagen namelijk Iberische zadels (jeej!), besloten we toch te gaan rijden.
Dat is al heel wat, de andere zadels konden we terugbrengen zonder te rijden. Dus ik zat stiekem wel een beetje te popelen. Knipoog

Dus ik opzadelen. Gelukkig paste het net onder mijn BR dekje, godzijdank, gelukkig iets wat eronder past. Daar kwamen de meisjes van de manege al, oh, ga je western rijden?
Ziet dit eruit als een western zadel? Volgens hun natuurlijk wel, ik uitleggen. Ik heb het gevoel dat ik dat vaker zal gaan doen.
Goed, aansingelen, dressuursingel, even wennen. Lag wel heel stabiel allemaal. Mooi, op naar de bak. Rondje stappen aan de hand, nog eens aansingelen en erop.
Ja, erop, ik kwam er helemaal niet op. Zadel zorgde ervoor dat mijn paardje plotsklaps 5 cm was gegroeid en het achterboogje zat er ook nog aan. Dus even een stapje terug en de situatie overdenken.
Poging twee ging beter, elegantie is anders maar we zaten tenminste. Ben geen stijve hark ofzo. Gewoon even… ehhh… wennen. Haha!

Het zadel zat meteen al lekker. Stevig, door de suède. Het zat zacht, door de latex zitting, het leek wel of het een voorgevormde zitje voor m’n kontje was. Niet slecht, helemaal niet slecht. Heerlijk zacht als je je bedenkt dat mijn huidige zadel, de zitting tenminste, is afgesleten tot aan de boom en zo hard is als een plank.
Je zit wat hoger dan normaal, wat wel lekker was, ik had nu meer buik aan m’n hielen in plaats van lucht. Helemaal niet slecht. Lachen
Je word in een houding gecoacht, niet gedwongen. Het zadel had helemaal geen gedwongen zit, eerder een open zit die suggesties doet aan je zithouding. Suède is even wennen, een plakgevoel, maar dat gaf ook stevigheid.
Het eerste wat meteen opviel was dat Bart’s schouders inderdaad meer vrijheid hadden. Zijn stap was meteen ruimer, zo ruim en soepel dat hij vergat zijn achterhand mee te nemen. Hij had al meteen flink de sokken erin, wat ongewoon is. Maar wel prettig.

Lichtrijden is zeker mogelijk in dit zadel, ik was er nagenoeg meteen gewend aan. M’n beugels konden weliswaar langer maar het lichtrijden ging heel fijn. Opnieuw veel schoudervrijheid, grote stappen van voren. Maar meneer moet wel even de kont meenemen, zeker nu. Ik draf zat het heel lekker, en doorzitten is hemels. Zeker als je een knoerthard zadel gewend bent, dit zat heel stil en de zitting absorbeerde zowat de dreunen van het lopen.
En weer de suède zitting, lekker plakken.
Helaas had meneer vandaag niet zo’n zin in dressuur, hij was zo enthousiast dat meneer het scheurkanon vooral ruim wilde lopen in plaats van verzameld. Geduld is een schone kunst bij Haflingers.

Rechtergalop ging ook heel fijn. Meneer heeft er moeite mee goed aan te springen, maar bij poging twee was het al meteen raak. Weer die schoudervrijheid, grote stappen van voren, heel soepel en gelijkmatig. Linkergalop was helemaal heerlijk, zo soepel en actief. Heel anders dan met een engels vzh zadel, dat merkten we meteen al. Paard, instructrice en ruiter.
Het zat lekker, hij liep soepel, helemaal geweldig.

De eind conclusie voor dag 1 is dan ook;
- het zadel ligt stabiel, wat een goed punt is.
- Bart heeft er veel schoudervrijheid door.
- Het zit lekker, zeker doorzitten
- Het is niet abnormaal zwaar, makkelijk te tillen.
- Ziet er mooi uit, maar dat moet zogenaamd secundair zijn.

Verrassingen;
- groter dan verwacht, maar dat komt denk ik ook door de foto’s.
- Lijkt lang op Bart’s rug, dus of het te lang is dan is nog de vraag.

Eind conclusie;
Een erg prettig zadel! Ik heb nog een hele week dus we hopen dat het positief blijft. Zaterdag nog even zonder dekje proberen, of het dan inderdaad nog steeds stabiel ligt. Maar instructrice was heel positief, wat al iets is aangezien zij nooit anders heeft gezien als Engels. Intressant intressant.
Ik sta nu al alleen maar te juichen dat ik eindelijk iets heb gevonden dat past. En lekker zit. En mooi is.

Vraag maar raak. Als het hier niet goed staat. Excuses.

Morgen gaan we foto's maken, dus is er hopelijk meer te zien. Lachen

Afbeelding

Speedster

Re: Testverslag Zaldi Schooler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 01:43

Ik heb hem ook gereserveerd! Ik vind het een prachtig zadel, en al zit het er waarschijnlijk niet 1-2-3 in om er 1 aan te schaffen, het schreeuwt gewoon naar me dat ik er op zijn minst mee gereden moet hebben (ik hoop eigenlijk dat ik er niet helemaal verliefd op word, want dat wordt dan sparen Haha!). Ik ben benieuwd naar mee foto's!

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:48

Wat een ontzettend leuk verhaal om te lezen!
Hoop dat je positief blijft en dit HET zadel is voor jouw Haflinger, ik weet uit ervaring wat het vinden van een passend zadel voor ellende en teleurstelling kan zorgen.

Ik heb ook erg lang getwijfeld over de Schooler voor mijn Lusitano, omdat mijn paard al wat aan de hoge kant is ( je zit wat hoger op je paard met dit zadel, nog hoger en ik word heel wiebelig) en dat ik altijd in de buitenlucht rijd en daardoor bang was dat het zadel zou lijden door de regen e.d., heb ik voor de Zaldi Lusitanus gekozen, ook bij Trekkingsaddles. Ik ben echt supertevreden, niet alleen over het zadel maar ook over de wijze waarop ik geholpen ben + gekregen advies (al heb ik wel wat langer er op moeten wachten dan gepland...maar daar zeur ik niet over, ben zo blij met mijn zadel)
Nu ik dit verhaal lees, krijg ik ook last van een hebberig gevoel over de Schooler, ik vind hem ook zooooo mooi.

Veel plezier er mee!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 11:05

Speedster: ga dan maar alvast sparen, want zodra je hem ziet en er eenmaal op zit is het hebben hebben hebben. Tong uitsteken

labe: de Lusitanus vind ik ook mooi, maar m'n eerste keus was toch de Schooler. Die schreeuwt inderdaad van 'pick me pick me!'
En hij is zo verschrikkelijk mooi, hij staat nu op mijn kamer en ik kijk er de hele tijd naar van Kwijl
Hij past in iedergeval, dus het zadel is voor 80% goedgekeurd. Nu alleen kijken of hij goed blijft zitten en rijden, en of de boommaat blijft passen. Lachen ik heb ergens het gevoel dat het wel een maatje meer mag zijn. Toen ik het zadel eraf haalde zag je nergens drukplekken of rare zweetplekken, alleen de haren bij de schouders zagen er een beetje bedrukt uit. Lachen

Maar welke kleur zal ik nou nemen he?
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
*LOL*

En voor de foto's nu eerst de staart wassen, die is nu zo vies na de diarree. Nagelbijten / Gniffelen

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:23

Roane schreef:
Speedster: ga dan maar alvast sparen, want zodra je hem ziet en er eenmaal op zit is het hebben hebben hebben. Tong uitsteken
Warrom vind ik het toch ineens zo'n bijzonder prettig vooruitzicht dat er binnenkort weer vakantiegeld aankomt Haha!?

Roane schreef:
Maar welke kleur zal ik nou nemen he?
Daar zou ik niet lang over hoeven te denken Kwijl Kwijl Kwijl:

Afbeelding

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 11:24

Ewww blauw nee, dat is wel mijn laatste keus. Ik heb een Haflinger he. Haha!
Ik denk toch grijs of zwart. Zwart met zwart hoofdstel, grijs met London hoofdstel wegens london accentjes. Haha!
*vind het leuk, kleur uitkiezen*

Volgens mij is die lichte kleur wel heel licht. Lachen

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:55

donkerbruin Haha!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:55

Nou heel verhaal maar je hebt het wel leuk omschreven! Lachen Ik ben weliswaar niet thuis in Iberische zadels maar ik weet wel hoe het voelt om steeds te moeten horen dat een zadel niet past. Ik heb mijn zadel nu gevonden (effe afkloppen Knipoog ) en ik hoop dat dit zadel het ook voor jou is. Ik vind het érg mooi! En als ik moest kiezen zou ik voor het beige of grijze zadel gaan. Zwart is veel te gewoontjes voor zo'n zadel!
Ik zou wel heel graag foto's van het zadel op je paard zien! Ja

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:56

Die lichte zou op mijn donkerbruine (bonte) peerd misschien ook wel mooi staan. Grijs lijkt me op een haf mooieer dan zwart, het moet tenslotte niet te "gewoontjes" uitzien, moet wel wat bijzonders blijven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 12:07

Leuk om te lezen Lachen
Ik heb dit ook altijd al supermooie zadels gevonden.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:40

Dag 2:

Nou, vandaag de dag dat we even zonder dekje gingen kijken hoe het zadel op de rug lag tijdens het rijden. Het lag gisteren goed met dekje, maarja dat is met dekje he, we willen het honderd procent weten. Elk zadel zou ook goed moeten liggen zonder een dekje eronder dus whoppa, zadel op de rug en meenemen naar de bak. Haha!

Ik ben er nog steeds helemaal waus van, dat het zadel meteen goed ligt. Nog steeds zo stevig als een huis.
Ook zonder dekje ziet het er charmant uit. Slim

Dus paard meegenomen naar de bak, en daar begon het alweer;
”Hey, ga jij ook Western rijden?”
Nee ik ga helemaal geen wedstrijd rijden.
“Maar dat is toch een Western zadel?”
We hebben maar vriendelijk uitgelegd dat het een Spaans zadel was, de domme opmerking negerend. Ik vind het zadel persoonlijk helemaal niet op een Westernzadel lijken.
Maargoed, Bart de bak in, aansingelen. Lekker makkelijk met zo’n elastiek singel. Ligt het zadel goed? Beugels check? Mooi, hoppa, zwaai het been eroverheen en warempel. Dit keer is het me wel gelukt om in een keer erop te komen. Ik helemaal trots op mezelf. ROFL

M’n instructrice was even bezig, maar kwam even later terug. Moest ik eraf (neee, ik zit zo lekker!) paard aan de hand en rennen in draf. Ik hoefde niet eens de hele bak rond; conclusie was dat het zadel lag als een huis, mooie drukverdeling en het klepperde nergens. Dus hup, Noukie er weer op. Ze heeft verder nog gekeken maar moest concluderen dat zelfs zonder dekje het zadel als een huis lag.
Dus we hebben succes! Haha!
Het staat nu wel vast dat we dit zadel dus nemen, het ligt goed, zit lekker, staat bijzonder leuk op Bart. Echt een Anouk zadel, zelfs mijn instructrice is helemaal om en vind het een prachtig zadel. Ze zat nou even te mijmeren of het wat zou zijn voor de gehandicapten, omdat het zo stabiel is voor paard en ruiter.
Jaaa, doen doen doen! Hehehe. Meer MEER! *LOL*

Ik denk dat ik voor grijs ga met een London kleurig hoofdstel. Zwart is wel erg zwart en grijs vind ik er mooi opvallen, het staat ook heel mooi op hem. Tja, moet nu alleen even kijken wat voor dekjes ik eronder kan doen.
Heb sowieso een br donkerbruine event pad met lichtblauwe bies, en er komt nog een br event pad maar nu een zwarte met grijze bies. Die zal in ieder geval mooi staan. Maar nog suggesties? We zaten te denken aan PK en leatherfeel pads, maar welke kleur bij een grijs zadel en een Haflinger? Pling

Eindconclusie dag 2:
- Bart ontspant zijn rug, is beter aan het zadel gewend, loopt er lekker onder
- Schoudervrijheid nog steeds een pluspunt, lekker strekken.
- Zadel zit nog steeds heel stabiel
- Het zadel zelf is stabiel, ook zonder dekje, heel groot pluspunt. OK dan!

Eind eind conclusie;
We zoeken niet meer! Wij hebben ons zadel gevonden!
BESTELLEH!!! *rent als een Penny in het rond* Hyper!

De foto’s zal ik er vanaaf opzetten. Ja mooie galopfoto's.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:03

Dat klinkt heel positief! Fijn dat je nu eindelijk een goed zadel gevonden hebt!
Donkerbruin lijkt mij persoonlijk ook super staan op een Haf.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:16

Fijn dat je HET zadel eindelijk gevonden hebt! Ik weet nog niet wanneer ik het testzadel krijg, maar ik verheug me er al enorm op!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 20:36

Hier dan even de beloofde foto's. Lachen

Afbeelding
Onderkant van het zadel, zie de brede kussens. Zijn echt breed.

Afbeelding
Zadel waar ga je met dat paardje naartoe? (weinig charmante houding van mij)

Afbeelding
Erop, met ruiter valt het wel mee, aldus mij. Lachen

Afbeelding
Nog eentje met mij erop, voor de ligging.

Afbeelding
En hier de drukverdeling van het zadel.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:45

Ziet er mooi uit! Het is echt goed te zien dat het zit als een huis. Hopelijk is de levertijd niet al te lang en mag je binnenkort al van je eigen nieuwe zadel genieten. Ziet er wel uit alsof je een beetje "boven" je paard zit,of valt dat wel mee?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 20:46

Je zit inderdaad 'boven' je paard, wat ik op zich niet zo erg vind. Betekend ook dat je paard opeens een stukkie groter is. Lachen
Maar het zal geen Barefoot gevoel geven denk ik. Knipoog

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:52

Ik heb nu een westernzadel en een barefoot. Qua gevoel zal het dan misschien het dichtste bij het westernzadel in de buurt komen gok ik. Als ik af en toe nog eens op een engels zadel zit, dan is dat zo vreselijk vreemd he. Ik ben echt heel benieuwd naar dit zadel. Ik heb toch het idee dat het ondanks dat het model meer naar het engels nijgt dan wat ik nu gewend ben, dat je er toch geweldig op zit.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 21:00

Engels zou ik het niet noemen, je zit heel 'open' maar toch heel stabiel en vast door het suede. Je voelt je absoluut niet opgesloten zoals bij een engels zadel. Lachen Er zit niks 'om je been en achter je kont' als het ware. Haha!
Dat achterboogje voel ik nauwelijks, maar natuurlijk heb je wel kniewrongen. Die zullen even wennen voor je zijn, die zijn toh behoorlijk aan de maat. Dwingt je echt tot lange beugels. Lachen

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:02

Leuke verslag. Wel goed kijken naar de lengte...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:03

Dan toch misschien meer het westerngevoel? Kniewrongen ben ik inderdaad niet gewend, maar wel brede fenders waardoor je benen heel stabiel liggen. Ik laat me gewoon verrassen. Ik word steeds enthousiaster!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 21:05

Ik heb ook een tijdje op een westernzadel rondgehobbelt, daar miste ik de kniewrongen heel erg. Ik weet dat de barefoot geen kniewrongen heeft? Je zal er zeker aan moeten wennen. Haha! Ik vind het persoonlijk geen westerngevoel. Lachen

Michelle99: het zwaartepunt is gelijk aan een Engels zadel, je moet de kussens achter het achterboogje 'wegdenken', die hebben namelijk weinig meer te zeggen. Lachen het lijkt wat massaal, maar is het niet.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:09

Het is geen Engels gevoel, het is geen westerngevoel, het is het SPAANSE gevoel!!!! Je kunt het niet omschrijven, je moet het voelen! Haha! Haha! Haha!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 21:13

Inderdaad! Haha!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:14

o boy, o boy, o boy, ik wil ook!!!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 21:28